STIM, fildelningsavgift
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
STIM, fildelningsavgift
http://www.idg.se/2.1085/1.162693
"Ett speciellt program på användarens dator ska rapportera vilka låtar han eller hon lyssnar på och pengarna ska på så sätt kunna fördelas efter artisternas popularitet."
Kommer detta program även för linux måntro?
Jag undrar samtidigt vad kostnaden kommer att bli per månad för denna tjänst?
"Ett speciellt program på användarens dator ska rapportera vilka låtar han eller hon lyssnar på och pengarna ska på så sätt kunna fördelas efter artisternas popularitet."
Kommer detta program även för linux måntro?
Jag undrar samtidigt vad kostnaden kommer att bli per månad för denna tjänst?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: STIM, fildelningsavgift
Låter som första steget mot "storebror ser dig". Jag gillar inte tanken alls på att behöva ha ett program som rapporterar mina aktiviteter installerat på datorn. De får komma på nåt bättre.
Förresten så kommer det programmet snabbt att vara crackat och "manipulerat" om jag gissar rätt. Tror inte att en sån metod funkar i praktiken.
Förresten så kommer det programmet snabbt att vara crackat och "manipulerat" om jag gissar rätt. Tror inte att en sån metod funkar i praktiken.
Blir säkert en jättehit! Helt rätt väg att gå. 

-
Precis.Beer skrev:Blir säkert en jättehit! Helt rätt väg att gå.
Kan de inte låta folk installera övervakningsprogrammet och betala en summa på bredbandsavgiften som inte fildelar alls också?

Sen kan de gott lägga på lite extra avgifter på alla tom dvd man köper som kompensation.

Men..men......kommer här betyda att man får dela ut om man betalar Stim Download avgift, eller får man bara dela ut till Stim kollektivet, typ?
Och det här programmet, hur skiljer den på material som är rippat från CD skivor man äger?
Min musik katalog består till 98% av musik jag äger på CD skivor. De mesta "fulnedladningar" jag gjort består av Bootlegs, som är olagligt i sig själv.
Undrar när jag kan seeda mina 11 dygns musik katolog helt lagligt?
Och det här programmet, hur skiljer den på material som är rippat från CD skivor man äger?
Min musik katalog består till 98% av musik jag äger på CD skivor. De mesta "fulnedladningar" jag gjort består av Bootlegs, som är olagligt i sig själv.
Detta är helt sjukt..
Om jag betalar en avgift till vägvärket får jag då köra fortare än 30 Km/h i stan då?
Om jag betalar en avgift till vägvärket får jag då köra fortare än 30 Km/h i stan då?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Finns nog inte mycket till chans att det kan skilja på såna saker. Det blir nog mer enkelt utformat gissar jag. Det får komma med nåt bättre helt enkelt, som fungerar.Hjalle skrev:Men..men......kommer här betyda att man får dela ut om man betalar Stim Download avgift, eller får man bara dela ut till Stim kollektivet, typ?
Räkna ut mig, jag tänker absolut inte ha något "storebror ser dig" program på min hårddisk, no way.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Du har missat samtliga punkter på idén!Hjalle skrev:Men..men......kommer här betyda att man får dela ut om man betalar Stim Download avgift, eller får man bara dela ut till Stim kollektivet, typ?
Du får för det första inte ladda ner något som inte kommer från de som accepterat stims avtal.
Du får under som inga som helst omständigheter ladda upp, stim tycker att fildelning=nedladdning.
De vill helt enkelt kunna visa att de gör framsteg (de som spelas mest får mest pengar), samtidigt som de öppnar en musikförsäljningssida där man kan ladda ner musik av artister som vill vara med.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Då måste du nog ha en annan skälla än artikeln i så fall.
Citat
– Vi vill erbjuda en försöksgrupp möjligheten att fildela lagligt på samma sätt som den gör, eller inte gör, i dag, säger hon.
Slut citat.
Vad de har för bild av fildelaren vet jag inte, men det verkar luddigt.
Citat
Som fildelare sprider man ju även musken vidare till sådana som inte betalar avgiften. Hur ställer ni er till att man då skulle bidra till andras brott?
– Så kan det bli. Men på något sätt måste vi se till att rättighetsinnehavarna får betalt när musiken används och det här är det sätt vi kan komma på i dag.
Slut citat.
Det är ju varken ett ja eller nej.
Men som sagt det är ett försök, och allt ska väll utvärderas innan beslut.
Kommer detta program (i en framtid)vara en förutsättning för att vara ansluten till bredbandslevarantör?
Om det är frivilligt att installerar programmet, kommer ens internettrafik avlyssnas av Stim eller bredbandsleverantören om man inte installerar programmet?
Citat
– Vi vill erbjuda en försöksgrupp möjligheten att fildela lagligt på samma sätt som den gör, eller inte gör, i dag, säger hon.
Slut citat.
Vad de har för bild av fildelaren vet jag inte, men det verkar luddigt.
Citat
Som fildelare sprider man ju även musken vidare till sådana som inte betalar avgiften. Hur ställer ni er till att man då skulle bidra till andras brott?
– Så kan det bli. Men på något sätt måste vi se till att rättighetsinnehavarna får betalt när musiken används och det här är det sätt vi kan komma på i dag.
Slut citat.
Det är ju varken ett ja eller nej.
Men som sagt det är ett försök, och allt ska väll utvärderas innan beslut.
Kommer detta program (i en framtid)vara en förutsättning för att vara ansluten till bredbandslevarantör?
Om det är frivilligt att installerar programmet, kommer ens internettrafik avlyssnas av Stim eller bredbandsleverantören om man inte installerar programmet?
-
Förstår du bättre min motvilja till ett sånt program nu?Hjalle skrev:Kommer detta program (i en framtid)vara en förutsättning för att vara ansluten till bredbandslevarantör?
Det du talar om är ingen omöjlighet alls.
"För att få vara kund hos Telia så måste du acceptera användarvillkoren vilket innbär att du måste installera detta lilla program, annars fungerar inte din bredbandsuppkoppling"
Huuuu!

