Ubuntu server, handla nu om Nvidia drivritiner istället.
Ubuntu server, handla nu om Nvidia drivritiner istället.
Jag tänker antagligen avinstallera Ubuntu studio 8.04 Hardy LTS för gott .Jag tänkte i så fall pröva installera Ubuntu server.
Kanske kommer tillbaks och kollar in Ubuntu om ett-två år, vi får se, ska fundera ett tag till
En fråga:
Har jag i stort sätt redan en server, och behöver inte blåsa om datorn?
Kanske kommer tillbaks och kollar in Ubuntu om ett-två år, vi får se, ska fundera ett tag till
En fråga:
Har jag i stort sätt redan en server, och behöver inte blåsa om datorn?
Senast redigerad av 3 Hjalle, redigerad totalt 18 gång.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Ubuntu server?
Om du nu kör Ubuntu Studio så har du mängder med program som du inte kommer att ha någon glädje av om du kör en server. Så det kan nog vara bra att börja på nytt. Tänk bara på att du inte kommer att ha någon grafik på serverversionen.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Skall man ha en dator som server, så är det alltid en bra idé att blåsa ren den innan och köra en ny serverinstallation.
Då får man grunden utan massor med extra grejer som kanske vill koppla upp sig mot nätet, eller sinkar ner datorn.
Sen beror det på vad du vill ha den till. Ubuntu-server erbjuder det mesta vid installationen, så de är bara o klicka i. Du måste dock bli rätt bekväm med terminalen. Det kan även vara bra att lära sig handskas med ssh om du vill koppla upp dig från en annan dator, och mysql om du skall ha olike webbsidor på servern.
Då får man grunden utan massor med extra grejer som kanske vill koppla upp sig mot nätet, eller sinkar ner datorn.
Sen beror det på vad du vill ha den till. Ubuntu-server erbjuder det mesta vid installationen, så de är bara o klicka i. Du måste dock bli rätt bekväm med terminalen. Det kan även vara bra att lära sig handskas med ssh om du vill koppla upp dig från en annan dator, och mysql om du skall ha olike webbsidor på servern.
Ja, jag vet inte vad jag ska göra. Funderar på att installera XP på burken. Jag är liksom trött på Ubuntu.
Jag har inte lyckats med att installerarestricted driver för mitt grafikkort, skärmen blir svart efter uppstart.
Jag installerar drivisarna med EnvyNG, fungerade tidigare men inte nu (har alltså installerat om Ubuntu)
Jag har lyckats förut men då slutade det trålösakortet att fungera när grafiken funkade.
XP får det bli, adjö.
Jag har inte lyckats med att installerarestricted driver för mitt grafikkort, skärmen blir svart efter uppstart.
Jag installerar drivisarna med EnvyNG, fungerade tidigare men inte nu (har alltså installerat om Ubuntu)
Jag har lyckats förut men då slutade det trålösakortet att fungera när grafiken funkade.
XP får det bli, adjö.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Nej lämna oss inte Hjalle 

Om du har NVIDIA skulle du kunna pröva deras nyaste beta drivrutiner.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag är inte lika arg på nvidia/Ubuntu idag, imorgon är jag nog inte arg alls,då prövar jag att installera 96.43.05. En äldre drivrutin.
Rapport kommer, eller primalskri
Rapport kommer, eller primalskri

Om du inte provat 173.08 så tycker jag du ska göra det. 

96.43.05 funkade. Men NVIDIA X Server Settings kan inte skriva till xorg.conf (jag har för mig att NVIDIA X Server frågade efter root password förut, men inte nu?)så jag kan inte få separat skärm för TV utgången.
Men halvnöjd är ju inte fy skam.
Men halvnöjd är ju inte fy skam.
Re: Ubuntu server handla nu om Nvida drivritiner istället.
Pröva med gksudo nvidia-settings 

Re: Ubuntu server handla nu om Nvidia drivritiner istället.
Tjhooooooo det funkade ju. Puss på hund.
Men jag har ingen ram på fönstrerna längre.........hmm
Men jag har ingen ram på fönstrerna längre.........hmm
Re: Ubuntu server handla nu om Nvidia drivritiner istället.
Nu när jag ändrade till Xinerama så har jag fått tillbaks ramar runt fönstrerna.
Men.............kan jag på något sätt bestämma på vilken skärm startar på (Xinerama är ju en skärm som sträcker sig ut sig på två skärmar i och för sig), eller att programmen startar i höger, typ.
Jag blir nog lycklig till slut, tillfälligt i alla fall, eller kanske en liten illusion av lycka.
Men det är alltid något.
Men.............kan jag på något sätt bestämma på vilken skärm startar på (Xinerama är ju en skärm som sträcker sig ut sig på två skärmar i och för sig), eller att programmen startar i höger, typ.
Jag blir nog lycklig till slut, tillfälligt i alla fall, eller kanske en liten illusion av lycka.
Men det är alltid något.