Problem att lägga till maskiner i Samba-domän
Problem att lägga till maskiner i Samba-domän
Jag har satt upp en Sambaserver (Ubuntu 8.0.4) för att vara domänkontrollant i ett LAN med endast Windowsklienter (W2K, XPPro). Dock har jag problem med att lägga till maskiner till domänen. När jag försöker autentisera via windows-burken får jag olika meddelanden från servern (Okänd användare, Felaktigt namn eller lösenord etc). Trots att jag har läst flera böcker och ett otal manualer på nätet får jag inte riktigt kläm på hur Samba ska veta vem som har administrativa rättigheter eller hur man kopplar ett admin-konto i Samba med datorns admin (eller hur man nu gör). Jag får en känsla av att hela problemet roterar kring det faktum att root-kontot är inaktiverat i Ubuntu - något som inte tas upp alls i de flesta tutorials/böcker/manualer. Har jag rätt i det? Hur löser man det hela? Är det enklast att aktivera root och hur gör man det i så fall?
Tacksam för all hjälp jag kan få - är nära att ge upp hela projektet, krypa till korset och köpa in en Win-server.
Tacksam för all hjälp jag kan få - är nära att ge upp hela projektet, krypa till korset och köpa in en Win-server.
Re: Problem att lägga till maskiner i Samba-domän
Det var ingen lekskola du gett dig in på!
Kolla denna länk och efterföljande sida:
http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10_p4
Den verkar vara ok.
Av dina felmedelanden att döma har du nåt fel på antingen serversnamnet eller avnändare/grupp-inställningarna.
Det där med root-kontot är nog en återvändsgränd i detta sammanhang. Det bör man inte röra.
Den verkar vara ok.
Av dina felmedelanden att döma har du nåt fel på antingen serversnamnet eller avnändare/grupp-inställningarna.
Det där med root-kontot är nog en återvändsgränd i detta sammanhang. Det bör man inte röra.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Nej, jag vet att det inte är någon lekskola och just därför har jag läst på ganska ordentligt. Jag har faktiskt gjort flera försök och börjat om från början med att följa olika tutorials/manualer till punkt och pricka - dessutom har jag tre stadiga böcker i vänsterhanden hela tiden. Ändå är det alltid nåt som hakar sig. Nu har jag kommit fram till den punkt när i princip allt verkar fungera - om just det att lägga till maskiner direkt från windows-burkarna. Kan man förresten lägga till dem manuellt på servern, med hjälp av säkerhets-id?webaake skrev:Det var ingen lekskola du gett dig in på!
Den verkar vara ok.
Åhh, det där bråkade jag en hel del med förra sommaren. Kan inte annat än att hålla med om att det är lurigt att hitta bra förklarande och heltäckande dokumentation.
Nu har jag förvisso förträngt det mesta :P Några små pekare ska jag dock förhoppningsvis kunna bidra med.
För att ta med en dator i sambas NT-domän så behöver den få ett konto i sambas användardatabas. För att det kontot ska fungera så krävs i regel att det finns motsvarande unix-konto. Vad använder du förresten för backend till unix- respektive samba-kontona? För egen del var jag rätt nöjd med att ha en LDAP i bakgrunden, varpå jag då kunde ha motsvarande unix- och samba-konton i samma post.
Att root-kontot är inaktiverat är egentligen inget som betyder något i sammanhanget. Är det däremot så att Samba sätter root som en invalid users = kan däremot potentiellt ställa till det i händelse av att administrator-kontot är mappat mot root.
Nu har jag förvisso förträngt det mesta :P Några små pekare ska jag dock förhoppningsvis kunna bidra med.
För att ta med en dator i sambas NT-domän så behöver den få ett konto i sambas användardatabas. För att det kontot ska fungera så krävs i regel att det finns motsvarande unix-konto. Vad använder du förresten för backend till unix- respektive samba-kontona? För egen del var jag rätt nöjd med att ha en LDAP i bakgrunden, varpå jag då kunde ha motsvarande unix- och samba-konton i samma post.
Att root-kontot är inaktiverat är egentligen inget som betyder något i sammanhanget. Är det däremot så att Samba sätter root som en invalid users = kan däremot potentiellt ställa till det i händelse av att administrator-kontot är mappat mot root.
Jag kör inte ldap som backend, mest för att skulle komplicera saken ännu mer eftersom jag inte har riktig koll på hur man gör ett bra upplägg och delvis för att nätverksmiljön är så pass enkel att det inte finns nåt mer behov än ett simpelt NT4-upplägg i dagsläget.andol skrev:Åhh, det där bråkade jag en hel del med förra sommaren. Kan inte annat än att hålla med om att det är lurigt att hitta bra förklarande och heltäckande dokumentation.
