Hej 2 "små" problem, när jag ser på video eller rättare sakt när jag brukade se på video i fullskärms format brukade det fungera med utan problem med de senaste 2 månaderna har det blivit allt hackigare och i respons till det har jag krymt video skärmen till att ta mindre och mindre plats på skärmen tills det slutar bli hackigt igen, men nu kan jag knappt förstora skärmen utan att det direkt börjar hacka och ibland tom frysa fast antingen tills datorn hänger sig och jag får starta om, eller om jag pausar den och väntar några sekunder för att sen starta upp den igen.
andra problemet är egentligen inget problem utan snarare en förbryllelse. för cirka 6-7 månader införskaffade jag mig en extern sata hårdisk till datorn eftersom den interna minnet inte räckte till. normen var runt 10MB/s och det var helt okej för mig eftersom jag inte brukar föra över allt för mycket utan brukar göra det i gapp, och då kan jag glatt sitta i några timmar och fylla ut den, men för någon dag sen lånade jag ut hårdisken till syrran min (som använder windows naturligtvis, skoldator), och då skenade den iväg som tågen på rälsen och gigabyterna bara sussade förbi, är detta något problem för ubuntu eller är det hemskt individuellt på datorerna?
hakiga avi filmer på helskärm
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: hakiga avi filmer på helskärm
Vilken version av Ubuntu använder du? Vad har du för grafikkort? Vilka drivrutiner har du till ditt grafikkort? Har du Compiz aktiverat?
Det där med hårddisken fattar jag inte riktigt vad du menar, men så länge du har minst 10% ledigt på den så ska den nog fungera bra i alla operativsystem.dlink skrev:...då skenade den iväg som tågen på rälsen och gigabyterna bara sussade förbi, är detta något problem för ubuntu eller är det hemskt individuellt på datorerna?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
kan det vara så att du sitter på en USB 1.1 port & din syrra har 2.0
för då blir det en enorm skillnad i hastighet
för då blir det en enorm skillnad i hastighet
Har ati accelerated graphic driveroch atheros hardware access om det säger dig någonting, försökte leta upp information om vilket grafik kort jag hade men hittade det inte. men ATI gissar jag på?
sen japp compiz är tydligen installerat (det är väll standard nu?) kanske ska avinstallera det?
sen angående hårdisken, så är det överföringshastigheten som sketer sig, tar flera minuter att föra över filer på runt några hundra megabyte.
borde ha den senaste usb standarden eftersom den här datorn är nyare än hennes. kan man se det på något sätt alltså fysiskt på kontakten?

sen japp compiz är tydligen installerat (det är väll standard nu?) kanske ska avinstallera det?
sen angående hårdisken, så är det överföringshastigheten som sketer sig, tar flera minuter att föra över filer på runt några hundra megabyte.
borde ha den senaste usb standarden eftersom den här datorn är nyare än hennes. kan man se det på något sätt alltså fysiskt på kontakten?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det kan vara så att du har en 1.1 och en 2.0 controller i datorn
installera device manager med lägg till / Tabort program
där kan du se vilken hastighet du har ockh vilken hådvara som finns i datorn
har du testat envyNG (ATI & Nvidia) till grafiken? finns i pakethanteraren
installera device manager med lägg till / Tabort program
där kan du se vilken hastighet du har ockh vilken hådvara som finns i datorn
har du testat envyNG (ATI & Nvidia) till grafiken? finns i pakethanteraren