installationsproblem
installationsproblem
Hej på alltihop!
Jag fick hjärnsblödning! Usch...
Låt mig beskriva problem från början till slutet så hoppas att ni förstår bättre varför o hur;
1)
Jag har problem med Windows XP inloggning, där krävdes att jag fyllde i användarnamn och lösenord, men det kastade ut mig hela - åter tillbaka inloggningsikonen (ca8x12 cm rutan) typ.
Jag prövade med felsäkert läge, men inte hjälpte... samma problem som nr 1.
Jag fick en tips att det finns möjlighet att hjälpa med ubuntu gusty att komma in och rota därinne windows sida var de finns viktiga saker... Men det gick inte att hitta där med man skulle kunna ändra lösenord bakom window XP prof.,...
2)
Eh... jag började installera från live CD ubuntu. Jag läste och följde installationsguide på det här.. det gick bra från början. Men jag fick "konstig ikon" som står nåt som hittade inte andra cd...va?? installationsguide står där sista installations händelslopp där det kom "konstig ikon". Alltså det misslyckades installationen. Förstör XP därinne oxå?
Men jag startade om datorn som jag VAR TVUNGEN för jag behövde läsa guide o så från ubuntu... men tyvärr det startade svart skärm o stod: Operativssystem finns inte typ... (jag blev jätteglad över när jag läste guide att man kan kopiera viktiga saker från windows xp därifrån till ubuntu!!!) men jag blir less nuu.. tankar runt i skallen: FÖRSTÖRT DET REDAN!?!
Vad ska jag göra? Misslyckade installera juh!
Jag fick hjärnsblödning! Usch...
Låt mig beskriva problem från början till slutet så hoppas att ni förstår bättre varför o hur;
1)
Jag har problem med Windows XP inloggning, där krävdes att jag fyllde i användarnamn och lösenord, men det kastade ut mig hela - åter tillbaka inloggningsikonen (ca8x12 cm rutan) typ.
Jag prövade med felsäkert läge, men inte hjälpte... samma problem som nr 1.
Jag fick en tips att det finns möjlighet att hjälpa med ubuntu gusty att komma in och rota därinne windows sida var de finns viktiga saker... Men det gick inte att hitta där med man skulle kunna ändra lösenord bakom window XP prof.,...
2)
Eh... jag började installera från live CD ubuntu. Jag läste och följde installationsguide på det här.. det gick bra från början. Men jag fick "konstig ikon" som står nåt som hittade inte andra cd...va?? installationsguide står där sista installations händelslopp där det kom "konstig ikon". Alltså det misslyckades installationen. Förstör XP därinne oxå?
Men jag startade om datorn som jag VAR TVUNGEN för jag behövde läsa guide o så från ubuntu... men tyvärr det startade svart skärm o stod: Operativssystem finns inte typ... (jag blev jätteglad över när jag läste guide att man kan kopiera viktiga saker från windows xp därifrån till ubuntu!!!) men jag blir less nuu.. tankar runt i skallen: FÖRSTÖRT DET REDAN!?!
Vad ska jag göra? Misslyckade installera juh!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: installationsproblem
Hej UBUU
Huruvida xp är förstört så beror det på hur du valde att använda diskarna. Det är bara att starta upp från liveCD:n igen och kolla vad du har för partitioner på dina diskar.
Du kan ju göra ett försök till att installera.
Huruvida xp är förstört så beror det på hur du valde att använda diskarna. Det är bara att starta upp från liveCD:n igen och kolla vad du har för partitioner på dina diskar.
Du kan ju göra ett försök till att installera.
Jag startade om live cd 3 ggr o kom fram... UUUh va skönt! det finns kvar... tack o lov.
men ett kvarstår problem med att jag misslyckade installationen. Det vägrar ändå torts enligt installationsguide så gjorde jag.
det kom inte åt att starta datorn.. det stod bara svart o operativsystem finns inte.
men ett kvarstår problem med att jag misslyckade installationen. Det vägrar ändå torts enligt installationsguide så gjorde jag.
det kom inte åt att starta datorn.. det stod bara svart o operativsystem finns inte.
- mcNisse
Blev det samma fel när du installerade om?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Är det Ubuntu 7.10 du provar?, Testa kanske senaste 8.04 http://ubuntu-se.org/drupal/download
Instalationsguiderna kanske kan va till hjälp http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation
Instalationsguiderna kanske kan va till hjälp http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation
ja 2 ggr, så vågar jag inte mer... är rädd för förstört därinne windows saker...mcNisse skrev:Blev det samma fel när du installerade om?
ja det är 7.10.Cadryc skrev:Är det Ubuntu 7.10 du provar?, Testa kanske senaste 8.04 http://ubuntu-se.org/drupal/download
uhmm ok.. måste cd? så jag har inte möjlighet nu, för jag körde med live cd här nu. Laptop funkar dåligt nu. måste lossa hdd därifrån o sätter in ext.hhd o hämta viktiga saker också. Men måste formtera bort xp i stationära datorn först. (pga windows inloggning - problem)
- mcNisse
Du kan inte förstöra xp-installationen om du installerar på samma partition igen.
Det finns vissa saker man ska tänka på när man bränner en installationsskiva:
- kontrollera checksumman innan du bränner (kan skippas om du laddar ner via bittorrent). Det finns instruktioner på wikin.
- Bränn skivan så långsamt du kan. Det ger bättre kvalité på skivan.
Testa en annan skiva som Cadryc föreslår.
- kontrollera checksumman innan du bränner (kan skippas om du laddar ner via bittorrent). Det finns instruktioner på wikin.
Ja ok. men checksumman? vart kan man kolla? -> är det wikin som finns?mcNisse skrev:Du kan inte förstöra xp-installationen om du installerar på samma partition igen.
Ja jag är medveten om det, att bränna långsamt.. ladda ner massa grejer o de andra

- mcNisse
Japp det är i wikin. Här har du en direktlänk http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Checks ... tu_ISO-fil
mcNisse skrev:Japp det är i wikin. Här har du en direktlänk http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Checks ... tu_ISO-fil
Schysst! Tack så mycket!

Nu hållerj ag på att hämta olika saker därinne från windowssidan nu, så tar det en tid o sen jag kör med den nya versionen., kanske imorgon...