- Osprey
- Kontakt:
Jag förstår inte varför de håller på och krånglar som de gör, det är ju löjligt att tro att det löser alla problem eller att folk accepterar det! Enda sättet att få "ordning och reda" och att få folk att sluta söka friheten är vad jag vet att utrota hela mänskligheten!!
Det finns de som har försökt men ingen har lyckats ännu, eventuellt skulle det här kunna vara ett steg i ledet att försöka få folk att spontant vilja självdö...

Det finns de som har försökt men ingen har lyckats ännu, eventuellt skulle det här kunna vara ett steg i ledet att försöka få folk att spontant vilja självdö...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Att säga olika saker till olika grupper brukar normalt kallas för lögn. Men ja, jag har följt förslaget och sett vad hon har sagt till olika personer beroende på vilken ställning de har.Hjalle skrev:Då måste du nog ha en annan skälla än artikeln i så fall.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG
Aldrig stavas aldrig med två "l"Elias laurell skrev:ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hehe tackupnorth skrev:Aldrig stavas aldrig med två "l"Elias laurell skrev:ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG ALLDRIG

- ZX Spectrum
Tycker hela samhället har sig själva att skylla för all otillåten fildelning. Många aktörer som tjänar pengar på den illegala fildelningen t.ex. dom som tillverkar/säljer cd/dvd-skivor, dvd-brännare och snabba bredbandsuppkopplingar. Att sen göra ett program som kontrollerar vad man laddar ner på hårddisken är inget roligt även om idén kan verka bra i teorin. Jag skulle aldrig kunna tänka mig detta.
Sen är ju frågan hur mycket extra man måste betala för denna tjänst. Om vi utgår från priset 9-10 kr/låt som Itunes m. fl. tar så måste månadskostnaden bli ganska så hög om det inte är så att dom begränsar nerladdningen till max. 30 låtar/månad.
Sen är ju frågan hur mycket extra man måste betala för denna tjänst. Om vi utgår från priset 9-10 kr/låt som Itunes m. fl. tar så måste månadskostnaden bli ganska så hög om det inte är så att dom begränsar nerladdningen till max. 30 låtar/månad.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Inte för att jag tror att genomförandet kommer bli lyckat, det krävs väldigt mycket insyn för att det ska blir bra, men jag tror faktiskt att en prenumerationstjänst av något slag är enda lösningen.
Men då borde den ersätta alla andra avgifter, för kassetter osv. Vem är det som får de pengarna förresten?
Men då borde den ersätta alla andra avgifter, för kassetter osv. Vem är det som får de pengarna förresten?
Du har glömt: datortillvekarna, nätverkskabel tilverkarna, Wifi, TV apparater med S-video ingång, Grafikkort med S-video utgång. Vägverket och sjöfarten som gör import och export av DVD brännare möjligt....osvZX Spectrum skrev:......... t.ex. dom som tillverkar/säljer cd/dvd-skivor, dvd-brännare och snabba bredbandsuppkopplingar.
Ja vet det var elakt men jag förstår vad du menar, det finns många som tjänar pengar på att folk olagligen fildelar. Men skuld, nja.
-
