Teven som tittar på dig

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Teven som tittar på dig

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag kommer ihåg några roliga serier som jag läste som "barn" där man gjorde sig lustig över paranoida som trodde att det fanns en liten kamera i varje teve som kollade på de som tittade.

Tja, nu är den iaf här: http://newteevee.com/2008/03/18/comcast ... ching-you/
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Teven som tittar på dig

Inlägg av farmfield »

Om en enhet, TV, dator eller t.o.m. en iPod, skulle kunna använda ansiktsigenkänning för att identifiera användare så skulle det ju vara ashäftigt, maskinen tar fram min musik på min iPod om den identifierade mig, min sons musik eller filmer om den identifierade honom. Samma skulle ju gälla kanaler på TVn, ev. inspelningar, bokmärken i Firefox, böckerna i "bokläsaren" (jo det blir säkert poppis dom med) eller whatever... Ashäftigt ju! ;D

Om nån sen hackar min enhet och spelar in när jag sitter näck och tittar på fotboll eller filmer mig surfa porr (med det som kan ingå i det) - ja det är ju såklart inte så kul, hehe, spec. inte när det hamnar på YouTube (vilket = To infinity & Beyond och sedan finns materialet tillgängligt på nätet i en evighet)... Illa illa.... ;D

Sedan så har vi ju problemet med ev. "back doors" vilket t.ex. Blackberrys lär ha (att NSA utifrån kan gå rakt in i vilken Blackberry som helst och titta) inte så kul om Sony kan gå rakt in i min TV och se vad som försiggår i mitt vardags- eller sovrum (jo jag dejtar ibland, hehe, och hamnar man "intimt" på soffan så, ajajaj) eller använder statistik från mina TV-vanor för att anpassa reklam och/eller sälja vidare sån info - dom vill ju tjäna pengar på allt dom kan nu för tiden... Ugh...
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

farmfield skrev:Sedan så har vi ju problemet med ev. "back doors" vilket t.ex. Blackberrys lär ha (att NSA utifrån kan gå rakt in i vilken Blackberry som helst och titta) inte så kul om Sony kan gå rakt in i min TV och se vad som försiggår i mitt vardags- eller sovrum (jo jag dejtar ibland, hehe, och hamnar man "intimt" på soffan så, ajajaj) eller använder statistik från mina TV-vanor för att anpassa reklam och/eller sälja vidare sån info - dom vill ju tjäna pengar på allt dom kan nu för tiden... Ugh...
Det är därför vi behöver fri mjukvara! Då kan dom inte hålla på med sådana fula trick! :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Inhuman Soul skrev:
farmfield skrev:Sedan så har vi ju problemet med ev. "back doors" vilket t.ex. Blackberrys lär ha (att NSA utifrån kan gå rakt in i vilken Blackberry som helst och titta) inte så kul om Sony kan gå rakt in i min TV och se vad som försiggår i mitt vardags- eller sovrum (jo jag dejtar ibland, hehe, och hamnar man "intimt" på soffan så, ajajaj) eller använder statistik från mina TV-vanor för att anpassa reklam och/eller sälja vidare sån info - dom vill ju tjäna pengar på allt dom kan nu för tiden... Ugh...
Det är därför vi behöver fri mjukvara! Då kan dom inte hålla på med sådana fula trick! :)
Nä, blir svårt att skapa bakdörrar då, men hacka fri mjukvara görs ju ändå, finns alltid nåt geni som kan hitta en svaghet...
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Risken är alltid att ny "häftig" teknik används till annat än det som den var tänkt för.

Något övervakningssamhälle vill jag då rakt inte ha.

Sony ser vad du gör hemma, nej tack. Ser Sony "vad jag gör" så är det säkert "fler än Sony" som ser vad jag gör.

En sådan tv apparat skulle mötas av en sko beklädd med stålhätta och med orden, släng dig i väggen Sony.
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

farmfield skrev:
Inhuman Soul skrev:
Nä, blir svårt att skapa bakdörrar då, men hacka fri mjukvara görs ju ändå, finns alltid nåt geni som kan hitta en svaghet...
Men det går ju aldrig att bli 100% fri från. Bara för det så låter du väl inte bli att använda internettjänster med din bank?
Och att bli av med alla sina besparingar är nog lite värre än att crackers tar över ens webbkamera. Dessutom så är det väl lite mer eftertraktat med pengarna också. :P
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Verkar inte riktigt som om de på Comcast kan sin George Orwell. Alternativt så räknar de helt enkelt med att tillräckligt få potentiella kunder har läst 1984. Annars ger ju TV-apparater med kameror i sig lite lätt dåliga vibbar...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Inhuman Soul skrev:Men det går ju aldrig att bli 100% fri från. Bara för det så låter du väl inte bli att använda internettjänster med din bank?
Och att bli av med alla sina besparingar är nog lite värre än att crackers tar över ens webbkamera. Dessutom så är det väl lite mer eftertraktat med pengarna också. :P
Det var lite förolämpande men jag har viss förståelse för att du kan göra en sån total felbedömning eftersom du inte sett mig naken. ;D
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Undra hur samhället varit om man fokuserade forskningen på att rädda miljön, eller göra så att man inte behöver jobba lika mycket istället för att fokusera på att övervaka människor och informationstillgång för företag och stater. Då skulle man behöva jobba mycket mindre och få springa omkring i solen och leka :D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

kollektivist skrev:Undra hur samhället varit om man fokuserade forskningen på att rädda miljön, eller göra så att man inte behöver jobba lika mycket istället för att fokusera på att övervaka människor och informationstillgång för företag och stater. Då skulle man behöva jobba mycket mindre och få springa omkring i solen och leka :D
Det värsta är att många större företag i princip blivit onda, inte för att personerna i företaget egentligen är onda utan för att dom inte hinner tänka efter och fundera på "vad gör vi" utan allt skall röra sig framåt hela tiden och fokus ligger inte på människor utan på marknadsandelar, konkurrens, siffror och pengar...

Nu är det ju enkelt att dra paralleller med Microsoft men dom är inte ens i närheten av att vara värst - M$, Apple & co.'s affärer är ganska obetydliga jämfört med vad olje-, skogs- och gruvbolagen gör t.ex...
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"