PCI, PCI-E & AGP

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

PCI, PCI-E & AGP

Inlägg av joda »

jag håller på att surfa runt lite bland lite olika grafikkort och det verkar ju som dom flesta nuförtiden är pci-e och min dator har bara pci (32-bit PCI 2.2)... så jag undrar om det funkar att sätta i ett pci-e kort i en pci plats eller är det inte samma storlek på dom och/eller kommer det inte att funka ?

sen har jag sett att vissa agp kort har "AGP 8x" och på mitt moderkort står det att jag har "32-bit AGP 4X"... hur ska jag tolka det... funkar det till min dator ?

jag har googlat efter det men har bara fått fram skillnaden mellan pci och pci-e men det står inte om det funkar med pci-e i en pci plats eller inte...?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: PCI, PCI-E & AGP

Inlägg av Cadryc »

Ett grafikkort för PCI-E fungerar med största sannolikhet inte i en PCI-port. Angående AGP så hade jag ett radeon-grafikkort med AGP8x i en 4x AGPport och det fungerade, det var under xp-tiden, men såvitt jag förstår har det inget med operativsystemet att göra, sköts av moderkortet.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

ok... så när det gäller agp så spelar det ingen roll om jag köper ett 8x kort fast jag bara har 4x port... eller finns det nått jag måste tänka på där oxå ?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det fungerade för mig, och kollade lite på http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerate ... patibility (kola även längre upp på den sidan) det verkar som att det mest är skillnad i spänning som kan ställa til ldet. Men maila kanske butiken och fråga, eller tillverkare av moderkort/grafikkort.

Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Cadryc skrev:Det fungerade för mig, och kollade lite på http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerate ... patibility (kola även längre upp på den sidan) det verkar som att det mest är skillnad i spänning som kan ställa til ldet. Men maila kanske butiken och fråga, eller tillverkare av moderkort/grafikkort.
jag ringde butiken och dom sa att det inte var några problem så jag åkte och köpte det igår och allt funkar perfekt...
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

pci-e kan du aldrig sätta i en vanlig pci platts eller tvärtom.
om du ser på bilden här så är den närmaste en vanlig pci, dem andra express.
http://www.unrealaddicts.com/forums/att ... xpress.jpg
sen om du sätter ett agpx8 kort i en x4 platts, så får du aldrig ut riktig prestanda ur kortet bara.
Bild
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

joda skrev:jag ringde butiken och dom sa att det inte var några problem så jag åkte och köpte det igår och allt funkar perfekt...
Gött! :D
zenbios skrev:sen om du sätter ett agpx8 kort i en x4 platts, så får du aldrig ut riktig prestanda ur kortet bara.
Har du koll på hur mycket prestanda som man går miste om? När jag körde AGP8x kort i ett 4x mb så uppgraderade jag mig till ett nyare mb med AGP8x och det blev bättre, men samtidigt ökade jag från 512 till 1024 i RAM så visste om det det kanske bara var det som gav prestandaökningen.

Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Cadryc skrev:]Har du koll på hur mycket prestanda som man går miste om? När jag körde AGP8x kort i ett 4x mb så uppgraderade jag mig till ett nyare mb med AGP8x och det blev bättre, men samtidigt ökade jag från 512 till 1024 i RAM så visste om det det kanske bara var det som gav prestandaökningen.
om du samtidigt satte in mer RAM så ger ju det en ökning, men inte grafiskt igentligen, lite beroende på vad man gör.
du förlorar hälften av bandbredden genom att sätta ett x8 i x4, fast man förlorar inte riktigt hälften av prestandan den vägen ändå.
inte ens om man spelar tex så används den inte fullt ut. så allt beror lite på vad man gör.
Bild
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ok, ungefär som jag tänkte mig då. När jag spelade så hackade det lite smått då och då, och efter upgraderingen flöt det på fint. Tänkte att med mer RAM så kanske det buffrade mer, och därför flöt bättre, men den "buffringen" sker väl isf på grafikkortet och då är väl bandbredden viktigare än RAM.

Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

zenbios skrev:pci-e kan du aldrig sätta i en vanlig pci platts eller tvärtom.
om du ser på bilden här så är den närmaste en vanlig pci, dem andra express.
http://www.unrealaddicts.com/forums/att ... xpress.jpg
sen om du sätter ett agpx8 kort i en x4 platts, så får du aldrig ut riktig prestanda ur kortet bara.
tack för den bilden... där ser man ju perfekt... ;)

men vad menar du med att
"du förlorar hälften av bandbredden genom att sätta ett x8 i x4, fast man förlorar inte riktigt hälften av prestandan den vägen ändå." ?
... vad har bandbredden med agp att göra ? eller har jag missat nått viktigt nu... :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Bandbredden har att göra med hur snabbt information skickas till grafikkortet, det påverkar som sagt prestandan men är inte allt.

Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Cadryc skrev:Bandbredden har att göra med hur snabbt information skickas till grafikkortet, det påverkar som sagt prestandan men är inte allt.
ok...
men om jag hade köpt ett 4x agp kort istället hade det blivit bättre då eller är det på den nivån jag är nu fast med ett 8x's kort... ?
alltså jag har det så bra jag kan med tanke på att jag bara har en 4x port... har jag fattat det rätt då ?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Som jag förstått det så spelar det ingen roll om du har ett 8x eller 4x grafikort, du får ut 4x hursomhelst eftersom moderkortet har 4x. Men ett grafikkort med 4x gissar jag är rätt sällsynt så det blir nog inge billigare.

Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Cadryc skrev:Som jag förstått det så spelar det ingen roll om du har ett 8x eller 4x grafikort, du får ut 4x hursomhelst eftersom moderkortet har 4x. Men ett grafikkort med 4x gissar jag är rätt sällsynt så det blir nog inge billigare.
då har jag fattat rätt då... :D

billigare ??? det jag köpte var billigt som sjutton... 280:- för ett "Sparkle GeForce 6200 256MB AGP"
funkar kanon gör det... klarar antagligen inte av dom senaste grafikkrävande spelen men för det priset är jag helt klart nöjd...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"