Väljer distro vid registrereing
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Väljer distro vid registrereing
Där fattas Ubuntustudio.
Kan man fixa det?
LJ
Kan man fixa det?
LJ
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Väljer distro vid registrereing
Klart man kan, men hur pelifnetigt detaljerade ska vi vara? Skiljer det mycket ur supportsynpunkt jämfört med vanliga ubuntu?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Ulsak
hmm, Vulfgar!
Har respekt för det där med "pelifnetigt" . Men om jag får vara pelifnetig så menar jag nog att om Foresight Linux, Mandriva och framför allt OSX får lägga sin gökägg i boet, så bör ju Ubuntustudio få plats oxå..tillhör ju familjen s a s..
Har respekt för det där med "pelifnetigt" . Men om jag får vara pelifnetig så menar jag nog att om Foresight Linux, Mandriva och framför allt OSX får lägga sin gökägg i boet, så bör ju Ubuntustudio få plats oxå..tillhör ju familjen s a s..
- vulfgar
- ung forumnörd
Haha, jovisst, det är inte meningen att vara njugg. Det är bara att om precis alla varianter av ubuntu ska vara med så blir det väääldigt många. Ubuntu Studio, Mythbuntu, Ubuntu CE, Ubuntu SE, Ubuntu ME, Fluxbuntu osv. Sen så ska man kanske ha 32- resp 64-bitarsvarianten av alla dessa plus nuvarande också. Listan blir så förbenat lång.Ulsak skrev:hmm, Vulfgar!

Om det skiljer mycket mellan Ubuntu Studio och vanliga Ubuntu så kan vi givetvis lägga till den också, men jag vill gärna ha lite argument för detta i så fall.

- Osprey
- Kontakt:
Egentligen spelar det väl ingen större roll vad man registerar sig med för OS. Oavsett om det står Ubuntu eller Kubuntu, eller Mandriva, eller Fedora, eller Foresight Linux eller t.o.m Windows eller egentligen vad som helst, så har man ju full möjlighet att fråga om något helt annat. Jag tycker snarare att man när man ställer frågan bör tala om vad det är för system man har problem med, i de fall där det nu spelar någon roll.
En stor del av alla frågor/problem är ju generella och det spelar ingen roll vilket av tidigare nämnda system man kör, väldigt mycket fungerar exakt likadant i dem. Om jag t.ex skulle fråga "hur gör man i ett terminalfönster för att se när en fil skapades", så spelar det ingen roll om det står Ubuntu, eller Kubuntu, eller MacOS eller BSD eller vad som helst av alla Unix/Linux-varianter jag kör, svaret blir detsamma ändå.
Vissa skillnader finns givetvis också, men eftersom man kan ställa en fråga angående datorn på jobbet eller grannens system eller vad som helst så tycker jag att det bästa vore att man fick fylla i precis vad man ville och sedan talade man om vilket system man avser när man ställer en fråga. Det skulle antagligen förenkla en hel del och ingen skulle behöva välja något som de inte tycker är helt rätt...
En stor del av alla frågor/problem är ju generella och det spelar ingen roll vilket av tidigare nämnda system man kör, väldigt mycket fungerar exakt likadant i dem. Om jag t.ex skulle fråga "hur gör man i ett terminalfönster för att se när en fil skapades", så spelar det ingen roll om det står Ubuntu, eller Kubuntu, eller MacOS eller BSD eller vad som helst av alla Unix/Linux-varianter jag kör, svaret blir detsamma ändå.
Vissa skillnader finns givetvis också, men eftersom man kan ställa en fråga angående datorn på jobbet eller grannens system eller vad som helst så tycker jag att det bästa vore att man fick fylla i precis vad man ville och sedan talade man om vilket system man avser när man ställer en fråga. Det skulle antagligen förenkla en hel del och ingen skulle behöva välja något som de inte tycker är helt rätt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- vulfgar
- ung forumnörd
Det är givetvis en tanke också, att bara ha ett rent textfält där man själv kan fylla i. Förmodligen kan man ha ett förvalt värde och då passar ju Ubuntu bra.
Fler åsikter om detta, tack!

