Vad krävs det egentligen för hårdvara för att kunna spela upp HD material?
Jag har en bekant med en gammal P4:a som litar HD utan problem. På min AMD64 X2 3800+ med 2 GB DDR2 PC6400 RAM hackar det tunga HD materialet som bara den.. Andra köper datorer som får ROOT servrarna att blekna..
kolla vad personen sitter med för grafikkort, för det har en väldigt stor del att göra med om det hackar eller inte,
det avbelastar cpu:n. ett x1650 kort här går knappt, det hackar och håller på.
en annan här har ett 1950xtx, men resterande av hårdvaran i den datan är sämre än den med 1650 kortet,
men hackar inget. och så klart 3870x2 flyter hur fint som helst. dock är detta under win.
men det borde fylla samma funktion vilket os man än kör där tycker ja.
men oxå om det tex är VC-1, H.264, vad du har för någon codec.
är inte så inne på just detta. men har ingen annan bättre svar än mig på detta här,
så har minhembio.com ett väldigt bra forum för just det.
H264 är den heta codecen just nu tror jag.
Själv kör jag på en Celeron P4 2,5 Ghz och ett 7600GS kort och har kompilerat senaste ffmpeg själv, men det hackar ändå - eller ljudet faller ur sync. Den enda spelaren som någrolunda klarar av det är MPlayer men det är ändå oanvändbart på min dator. Och då handlar det ändå bara om 720p, inte 1080p eller 1080i.
På det amerikanska forumet snackas det mycket om att Linux tyvärr ligger lite efter windoze på denna punkt, men man får hoppas det blir bättre med tiden.
Det lär finnas ett sätt att kompilera VLC själv med senaste ffmpeg, man jag har inte lyckats. Om jag inte missminner mig så har Hardy i sina repos ffmpeg från 200703, ungefär, och det har hänt mycket sedan dess.
Kanske man skulle starta en ny tråd - Hardy och H264 ??
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.