Ominstallera ubuntu
Ominstallera ubuntu
Jag har en dualbootad dator windows/ubunto, har ubuntu installerad på en 30gb partition på en annars tom hårddisk. Jag installerade nyligen ubuntu och jag och min nya vän kom väl överens tills för cirka en timme sedan, jag har tydligen råkat göra något fatalt misstag när jag pillat med compiz fusion, efter att jag fått fusion att fungera och lekt med diverse effekter startade ajg om datorn. När jag satte på den och loggade in var den helt bedrövligt odrägligt seg (10-20 sekunder att öppna home mappen). Jag förstår nu att jag inte är kapabel att lösa problemet efter en dryg timmes googlande (i windows). Jag undrar nu ifall man kan ta bort ubuntu och omistallera det eller något i den stilen.
Ursäkta eventuell dålig formulering och mina tarvliga datorkunskaper.
//laVoisin
Ursäkta eventuell dålig formulering och mina tarvliga datorkunskaper.
//laVoisin
Re: Ominstallera ubuntu
Äh, ta det lugnt det kan finnas andra sätt att reda ut situationen!
T ex kan du dra igång en terminal genom att göra ctrl+alt+F1
logga in
och skriva top och trycka enter.
Då listas alla processer som är igång och hur mycket cpu de tar.Posta det här.
Vissa av dem kan man stänga av. Mer om det senare.
T ex kan du dra igång en terminal genom att göra ctrl+alt+F1
logga in
och skriva top och trycka enter.
Då listas alla processer som är igång och hur mycket cpu de tar.Posta det här.
Vissa av dem kan man stänga av. Mer om det senare.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag gjorde som du sa, när jag skrev top i terminalen kom det en lista där det stog root1, root2 osv osv. Alla värden i spalterna till höger var tomma eller indikerade ingenting. Ovanför root-raderna uppenbarade sig sporadisk nya rader med siffror och skit, det vägrade visa sig så länge att jag faktiskt skulle hinna skriva ner värdena. De uppenbarade sig i grupperingar mellan ett och fem.
Jag kunde dock urskilja en rad som "blinkade" extra exhalterad och som hade "PID" värde 6432 och att det längst åt höger stog "TOP" vilket jag antar betyder att det var just det jag hade uppe.
Jag har en underlig känsla att hela systemet är helt åt helvete. Har även märkt att windows harbörjat uppträda lite segare än normalt, vad har jag ställt till med?
Jag kunde dock urskilja en rad som "blinkade" extra exhalterad och som hade "PID" värde 6432 och att det längst åt höger stog "TOP" vilket jag antar betyder att det var just det jag hade uppe.
Jag har en underlig känsla att hela systemet är helt åt helvete. Har även märkt att windows harbörjat uppträda lite segare än normalt, vad har jag ställt till med?

Fick du inga värden på t ex CPU% och längst till höger t ex compiz.real ?
Förresten, man kommer ur terminalen med ctrl+alt+F7.
Nej, tyvärr inte. Iallafalla inget jag kunde urskilja.webaake skrev:Fick du inga värden på t ex CPU% och längst till höger t ex compiz.real ?
Kom på att jag kanske skulle försöka erinra mig om vad jag gjorde innan jag ställde till med denna katastrof, dett är vad jag tror är bakomliggande händelseförlopp.
jag googlade efter "compiz fusion ubuntu" eller något i den stilen. Fick då upp https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager, så installerade Xgl via "simple" metoden. Detta medförde att alla rörelser började lagga. Såg jag avinstallerade det genom att skriva "sudo apt-get remove xsercer-xgl" (tror jag). Efter det var allt frid och fröjd för stunden.
Läste sedan här http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Hard ... _in_Ubuntu att det redan fanns på datorn och följde instruktionerna där, jag fick det att funka. När jag sedan startade ubuntu nästa gång var allt helt mysko.
OK. Kan du posta innehållet i filen /etc/X11/xorg.conf ?
Kör i terminalen; nano /etc/X11/xorg.conf
enter två gånger - kopiera, klistra in här.
Där står vilken driver du använder.