På Odus finns dessa + ett par till som jag valde att inte ta med. Men dessa bör täcka det vanligaste? På Ubuntuforums hade man dessa val och lite annat.
- Arch
- BackTrack
- CentOS
- Debian
- Edubuntu
- Fluxbuntu
- Freespire
- Fedora
- Foresight
- Gentoo
- Kubuntu
- Linespire
- Mandriva
- Mint
- openSUSE
- Pardus
- PCLinuxOS
- Red Hat
- Sabayon
- Slackware
- Ubuntu
- Xandros
- Xubuntu
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Älskar idén.vulfgar skrev:Det är givetvis en tanke också, att bara ha ett rent textfält där man själv kan fylla i. Förmodligen kan man ha ett förvalt värde och då passar ju Ubuntu bra.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Utmärkt idé, tycker jag med.vulfgar skrev:Det är givetvis en tanke också, att bara ha ett rent textfält där man själv kan fylla i. Förmodligen kan man ha ett förvalt värde och då passar ju Ubuntu bra.
LJ
-
+1Little John skrev:Utmärkt idé, tycker jag med.vulfgar skrev:Det är givetvis en tanke också, att bara ha ett rent textfält där man själv kan fylla i. Förmodligen kan man ha ett förvalt värde och då passar ju Ubuntu bra.
LJ
Man måste ju få välja flera också 

- Osprey
- Kontakt:
Med ett fritt ifyllt textfält på typ 32 tecken eller så, så borde ju inte det vara några problem...upnorth skrev:Man måste ju få välja flera också

Upptäckte just att jag saknar valet RHEL/CentOS. Känns som om de är såpass stora att de faktiskt förtjänar en egen plats. Sen så tycker jag att de är en liten brist att inte (Open)Solaris finns bland valen. De få ju inte ens rum bland något utav övrigt-alternativen.
- vulfgar
- ung forumnörd
Fixat!andol skrev:Upptäckte just att jag saknar valet RHEL/CentOS. Känns som om de är såpass stora att de faktiskt förtjänar en egen plats. Sen så tycker jag att de är en liten brist att inte (Open)Solaris finns bland valen. De få ju inte ens rum bland något utav övrigt-alternativen.

- Osprey
- Kontakt:
Hur vore det med BSD..? Det är ialalfall inte såååå helt annorlunda mot Linux och dessutom finns det ju folk som kör MacOS, vilket är BSD-baserat...
Nä, nu blev det väl fel? Jag kör inte RHELcentos...
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag har ändrat ordningen, förhoppningsvis blir det rätt nu.TicToc skrev:Nä, nu blev det väl fel? Jag kör inte RHELcentos...
Det finns både MacOS och *BSD att välja på.Hur vore det med BSD..? Det är ialalfall inte såååå helt annorlunda mot Linux och dessutom finns det ju folk som kör MacOS, vilket är BSD-baserat...

[quote="vulfgar"Jag har ändrat ordningen, förhoppningsvis blir det rätt nu. [/quote]
Fast nu blev ju jag Annat GNU/Linux istället. Förvisso helt fel, men ändå inte riktigt rätt :)
Verkar inte som om phpBB3 hantera nya/ändrade valmöjligheter överdrivet automagiskt.
Gissningsvis, utan att ha tittat närmare på saken, så bör man lägga till nya val sist i listan (läs: nytt nummer) om man vill undvika tras. Att titta närmare på saken är ett nöje jag tänkte överlåta åt Forumadmin :P
(Sätter RHEL/CentOS till mig själv på nytt igen, nu alldeles strax.)
Fast nu blev ju jag Annat GNU/Linux istället. Förvisso helt fel, men ändå inte riktigt rätt :)
Verkar inte som om phpBB3 hantera nya/ändrade valmöjligheter överdrivet automagiskt.
Gissningsvis, utan att ha tittat närmare på saken, så bör man lägga till nya val sist i listan (läs: nytt nummer) om man vill undvika tras. Att titta närmare på saken är ett nöje jag tänkte överlåta åt Forumadmin :P
(Sätter RHEL/CentOS till mig själv på nytt igen, nu alldeles strax.)
Alltså, alla skriver ju vilken distro saken gäller i olika inlägg, det finns ingen snygg sammanställning över vad folk har valt någonstans - varför kan vi inte bara skippa den här funktionen helt? Hur många använder egentligen CentOS här och hur många har inte flera samtidiga installationer av olika system?
- vulfgar
- ung forumnörd
Det verkar fungera på det viset att om man ändrar ordningen i listan så att en distro byter plats, så ändras vald distro för dom personer som valt den. Man måste alltså sätta alla nya val längst ner i listan. Tyvärr blir listan då ganska rörig och det kanske ligger något i vad upnorth säger, att skippa listan.