kub?
kub?
tjena, jag satt och sökte runt lite på utseenden till ubuntu och hittade denna video på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=otMOEWDL ... re=related . Frågan är hur får jag de att se ut som på videon, eller är de nått specielt program man ska använda? Jag är inte så van vid ubuntu, kan då inte mycket.
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: kub?
Hej,
Installera compiz från synaptic, ligger under System/Administration. Installera även emerald om du vill utnyttja compiz & beryl teman. När installationen är klar startar du System/Inställningar/Tema utseende (eller högerklickar på skrivbordet). Välj sista fliken (efftekter, tror jag) och klicka på alternativet längst ner. Sen är det bara att öppa Compiz, som inte heter Compiz under System/Inställningar utan Advanced_nånting_nånting. Skulle inget hända så måste du installera drivrutiner för ditt grafikkort med EnvyNG som också finns i Synaptic.
Lycka till
//Tobbe
Installera compiz från synaptic, ligger under System/Administration. Installera även emerald om du vill utnyttja compiz & beryl teman. När installationen är klar startar du System/Inställningar/Tema utseende (eller högerklickar på skrivbordet). Välj sista fliken (efftekter, tror jag) och klicka på alternativet längst ner. Sen är det bara att öppa Compiz, som inte heter Compiz under System/Inställningar utan Advanced_nånting_nånting. Skulle inget hända så måste du installera drivrutiner för ditt grafikkort med EnvyNG som också finns i Synaptic.
Lycka till

//Tobbe
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
En grej som slagit mig är att många tycker kuben är häftig o.s.v. men att den är inte speciellt användbar egentligen då de flesta normala användare som snurrar omkring på kuben inte kör så pass många skrivbord. (Det, och att kuben är ett långsammare sätt att byta mellan skrivborden, i alla fall om man ska rotera den med musen). Du kommer därför spara tid (och liv) om du istället för en full 3dkub kör "kuben" men med t.ex. bara två sidor så att den blir platt - då får du fortfarande en snygg grafisk effekt i form av en skiva som vänder på sig, eller struntar i att aktivera kuben helt och hållet och kör någon av de andra skrivbords växlarna i compiz som också finns förinstallerade (tror jag). Det jag försöker ha sagt är att det kanske inte kommer löna sig för dig att pilla rätt på den 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Och jag håller inte med. Jag har haft min inställda på [ctrl] + [alt] + [<-] / [->] för att växla mellan kubsidor och [ctrl] + [alt] + [neråtpil] för att aktivera "expo" så jag kan dra/flytta fönster mellan skrivborden. Detta i kombination med att hålla vissa typer av program på egna skrivbord så har jag haft ett grymt effektivt arbetsflöde. Sedan så tror jag att om man uppskattar grafiskt lull-lull så blir man uppåt av att snurra på kuben ibland vilket inte är att förakta - underhållning alltså...eyerouge skrev: - ungefär: kuben är fräckare än den är användbar -

I OS X Leopard så har dom endast en kombination motsvarande "Wall" och "Expo" som är grymt ineffektiv i jämförelse med Compiz-Fusion...
Detta är dock min åsikt såklart men jag har väldigt mkt bättre koll och snabbare arbetsflöde i Ubuntu med Compiz än jag har OS X som jag tyvärr arbetar betydligt mer i...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 22 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag använde triangel ett tag, men har slutat med det nu. Det är smidigt att använda scrollern på musen för att byta skrivbord..
Men kuben är lite snygg..

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Med scrollen körde jag zoom-funktionen, najs i t.ex. YouTube för att få större bild... Fungerar förresten helskärmsläge i FF2/3+Flash i Ubuntu nu, har inte kollat/testat på länge...kollektivist skrev:Jag använde triangel ett tag, men har slutat med det nu. Det är smidigt att använda scrollern på musen för att byta skrivbord..
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Är inte det super-scroll? Jag har iofs slutat med compiz i och med att jag gick över till openbox, så jag har ingen användning för scrollen på musenfarmfield skrev:Med scrollen körde jag zoom-funktionen, najs i t.ex. YouTube för att få större bild... Fungerar förresten helskärmsläge i FF2/3+Flash i Ubuntu nu, har inte kollat/testat på länge...kollektivist skrev:Jag använde triangel ett tag, men har slutat med det nu. Det är smidigt att använda scrollern på musen för att byta skrivbord..

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Nej, men jag tror det visar på just vad jag skrev: "att den är inte speciellt användbar egentligen då de flesta normala användare som snurrar omkring på kuben inte kör så pass många skrivbord." Lade till kursiveringen nu. Tror inte du är en "normal användare", bara det att du vet vad ett arbetsflöde är tyder ju på annatfarmfield skrev:Och jag håller inte med....eyerouge skrev: - ungefär: kuben är fräckare än den är användbar -

Ville inte få det att framstå som att det jag skrev skulle vara något universellt, utan mer en sak som verkar gälla just en normal användare när man sätter ribban för normal relativt lågt sett från kanske våra (eller bara mitt?) perspektiv.