formatera extern disk till ntfs???
formatera extern disk till ntfs???
hur formatera man extern disk till ntfs?
Re: formatera extern disk till ntfs???
Du använder dig av Gparted för det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
de går inte markera ntfs, hur gör jag då?
Men det går att välja andra filsystem? 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Eldräven
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Lite semi-OT, men passar på att fråga här...
Av ren nyfikenhet så undrar jag om man med nåt smidigt verktyg kan konvertera en FAT32-partition till NTFS. D.v.s. ingen formatering, utan behålla filer och allt.
I Windows XP kan man ju köra:
CONVERT C: /FS:NTFS
Av ren nyfikenhet så undrar jag om man med nåt smidigt verktyg kan konvertera en FAT32-partition till NTFS. D.v.s. ingen formatering, utan behålla filer och allt.
I Windows XP kan man ju köra:
CONVERT C: /FS:NTFS
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Det finns många andra trådar med samma topic, även på google om du söker runt lite..
Men använd Gparted, in på deras hemsida, bränn ut en CD och boota den, det kan vara lite problem att få alla funktioner att fungera annars. Lycka till!
Men använd Gparted, in på deras hemsida, bränn ut en CD och boota den, det kan vara lite problem att få alla funktioner att fungera annars. Lycka till!

Hejsan!
Jag antar att det står att du måste formatera din externa till NTFS för att få det att fungera i Ubuntu, Men du behöver inte göra det.
1. koppla in din externa till en windows dator
2. stäng av externa hdd via windows i högra hörnet så det blir en säker borttagning av maskinvara.
3. koppla in externa till din ubuntu igen och det kommer att funka.
Jag antar att det står att du måste formatera din externa till NTFS för att få det att fungera i Ubuntu, Men du behöver inte göra det.
1. koppla in din externa till en windows dator
2. stäng av externa hdd via windows i högra hörnet så det blir en säker borttagning av maskinvara.
3. koppla in externa till din ubuntu igen och det kommer att funka.