xmms2
xmms2
hittar bara någon muppig console version av xmms2 i synaptic. finns det något sätt att få tag på den "riktiga" versionen?
å kom inte å säg saker om rythmbox / audacious.... provat och _DO NOT LIKE_
//z
å kom inte å säg saker om rythmbox / audacious.... provat och _DO NOT LIKE_
//z
- Konservburk
Re: xmms2
Men nu är det så att den "riktiga" versionen av xmms2 är ett cli-program oavsett vad du tycker om den saken.zordid skrev:hittar bara någon muppig console version av xmms2 i synaptic. finns det något sätt att få tag på den "riktiga" versionen?
- Konservburk
Jag vet vad han menar med "riktig". Men den "riktiga" är CLI, och CLI är ett UI.Hjalle skrev:Med "riktigt" menar nog zordid: Med UI.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
xmms2 funkar lite som mpd konceptet. Den ligger i bakgrunden och man använder olika gui till den.
Ok, en användare, låt oss kalla honom för zordid, vill ha en media spelare som ser ut som Winamp.
Zordid laddar ner ett program i tron att att det är vad som önskas, men det visar sig att det är ett ”muppigt” konsolprogram.
Så zordid har du hittat vad du vill ha?
Zordid laddar ner ett program i tron att att det är vad som önskas, men det visar sig att det är ett ”muppigt” konsolprogram.

Så zordid har du hittat vad du vill ha?
Jag menade givetvis GUI versionen av XMMS2, och jag har inte tankat ner och installerat den ännu, men så fort jag har druckit mitt morgonkaffe så ska jag skrida till verket.
det var dock inte min mening att starta en debatt om hurvida consoleversionen eller gui versionen var den riktiga.. ,D dock så i tidigare distar jag har kört så har XMMS2 haft ett GUI som liknar winamp (vilket råkar vara den mediaspelare jag råkar vara mest van vid och därmed trivs bäst med)
Tackar för all hjälp!
det var dock inte min mening att starta en debatt om hurvida consoleversionen eller gui versionen var den riktiga.. ,D dock så i tidigare distar jag har kört så har XMMS2 haft ett GUI som liknar winamp (vilket råkar vara den mediaspelare jag råkar vara mest van vid och därmed trivs bäst med)
Tackar för all hjälp!
nu får nybörjaren mer och mer problem:
root@lokii:/home/zordid/xmms-1.2.11# ./configure
checking build system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking host system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... no
checking for mawk... mawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
checking for prefix by checking for xmms... no
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
eeeh.... C compiler cannot create executables? behöver jag tanka något dev-kit eller en annan compiler för att få installerat xmms??
som tidigare nämnts så är jag lite av en nybörjare ,D
root@lokii:/home/zordid/xmms-1.2.11# ./configure
checking build system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking host system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... no
checking for mawk... mawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
checking for prefix by checking for xmms... no
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
eeeh.... C compiler cannot create executables? behöver jag tanka något dev-kit eller en annan compiler för att få installerat xmms??
som tidigare nämnts så är jag lite av en nybörjare ,D
Varför installerar du inte den version som finns i förråden via Synaptic?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Konservburk
Du måste installera build-essential.zordid skrev:eeeh.... C compiler cannot create executables? behöver jag tanka något dev-kit eller en annan compiler för att få installerat xmms??
Jag tror inte att gamla xmms finns i hardy-förråden.Hund skrev:Varför installerar du inte den version som finns i förråden via Synaptic?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Konservburk
Jo, topic är xmms2, men det är gamla xmms som liknar winamp, vilket var vad zordid är ute efter.Hund skrev:XMMS? Jag trodde det var XMMS2.