Kopiera till XP på annan dator

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Kopiera till XP på annan dator

Inlägg av Tarika »

hejhej, jag har två nyare laptopar här, en med XP samt en med Kubuntu 8.04, Jag kan typ ingenting om nätverk, jag sett att det finns nåt som heter 'Samba' men jag misstänker att det är mera för nätverk, jag skulle vilja knyta ihop med en enkel direkt anslutning mellan nätverkskorten på datorerna, så att jag kan kopiera över, det är ganska stora filer, typ 60-70 GB så att springa fram o tillbaka med usb-minnen känns lite drygt.

Hur gör jag? Vad behöver jag installera? Behöver jag nån specialkabel eller räcker det med vanlig nätverkskabel eller går det att slanga över via usb-kabel? :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kopiera till XP på annan dator

Inlägg av mcNisse »

Om du vill koppla ihop datorerna direkt måste du skaffa en speciell tpkapel, en korsad. Konfigurera nätverkskorten så att de sitter på samma nätverk, använd tex adresserna 192.168.0.1 och 192.168.0.2 nätmasken 255.255.255.0.

Sen kan du använda samba för att kopiera filerna. Det borde räcka att du delar ut en disk på xp-burken.

Du har väl trådlösa nätverkskort i laptoppsen :) ?

Har du ingen trådlös accesspunkt som du kan använda i stället? Då har du redan datorerna på samma nätverk..

Annars kan du nog att skapa ett adhoc nätverk. Ett adhoc nätverk använder sig av ett dator som accesspunkt. Jag vill minnas att det är enkelt att skapa ett sådant under XP, det går att göra under linux med. Sedan är det bara att koppla ihop datorerna trådlöst.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"