Eftersom jag inte kan använda någonting i ubuntu kunde jag tyvärr inte kopiera och klistra in. Skrev istället ner det jag antog vara den efertraktade informationen och fick sedan starta om i windows och skriva ner det här:webaake skrev:OK. Kan du posta innehållet i filen /etc/X11/xorg.conf ?
Eftersom compiz fusion fungerade perfekt innan jag stängde av datorn måste det väl vara något som verkställdes vid omstart som orsakat defekten?Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "Kbd"
Option "XkbRules" "Xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
Den ser inte komplett ut, eller så är den inte komplett.
Testa med:
ctrl+alt+F1
logga in
sedan
cat /etc/X11/xorg.conf
(enter)
markera - kopiera - klistra in
scrolla och gör detta igen om inte hela kunde kopieras på en gång.
Testa med:
ctrl+alt+F1
logga in
sedan
cat /etc/X11/xorg.conf
(enter)
Vill poängtera att jag inte kan göra ett skit i GUI, dvs jag kan inte kopiera i fönsterterminalen, kopiera , öpnna firefox och klistra in och posta, INGENTING funkar och ofta hänger sig bara hela skiten. Om jag skall "kopiera" måste jag skriva ner allt förhand på ett papper, starta om datorn i windows, öpnna firefox där och skriva av allt. (Jag vet i varje fall inte någon annan möjlighet).webaake skrev:Den ser inte komplett ut, eller så är den inte komplett.
Testa med:
ctrl+alt+F1
logga in
sedan
cat /etc/X11/xorg.conf
(enter)
Anyway: detta är vad jag fick upp:
Section "input device"
Identifier "cofigured mouse"
driver "mouse"
Option "corepointer"
End section
Section "device"
identifier "configured video device"
end section
Section "monitor"
identifier "configured monitor"
End section
Section "screen"
identifier "default screen"
Monitor "configured monitor"
Device "configured video device"
End section
Section "serverLayout"
identifier "deaufault layout"
Screen "default screen"
Till att börja med så kar ni ju ta reda på om det har med din användare att göra.
Hur gör man?
Enkelt! Skapa en ny användare och logga in på den.
(System -> Administration ->
)
Hur gör man?
Enkelt! Skapa en ny användare och logga in på den.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
System - Administration - Användare och grupper.Emil.s skrev:Enkelt! Skapa en ny användare och logga in på den.(System -> Administration ->
)
Kan somsagt inte göra någonting i GUI men jag testade att logga in både som root och på de två användarkonton som finns, problemet fanns där också.Emil.s skrev:Till att börja med så kar ni ju ta reda på om det har med din användare att göra.
Hur gör man?
Enkelt! Skapa en ny användare och logga in på den.(System -> Administration ->
)
I 50% av fallen får jag upp en ruta där det står föjande:
Jag har inget direkt viktigt på ubuntupartitionen så jag raderar/ominstallerar skiten mer än gärna om problemet inte kan lösas enkelt.There was an error starting the GNOME settings Daemon.
Some things, such as themes, sounds, or background settings may not work correctly-
The last error message was:
Did not recieve a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus securit policity blocket the reply, the reply timeout expired or the network connention was broken.
GNOME will still try to restart the settings Daemon next timme you log in.
Har nu testat att installera Xgl servern igen, funkade inte. Har även testat "apt-get remove envyng-gtk", hjälpte inte heller
.
Finns det ingen som vet svaret på min ursprungliga fråga?

Finns det ingen som vet svaret på min ursprungliga fråga?
Växla till TTY1 (Ctrl + Alt + F1) och prova detta: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
I övrigt så finns redan CompizFusion som standard.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack, det funkar nagolunda nu, fast jag kan inte anvanda de svenska bokstaverna. Nar jag reconfigurade xserver sa blev allt konstigt som vanligt, det var nar jag tog bort xserver och startade om datorn efter jag konfigurerat som det borjade funka, mysko indeed! Sa tack sa mycket!Hund skrev:Växla till TTY1 (Ctrl + Alt + F1) och prova detta: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Sa undrar jag en sak till, kan man fa tillbaka de svenska bokstaverna?