Hej!
Min hårdvara består av
ASUS P5W DH Deluxe
Intel Quad Core 2,4GHz
4 GB minne
Totalt 4 hårddiskar och 1 dvd-brännare
Tre av hårddiskarna har jag i ett raid som jag har konfigurerat i biosen på mitt moderkort. Dessa tre diskar är två stycken samsung 400GB och en Western Digital på 500 GB.
Samsung diskarna sitter på Intel ICH7R controllern, medan WD disken sitter på "intel matrix storage" controllern.
När jag kör "dmraid -r" kommandot så får jag följande utskrift:
ERROR: isw: Error finding disk table slot for /dev/sdb
/dev/sdd: isw, "isw_dhedfdgcja", GROUP, ok, 781422765 sectors, data@ 0
/dev/sdc: isw, "isw_dhedfdgcja", GROUP, ok, 781422765 sectors, data@ 0
Resultatet När jag kör "sudo fdisk -u -l /dev/sdc" ser ut så här:
Disk /dev/sdc: 400.0 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders, total 781422768 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Disk identifier: 0x00005659
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdc1 2048 2344251391 1172124672 7 HPFS/NTFS
Resultatet När jag kör "sudo fdisk -u -l /dev/sdd" ser ut så här:
Disk /dev/sdd: 400.0 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders, total 781422768 sectors
Disk identifier: 0xfee27ecd
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdd1 * 63 781417664 390708801 42 SFS
När jag kör "sudo fdisk -u -l /dev/sdb" så får jag följande fel:
Disk /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders, total 976773168 sectors
Disk identifier: 0x00000000
Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table
I windows vista så fungerar detta raid alldeles utmärkt. Hur fixar jag detta fel i Ubuntu Hardy Heron 8.04?
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få med detta problem.
/Jörgen
Hårddisk problem med 3 raidade diskar
Re: Hårddisk problem med 3 raidade diskar
Är det ingen som har något tips?
Mvh
Jörgen Jönsson
Mvh
Jörgen Jönsson
Kul, samma moderplatta som jag har 
Hur har du satt upp raiden? Har du testat hårdvaru raiden som finns? (Asus EZ backup, vet inte vilken leverantör som tillhandahåller)
När jag kör mjukvaru raiden hittar Ubuntu vid installationen alla diskar. Det var lite skumt.
Nu kör jag på EZ Backupen i "dummy" raid0. Funkar galant, bättre start tider osv.
Ska du sätta upp en mjukvaru raid i ubuntu?
Den här hade jag hjälp av.
http://advosys.ca/viewpoints/2007/04/se ... tu-server/
Vad gör "dmraid -r"?

Hur har du satt upp raiden? Har du testat hårdvaru raiden som finns? (Asus EZ backup, vet inte vilken leverantör som tillhandahåller)
När jag kör mjukvaru raiden hittar Ubuntu vid installationen alla diskar. Det var lite skumt.
Nu kör jag på EZ Backupen i "dummy" raid0. Funkar galant, bättre start tider osv.
Ska du sätta upp en mjukvaru raid i ubuntu?
Den här hade jag hjälp av.
http://advosys.ca/viewpoints/2007/04/se ... tu-server/
Vad gör "dmraid -r"?
Hej!
Tydligen är det så att de raid volymer som man kan skapa direkt i biosen på många moderkort är inga riktiga raids, utan någon form av mjukvaruraids, eller sk "fake raids.". Så är fallet på det moderkort som vi har. För att kunna använda en sådan skapad raid volym i linux eller i det här fallet i ubuntu, så måste man använda sig av programvaran dmraid. Denna finns att installera från synaptic i administrations-menyn. Bara sök på dmraid så hittar du det.
I korthet så listar dmraid -r alla mjukvaruraids i systemet.
"dmraid -r" discovers all software RAID devices supported on your system"
Du kan läsa mer om dmraid här:
http://linux.die.net/man/8/dmraid
Mitt problem är dock att dmraid säger att en av mina diskar inte har en valid partitionstabell och jag förstår inte varför. I windows vista så fungerar denna raid. Raiden är formaterad till en partition på ca 1,1 TB.
Jag har skickat med en skärmdump på hur det ser ut i disk management i Windows vista:
Är det någon som har något tips på hur jag ska få denna raid att fungera i ubuntu? Jag har inte någon möjlighet att skapa om denna raid, eftersom den innehåller för mycket data, ca 700GB, musik, filmer, bilder, program, spel osv.
Jag är oerhört tacksam för alla tips som jag få med detta problem.
Mvh
Jörgen Jönsson
Tydligen är det så att de raid volymer som man kan skapa direkt i biosen på många moderkort är inga riktiga raids, utan någon form av mjukvaruraids, eller sk "fake raids.". Så är fallet på det moderkort som vi har. För att kunna använda en sådan skapad raid volym i linux eller i det här fallet i ubuntu, så måste man använda sig av programvaran dmraid. Denna finns att installera från synaptic i administrations-menyn. Bara sök på dmraid så hittar du det.
I korthet så listar dmraid -r alla mjukvaruraids i systemet.
"dmraid -r" discovers all software RAID devices supported on your system"
Du kan läsa mer om dmraid här:
http://linux.die.net/man/8/dmraid
Mitt problem är dock att dmraid säger att en av mina diskar inte har en valid partitionstabell och jag förstår inte varför. I windows vista så fungerar denna raid. Raiden är formaterad till en partition på ca 1,1 TB.
Jag har skickat med en skärmdump på hur det ser ut i disk management i Windows vista:
Är det någon som har något tips på hur jag ska få denna raid att fungera i ubuntu? Jag har inte någon möjlighet att skapa om denna raid, eftersom den innehåller för mycket data, ca 700GB, musik, filmer, bilder, program, spel osv.
Jag är oerhört tacksam för alla tips som jag få med detta problem.
Mvh
Jörgen Jönsson
Är det ingen som har något tips?
Mvh
Jörgen
Mvh
Jörgen
Mitt sista försök att försöka få svar på detta problem, sen ska jag inte tjata mer om detta. Jag får väl fortsätta använda windows om det inte är någon som vet vad problemet kan vara.
Om det är någon som har minsta lilla tips om detta problem så får ni gärna skriva det här...
Mvh
Jörgen
Om det är någon som har minsta lilla tips om detta problem så får ni gärna skriva det här...

Mvh
Jörgen
Tja!
Upplever också problem med RAID installationer och ubuntu. Det lustiga är att jag får heller inga svar. Känns som att RAID inte är så omtykt av ubuntu och alla kör CIA stilen och "tystar" ner det. Förstår dig och tycker själv att det är sjukt jobbigt att få igång det även om vi har olika problem.
Upplever också problem med RAID installationer och ubuntu. Det lustiga är att jag får heller inga svar. Känns som att RAID inte är så omtykt av ubuntu och alla kör CIA stilen och "tystar" ner det. Förstår dig och tycker själv att det är sjukt jobbigt att få igång det även om vi har olika problem.