Ljudkortsproblem?

jimstr

Ljudkortsproblem?

Inlägg av jimstr »

Har ett litet problem.

Jag har mina datorhögtalare som fungerar utmärkt, har inte installerat några drivrutiner till dem utan de fungerar ändå. Sen har jag två högtalare till som jag själv kopplat in till en
förstärkare, som sedan är kopplat till ljudkortet. I windows så körde jag ALC69 Drivrutiner med Soundman, där man kunde ställa in Sorround å skit, snyggt å prydligt.

Iaf så hittar jag inga Realtek ALC69 Drivers för Ubuntu, och därför får jag inte ljud i mina förstärkarhögtalare.

Finns det något annat sätt man kan lösa detta på? Utan just dom drivrutinerna, som inte verkar finnas.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ljudkortsproblem?

Inlägg av Cadryc »

Det här har du kanske redan testat, men.... Dubbelklicka på högtalarsymbolen uppe till höger nåstans, välj Redigera -> Inställningar och bocka typ allihop, så får du upp en hel drös volymreglage som du kan prova, testa framförallt volymen för Surround.

Annars.... sitter datorhögtalarna och förstärkaren i samma ljudkort?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
jimstr

Inlägg av jimstr »

Ja, dem sitter i samma ljudkort, datorhögtalarna i den gröna pluggen och förstärkaren i den blåa.

Provade att bocka i det mesta, funkade inte men jag tror ändå det var nödvändigt att bocka i AUX.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag har 5.1högtalare, volymen för AUX spelar ingen roll för mig. Front justerar främre, Center mittenhögtalaren och Surround bakre högtalarna. Har du provat att sätta förstärkaren i den gröna bara fär att testa? Eller om du har fler än blå och grön så testa de också.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"