Jo läget är så att jag installerade Linux för första gången igår, så jag är nubörjare på det här.
Iaf så har jag Windows XP Pro SP2 på en C: (en SATA2, hittas som Disk2) och så har jag satt
i en Quantum 20GB PATA hårddisk (Hittas som Disk1, den ligger som slave på en IDE kanal med
en annan hårddisk över sig) och den här Quantum disken har jag installerat Ubuntu på.
Har provat att installera både Ubuntu 6.10 och 6.06, både Live CD versionerna och Alternate CD
versionerna, provat att peka GRUB till både MBR och till Quantum hårddisken - men det vägrar gå
igång för mig. Om jag kör C: först i bootordningen så hoppas XP igång direkt och om jag väljer
Quantum disken som första prioritet så får jag "Disk failiure" eller om jag bootar med Ubuntu CD och
Quantum som första disk prio och väljer "Boot from first harddrive" i Ubuntu CD menyn så får jag
ett medelande i stil med - "GRUB loading stage 1.5.... - GRUB loading... - ERROR 21" och inget mera.
Jag får igång CD versionen av Ubuntu, men jag vill ju installera det nu..
Är oerhört tacksam för hjälp!
Problem efter installation (Får ej igång Ubuntu)
- Stefan Novak
Sätt din Quantum som master då, så att den väljer den först.
SATA´n kommer juh att bli automatisk delad slave då.
Så om du bootar direkt från linux GRUB och där väljer vilket system du vill starta kanske det fungerar bättre.
Så om du bootar direkt från linux GRUB och där väljer vilket system du vill starta kanske det fungerar bättre.
- Stefan Novak
[quote="Azreal"]Sätt din Quantum som master då, så att den väljer den först.
Så om du bootar direkt från linux GRUB och där väljer vilket system du vill starta kanske det fungerar bättre.[/quote]
Tack, ska prova att sätta Quantum disken som master.
Vad/hur menar du med att boota direkt från linux GRUB?
Så om du bootar direkt från linux GRUB och där väljer vilket system du vill starta kanske det fungerar bättre.[/quote]
Tack, ska prova att sätta Quantum disken som master.
Vad/hur menar du med att boota direkt från linux GRUB?
Hybris
- Johan Westin
- Kontakt:
Att du ställer in GRUB så du har ett meny alternativ som heter "Windows XP".
Det kräver att du skriver över MBR med Grub istället...
Sen ser du till att du har typ dessa rader i menu.lst filen som finns under /boot/grub/
Liten förklarning:
Den här raden är den där du ska välja vilken partition. I mitt fall så är det Disk1 och sedan Partition 3 som jag har Windows XP på.
Alltså blir det då "0" för disk 1 sen "2" för partition 3.
De här två raderna behövs när man ska starta Windows Xp.
Det kräver att du skriver över MBR med Grub istället...
Sen ser du till att du har typ dessa rader i menu.lst filen som finns under /boot/grub/
Kod: Markera allt
title Windows XP
root (hd0,2)
savedefault
makeactive
chainloader +1
root (hd0,2)
Alltså blir det då "0" för disk 1 sen "2" för partition 3.
makeactive
chainloader +1
---
Johan Westin
Johan Westin
enligt http://www.gnu.org/software/grub/manual ... ge2-errors21 : Selected disk does not exist
This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system.
När man har SATA och IDE diskar i samma maskin så går Grub vilse i den pannkakan. Grub räknar IDE diskar först (dvs. numrerar) och SATA sedan.
Har du två IDE diskar och Ubuntu installerad i disk nr 2 då ska det stå i Grubs menu.lst så här (hd1,x) där x är partitionsnumret.
När Grubs startmenu kommer fram tryck på e-tangenten, där kan du ändra till rätt nummer trycka på Enter och därefter b-tangent för att starta med det alternativet.