Hej.
Installerade nyligen Hardy och efter det har datorn blivit mycket långsammare att starta. Det går bra fram tills ubuntu-loggan och progressbaren kommer fram, men där kan den stå i flera minuter (~10). Med 7.10 tog det inte mer än 2.
Finns det något sätt att få lite utskrifter under start så man ser vad den fastnar på.
Har också märk att en process vid namn 'kded' ibland tar 100% CPU. Måste starta om för att den ska försvinna. Ibland finns fler än en instanns av den.
Sist, efter uppgraderingen kan jag inte längre använda mina <alt>+* kortkommandon. Efter jag tryckt verkar det som att <alt> och <shift> tangenten fastnat i nertryckt läge. Går inte att skriva och klickar man i ett textfält markeras text fram till klicket. Starta om X (<ctrl>+<alt>+<del>) löser det problemet, till man trycker <alt>+* igen.
Har installerat alla uppgraderingar som kommit i hopp om att felen ska lösa sig själv med det har inte hjälp än så länge.
Någon idé om vad som är fel?
//Martin Nilsson
Långsam start med 8.04 [LÖST]
Långsam start med 8.04 [LÖST]
Senast redigerad av 1 ibbles, redigerad totalt 18 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Långsam start med 8.04
Här kanske du kan hitta ngn bra information för det problemet iaf.. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=253863ibbles skrev: Har också märk att en process vid namn 'kded' ibland tar 100% CPU. Måste starta om för att den ska försvinna. Ibland finns fler än en instanns av den.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
CTRL + ALT + F1 under uppstart...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Reddiz skrev: Här kanske du kan hitta ngn bra information för det problemet iaf.. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=253863
Har läst tråden, och alla sidor och mailinglistor den länkar till. Förstår inte allt som stod där, men tycker det låter som att bästa lösningen de har är att ominstallera och hoppas på att det inte uppstår nästa gång.
Testade och det stårSakJur skrev: CTRL + ALT + F1 under uppstart...
Kod: Markera allt
Starting up...
Loading, please wait...
någon skillnad.
/edit
Startat om igen och förloppet är liknande, enda skillnaden är att det spammar lite text när den vaknat igen men inte mer än 4-5 sekunder. Första raden som kommer fram när den vaknat är
kinit: __________(minns inte vad, nånting med /dev/____________ sdb2(8,18)
Dock har problemet med tangentbordet försvunnit nu, vilket är glädjande

Tror jag hittade felet. En PATA-kabel till en CD-läsare jag inte använder så ofta satt löst. Vet inte om det lossnat precis när 8.04 installerats eller om sådant hanteras annorlunda i 8.04 än 7.10, men nu startar den som vanligt igen
glad

glad
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Yay!
Det var ju bra att det fungerade..
Ändra topicen på tråden till: Långsam start med 8.04 [LÖST]
Det var ju bra att det fungerade..
Ändra topicen på tråden till: Långsam start med 8.04 [LÖST]