HrrmZX Spectrum skrev:Tycker hela samhället har sig själva att skylla för all otillåten fildelning. Många aktörer som tjänar pengar på den illegala fildelningen t.ex. dom som tillverkar/säljer cd/dvd-skivor, dvd-brännare och snabba bredbandsuppkopplingar. Att sen göra ett program som kontrollerar vad man laddar ner på hårddisken är inget roligt även om idén kan verka bra i teorin. Jag skulle aldrig kunna tänka mig detta.
Giriga skivbolag som likriktar hela samhället, inför trender som de bestämt och satt upp till alltför lättlurade ungdomar, vräker på oss reklam och skit vi inte vill ha, dödar allt motstånd helt hänsynslöst, bestämmer vad som skall spelas för "folket" i radion. Rika som troll, det går ingen nöd på dom inte, speciellt inte med tanke på alla pengar de får in på annat än skivförsäljning. Helst skulle de vilja styra hela internet och bestämma var vi skall surfa och göra.
Kopierats har det gjorts i alla tider så länge det överhuvudtaget har gått. Dessa giriga jättar har alltid klagat och bölat. Förr var det kassettband som var den stora boven, sen var det videon och nu datorn.
Har inget som helst medlidande med deras tjafs faktiskt. De tjänar så det både räcker och blir över och det är INTE pga skivförsäljning precis. De får väl sänka priset då så att det blir ett skäligt pris istället för de idiotsummor som de begär idag, så kanske det lönar sig att gå och köpa skivor.
Sen anser jag att nedladdade mp3 är inte ens jämförbart med en pressad orginalskiva.
Som en sa i ett inlägg på Aftonbladet, - Jag gråter mig inte till söms precis om jag inte bidrar till Tom Cruises miljon om dagen lön.
Dessutom så bränner jag väldigt mycket som inte är någon copyright på överhuvudtaget, allt tar så stor plats idag att det går åt skivor. Det är väl en bra sak att vi kan köpa tomskivor? därför förstår jag inte resonemanget om att de skulle ha någon skuld alls faktiskt. Vi laddar, de tillverkar skivor, vad vi sedan bränner på dem, är vår sak, inte deras.
Vilka film och skivbolag gnäller mest tror du?
De rikaste och största givetvis.

- ZX Spectrum
Vem behöver köpa en 50-pack med dvd-skivor egentligen? Semesterfilmen?Hjalle skrev:Du har glömt: datortillvekarna, nätverkskabel tilverkarna, Wifi, TV apparater med S-video ingång, Grafikkort med S-video utgång. Vägverket och sjöfarten som gör import och export av DVD brännare möjligt....osvZX Spectrum skrev:......... t.ex. dom som tillverkar/säljer cd/dvd-skivor, dvd-brännare och snabba bredbandsuppkopplingar.
Ja vet det var elakt men jag förstår vad du menar, det finns många som tjänar pengar på att folk olagligen fildelar. Men skuld, nja.
Vem behöver en übersnabb dvd-brännare? Jag har klarat mig med min 4x dvd-brännare och varje gång jag bränner så tar det lite längre tid.
Vem behöver 24/1 Mbit uppkoppling? ....notera att upphastigheten är låg, alltså är detta inget alternativ för en server. Hade förstått detta bättre om det var 10/10 eller 24/24. 24 Mbit i detta fallet är mestadels för att tanka ner filmer snabbt. En snubbe ringde hem och ville sälja bredbandsabonnemang. Han sa att det går mycket snabbare att tanka filmer från tpb med 24 Mbit istället för mina nuvarande 8 Mbit.
Sen finns det laglig verksamhet där man strömmar film för en kostnad men det är en annan sak och jag tror inte att det är speciellt vanligt än. Då krävs det kanske denna nerhastighet.