Kan ej komma åt hårddisk i Mandriva

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Karn Evil 9
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kan ej komma åt hårddisk i Mandriva

Inlägg av Karn Evil 9 »

Mitt problem är att jag inte har tillgång till min hårddisk där all min musik mina foton etc finns. Jag kan inte byta namn, lägga till filer, ändra i taggar, you name it pga att jag måste vara root för att göra detta. Har frågat om hjälp på Mandrivas forum och fick tipset att jag skulle skriva i terminalen: "chown -R user:user /mount point of the HDD" för att byta ägare på disken. Detta funkade inte då den försöker byta fil för fil och sedan stannar och visar "operationen ej tillåten".

I Kubuntu kunde man gå in i KDEs kontrollpanel och ändra behörigheten på diskar men jag har inte hittat nån sån funktion i Mandriva.
Är det nån som har tips/idé om hur jag ska lösa detta???
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan ej komma åt hårddisk i Mandriva

Inlägg av mcNisse »

Kan du inte starta nautilus som root och ändra rättigheterna eller köra chown -R som root?

Hur monterar du disken? Om det är en ntfs/fat disk och du monterar manuellt/fstab borde du kunna lägga till en monterings option som säger att du ska äga filerna, uid=XXXX, där XXXX är resultatet av id -u
Karn Evil 9

Inlägg av Karn Evil 9 »

Jag körde chown -R som root. Skulle det funka om jag loggar in i konqueror som root och sedan ändrar rättigheterna därifrån?
Hur blir jag root i konqueror? Är det isf bara att högerklicka på hårddisken och välja att alla skall kunna läsa, skriva och köra innehållet?

Disken monteras automatiskt och är en FAT32.
Karn Evil 9

Inlägg av Karn Evil 9 »

Nu har jag testat att köra även konqueror som root och ändra behörighet men får då bara en ruta som kommer upp där det står att jag "inte har tillräcklig behörighet att utföra åtgärden" (?) Vad ska man annars ha för behörighet om inte root funkar???

Detta börjar bli lite smått irriterande!
Varför sätter dom rootbehörighet på en hårddsik som själva systemet inte har nåt med att göra?

Tacksam för mer hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"