Nu har jag förvisso förträngt det mestaNågra små pekare ska jag dock förhoppningsvis kunna bidra med.
Hur menar du med att "administrator-kontot är mappat mot root"? Kan det vara här jag missat något?
cat /etc/samba/smb.conf | grep invalid
visar om root är 'invalid'
Du kan ju pröva att ta bort root som icke giltig användare, så får du se om det blir bättre.
Men jag tror ändå inte det är där problemet ligger.
visar om root är 'invalid'
Du kan ju pröva att ta bort root som icke giltig användare, så får du se om det blir bättre.
Men jag tror ändå inte det är där problemet ligger.
Förresten, vad vill du egentligen uppnå? Vilka funktiomer är du ute efter?
Syftar på mappningen mellan Samba- och unix-konton. Det är någon som främst berör rättigheter i filsystemet. Torde som sagt sålunda inte spela någon större roll just när det kommer till att ansluta datorer till en domän. Däremot kan det vara något som är lämpligt att känna till inför eventuella framtida fallgropar.
Jag ska köra Samba som domänkontrollant för en domän med huvudsakligen WinXP-klienter. För att kunna lägga till en maskin till domänen (från maskinen) måste man kunna autentisera som domänadministratör. Och det fungerar inte.webaake skrev:Förresten, vad vill du egentligen uppnå? Vilka funktiomer är du ute efter?
Men frågan är hur Samba vet vilken/vilka användare som är administratör? Alla andra användare mappas ju automatiskt mot respektive unixanvändare, men om jag lägger till användaren root i Samba, finns ju ingen motsvarande unixanvändare, i alla fall ingen aktiv. Eller?andol skrev:Syftar på mappningen mellan Samba- och unix-konton. Det är någon som främst berör rättigheter i filsystemet. Torde som sagt sålunda inte spela någon större roll just när det kommer till att ansluta datorer till en domän. Däremot kan det vara något som är lämpligt att känna till inför eventuella framtida fallgropar.
username map =Majo skrev:Men frågan är hur Samba vet vilken/vilka användare som är administratör? Alla andra användare mappas ju automatiskt mot respektive unixanvändare, men om jag lägger till användaren root i Samba, finns ju ingen motsvarande unixanvändare, i alla fall ingen aktiv. Eller?
Ursäkta om jag är trög, men hur då? Låt säga att jag har en användare i Samba som heter admin, hur gör jag?andol skrev:username map =Majo skrev:Men frågan är hur Samba vet vilken/vilka användare som är administratör? Alla andra användare mappas ju automatiskt mot respektive unixanvändare, men om jag lägger till användaren root i Samba, finns ju ingen motsvarande unixanvändare, i alla fall ingen aktiv. Eller?
Läst man(ual)-sidan för smb.conf?
Den förklarar username map, och mycket annat, rätt bra.
Jadå, både mansidan och en massa annat. Dock utan att få saker att fungera... Hur som helst - jag testade att aktivera root-kontot och simsalabim så gick det plötsligt att lägga till maskiner till domänen, om man autentiserar som root. Dessvärre dyker nya problem upp och alla rör sig runt rättigheter - det fungerar inte att spara ned roaming profiles, det går inte att installera skrivardrivisar via Windows... Hela upplägget med rättigheter/användare/grupper är minst sagt förvirrande . Först lägger man till användaren i Samba, sen som unixanvändare, sen trixa med "write list" resp "read list" i smb.conf, sen mappa grupper och användare kors och tvärs via net groupmap.andol skrev:Läst man(ual)-sidan för smb.conf?
Jag fattar uppriktigt sagt ingenting och dessvärre verkar få göra det - alla beskrivningar och böcker jag läst är lite vaga och luddiga när man kommer in på det här området (och det dunkelt sagda är ju det dunkelt tänkta...

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Själv kör jag samba-server på en dator med Xubuntu 8.04 och samba-klient på en dator med Ubuntu 7.04. Det fungerar att skapa mappar och flytta filer från kllent-datorn till server-datorn men rättigheterna blir galna. Mapparna och filerna jag skapar ägs av "nobody". Det löser jag genom att ge följande kommando på server-datorn men det är ju lite omständligt:
Kod: Markera allt
sudo chown -R användarnamn:användarnamn namn_på_uppladdad_katalog