Hej!
Jag har under en kort tid testat att köra Ubuntu 7.1 från CD utan att göra en installation på hårddisken och det har fungerat bra (fast lite slött). Nu laddade jag ner 8.04 och testade att köra från CD men troligen finns inga drivrutiner för mitt grafikkort (Nvidia GeForce 6200) med i den versionen för jag kunde inte ha högre upplösning än 800x600. Jag har en Samsung Widescreen skärm som vill ha upplösningen 1650x1050 för att vara nöjd. Jag trodde att det hade att göra med att jag inte installerade på hårddisken så jag gjorde en installation på hårddisken men det blev samma sak då. Det kom upp en ruta om att det fanns propritära (eller hur det stavas) drivrutiner och när jag aktiverade dem och startade om datorn så fick jag ingen bild alls - totalt svart... Så vad gör jag? I version 7.1 fungerade det bra med rätt upplösning så det kanske funkar om jag gör om så att jag installerar 7.1 på hårddisken och sedan gör en uppgradering (om det går). Kan nån tipsa mig om bästa sättet att få det att fungera så jag slipper trixa för mycket.
Problem med grafiken i Ubuntu 8.04
Re: Problem med grafiken i Ubuntu 8.04
Tjena! Om du skriver vad du har för grafikkort och lite sånt så kan fler kanske hjälpa till!
Jag har haft samma liknande problem, och det kvarstår, ingen av mina live-cd's funkar förutom 7.04 (64bits), alla andra ger mig en grön-blinkande skärm när ja ska komma in i Ubuntu så jag har fått installera den, sen dist-uppgraderat ända till 8.04 och jag testade att köra in Hårdvarudrivrutinerna så pang, startade om och hade en grön-blinkande skärm igen, jag har länge sökt efter felet och testat allt men inget verkar gå, så jag formaterade om på nytt så sitter i heron utan drivers just nu, på 1024*768 så det får duga.
Jag har haft samma liknande problem, och det kvarstår, ingen av mina live-cd's funkar förutom 7.04 (64bits), alla andra ger mig en grön-blinkande skärm när ja ska komma in i Ubuntu så jag har fått installera den, sen dist-uppgraderat ända till 8.04 och jag testade att köra in Hårdvarudrivrutinerna så pang, startade om och hade en grön-blinkande skärm igen, jag har länge sökt efter felet och testat allt men inget verkar gå, så jag formaterade om på nytt så sitter i heron utan drivers just nu, på 1024*768 så det får duga.

Grafikkortet är som jag skrev ett Nvidia GeForce 6200 och skärmen är en LG L204WT som vill ha upplösningen 1650x1050. Datorn är en Pentium 1,8 GHz med 1 Gb minne. Men om jag installerar 7.1 (som fungerar) och sedan uppgraderar till 8.04 - är det någon nackdel jämfört med att installera 8.04 direkt? Kanhända ligger drivrutinerna från 7.1 kvar då...
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag testade med att ladda ner drivrutinerna och installera enligt instruktionerna men det fungerade inte. Det saknades vissa program för att installationen skulle gå att göra. Så jag tröttnade och installerade 7.1 och uppgraderade och nu fungerar det fint. Verkar vara en del krångel med 8.04...
Det är en dev-fil som sakanades, jag minns inte vad den heter nu men det står i felmeddelandet, enklast hade ju varit och installerat den bara.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!