Hur kan man se ALLA program som autostartas?

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hur kan man se ALLA program som autostartas?

Inlägg av Cadryc »

Hur kan man se ALLA program (processer?) som autostartas? System -> Inställningar -> Sessioner och System -> Administration -> Tjänster verkar ju inte visa allt. Tex så använder jag Keytouch för att kunna använda extraknappar på tangentbordet annars. Keytouch hittar jag inte under Sessioner eller Tjänster, men knapparna fungerar så bevisligen kör den i bakgrunden, och jag ser "keytouchd" (som jag vagt misstänker hör till keytouch) i systemövervakaren.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hur kan man se ALLA program som autostartas?

Inlägg av Lars »

Det är väl svårt att få en helt komplett lista. Allt som börjar med S under /etc/rc2.d/ startas automatiskt. Men sedan används ju /etc/network/if-up.d/ när nätverket startas. Och när DHCP aktiveras så körs /etc/dhcp3/dhclient-enter-hooks.d/ o.s.v.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Tackar :)

Ser att alla grejer i den mappen börjar med S.

Följdfråga: efter S följer ett tal innan själva programnamnet, tex S20keytouch, vad betyder det talet?

Lars

Inlägg av Lars »

De startas i nummerordning.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Aha, antar då att det är fullt normalt med flera som heter S20

Tackar så mycket för upplysande information, bara en lite fråga till sist (med risk för att gå OT), om jag vill starta tex keytouch genom att lägga till den i Sessioner istället, så behöver jag väl inte ha med S20 utan kommandot blir bara "keytouch"?

Anledning: när keytouch kör så får jag inte den vanliga högtalarsymbolen när jag ändrar volymen med tangentbordet, men jag tror att om keytouch startar med fördröjning ("sleep 1 keytouch" väl?) så får jag den vanliga, snyggare animationen. Bara för ögongodis, men lite kul :)

Lars

Inlägg av Lars »

Filerna under /etc/rc2.d/ är egentligen länkar till filer under /etc/init.d/, och filerna i sig är små skalskript som man enkelt kan läsa med valfri texteditor, om man vill rota i hur det egentligen fungerar. Det är ganska lärorikt faktiskt.

Program som ligger under sessioner startas när man loggar in och körs som just den användaren (och om flera är inloggade samtidigt så startas ev flera processer). Programmen som ligger under /etc/init.d/ startas när datorn startas och körs i allmänhet med root-behörighet. I allmänhet är program skapade för det ena eller för det andra, så normalt fungerar det inte att byta mellan dem. Men jag känner inte alls till hur keytouch fungerar.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ok, inte nånting jag dyker huvudstupa in i, men intressant så kommer nog att titta lite på det. Trevligt att kunna fråga kunnigt folk i forumet :D

Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"