Hittar inte nätverkskort

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
magni
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hittar inte nätverkskort

Inlägg av magni »

Har haft ett irriterande problem med mitt nätverkskort senaste månaderna.
Mitt trådlösa nätverkskort (Broadcom Corporation BCM94311MCG wlan mini-PCI (rev 02)) fungerar i genomsnitt cirka 1 av 10 gånger när jag startar om datorn.
De gånger det fungerar så aktiveras ndiswrapper som det ska och allt fungerar utan problem.

Men vid övriga tillfällen dyker kortet inte ens upp i lspci. Använder Ubuntu 8.04, och funderar om det kan bero på Ubuntu, eller om det är något problem med kortet. Har inte Windwos installerat, och skulle helst slippa installera det enbart för att testa detta, så om någon har något annat tips skulle jag bli glad.

Funderade först på om det kan bero på att det är något glapp, men om jag får igång kortet vid uppstart så fungerar det utan problem ända tills jag stänger av datorn. Efter det kan jag dock behöva starta om datorn ett antal gånger innan det fungerar igen.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hittar inte nätverkskort

Inlägg av Cadryc »

Har du svartlistat linuxdrivrutinen? Kör man med ndiswraper tror jag man måste svartlista den drivrutin som linux valde från början, annars kan det kanske bli nån konflikt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
magni
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Hittar inte nätverkskort

Inlägg av magni »

Ja, det har jag gjort. Och allt fungerar fint de gånger kortet fungerar, redan ifrån start.
Problemet är just det att kortet överhuvudtaget inte verkar upptäckas de flesta gånger jag startar datorn (syns iallafall inte i lspci).

Är det någon som vet ifall det finns något kommando för att typ "uppdatera lspci", alltså att få datorn att kolla efter korten igen efter att datorn bootat.
I värsta fall får jag väl prova att installera Windows, och se om jag har samma problem där. Vore dock skönt att slippa, då jag endast har en sådan där Windows installation som återställer hårddisken till hur den såg ut när jag köpte datorn.
Skriv svar

Återgå till "Internet"