Undrar om någon kan hjälpa mig med ett för mig ganska stort problem. Har installerat Hardy Heron och allt flyter på som bara den. Det finns dock ett problem. Jag kan inte komma åt en enda fil om jag inte trycker ALT+F2 och skriver gksudo nautilus. Då får jag tillgång och kunna spela mina mp3 låtar och öppna mina dokument. Hur får jag bort alla dessa spärrar. Måste jag gå via Gksudo och sedan gå in på varje enskild fil och dela ut rättigheter för den eller finns det något lättare sätt. Jag har mer än 200 semesterbilder bl.a som jag inte kan se om jag inte är i Sudo mode, eller vad man kallar det.
Tacksam för svar.
Användar problem
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Användar problem
Var ligger dessa filer som du vill komma åt?
Du kan ändra ägare på de filerna till dig som användare så slipper du vara root när du kollar på bilder och lyssnar på musik.
I terminalen kan man skriva sudo chown -R dittnamn:dingrupp /sök/väg/till/mapp/med/filer
dittnamn är som standard samma som din grupp.
Fråga här innan du ändrar rättigheterna om du är osäker
Du kan ändra ägare på de filerna till dig som användare så slipper du vara root när du kollar på bilder och lyssnar på musik.
I terminalen kan man skriva sudo chown -R dittnamn:dingrupp /sök/väg/till/mapp/med/filer
dittnamn är som standard samma som din grupp.
Fråga här innan du ändrar rättigheterna om du är osäker

Alla filer ligger under min hemmapp. Det känns lite jobbigt liksom att gå in på varenda fil och ändra rättigheterna. När jag körde Feisty så fanns aldrig detta problem
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du behöver inte göra det på varje fil, flaggan -R betyder rekursivt.Okunnig skrev:Alla filer ligger under min hemmapp. Det känns lite jobbigt liksom att gå in på varenda fil och ändra rättigheterna. När jag körde Feisty så fanns aldrig detta problem
sudo chown -R dittnamn:dingrupp ~/
Testade att skriva så som du sa men detta blev svaret
Vad gör jag för fel
solid@solid:~$ sudo chown -R solid:solid ~/
chown: kan inte komma åt "/home/solid/.gvfs": Åtkomst nekas
Vad gör jag för fel
solid@solid:~$ sudo chown -R solid:solid ~/
chown: kan inte komma åt "/home/solid/.gvfs": Åtkomst nekas
Vad händer när du gör
Kod: Markera allt