Varför bör du välja Foresight Linux?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Varför bör du välja Foresight Linux?

Inlägg av farmfield »

eyerouge skrev:
farmfield skrev:Grejen med Foresight är, såvitt jag förstått det, att erbjuda alla nyheter direkt, /../
Sedan så är väl foresight inte en nybörjardist utan för dom kunniga som vill kunna testa det senaste direkt och utan större risker för systemet i stort. :)
"As a Linux distribution, Foresight sets itself apart by eliminating the need for the user to be familiar with Linux" står det på deras index. Jag utgick mest från deras egen text. Det står förvisso även det du tar upp, men det är fortfarande en konstig feature för en distro om den har nybörjare som målgrupp. Nybörjare bryr sig helt enkelt inte om "nyheterna direkt" och vill undvika att uppdatera sitt system dagligen. Hela grejen är kontradiktorisk.
Jojo, alla vill ju marknadsföra sig som så enkla, men grejen med just Ubuntu är ju att man har en HUGE programbibliotek samt en HUGE community - vilket är varför den är rätt nybörjarvänlig, man får hjälp snabbt... Sedan är ju 8.04 inte den mest nytänkande eller ens stabilaste disten men föregående gör den väldigt trevlig för nybörjare ändå... Och jag är absolut en desktopanvändare, terminalen är för mig att snabbt kunna klippa-och-klistra in kodrader från forumet eller för problem som inte kan lösas via GUI - jupp, jag e en latmask, hehe....
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Givetvis ska inte nya användare ge sig på en ny version av Gnome samma dag som den släpps. Det säger sig självt. Märkligt att de skriver det på sin hemsida.
Nä precis, kolla på KDE 4 som verkar vara rätt ofärdig trots att den räknas som skarp...
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Detta är inte Max Klurigs svar.

Jag har fått till uppgift att representera Zinden. Zinden är chefs administratör och Foresight.se skapare. Men jag är enig med Zinden om detta svar.

Zinden: allt är egentligen lika lätt i ubuntu som i Foresight, ingen större skillnad från helheten. Förutom pakethanteraren är sämre i foresight men jämnar lite ut sig med dokumentationen som följer med.

Zinden: lika stabil som ubuntu, om man kör vanligt. Visst kan buggar komma fram, men så är det i alla distar.

Zinden: tex Foresight har inte ens övergått till Firefox 3 Beta 5 i stabila systemet. För den är buggig i djupare saker som folk diskuterat i irc.

Zinden: men hardy kör med den från start, helt sjukt egentligen när det ska vara en LTS.

M.v.h

Administratör Zinden. ;)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Eftersom FF3 är stabilare än FF2 så faller det sig naturligt att den följde med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Eftersom FF3 är stabilare än FF2 så faller det sig naturligt att den följde med.
Jag kör också FF3 men den är inte skarp, alla pluggarna är inte portade o.s.v... Att släppa FF3 beta i Hardy var inte rätt hur stabil den än må vara i ett specifikt system... Hur du får det till "naturligt" fattar iaf inte jag...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:
Hund skrev:Eftersom FF3 är stabilare än FF2 så faller det sig naturligt att den följde med.
Jag kör också FF3 men den är inte skarp, alla pluggarna är inte portade o.s.v... Att släppa FF3 beta i Hardy var inte rätt hur stabil den än må vara i ett specifikt system... Hur du får det till "naturligt" fattar iaf inte jag...
Det är väl inte FF ansvar att se till att pluggar som inte utvecklas av dom fungerar med FF3? :) Eftersom FF3 är stabilare än FF2 så är det ju ett vettigt val att slänga med den. Fast att slänga med något som är i beta stadiet kan ju låta lite flummigt. Fast den stabila versionen kommer denna månad.

Fast detta är väldigt OT så vi sätter punkt för denna diskution här. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Det är väl inte FF ansvar att se till att pluggar som inte utvecklas av dom fungerar med FF3? :) Eftersom FF3 är stabilare än FF2 så är det ju ett vettigt val att slänga med den. Fast att slänga med något som är i beta stadiet kan ju låta lite flummigt. Fast den stabila versionen kommer denna månad.

Fortsätt här då:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 90#p213790
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Hund skrev:
farmfield skrev:
Det är väl inte FF ansvar att se till att pluggar som inte utvecklas av dom fungerar med FF3? :) Eftersom FF3 är stabilare än FF2 så är det ju ett vettigt val att slänga med den. Fast att slänga med något som är i beta stadiet kan ju låta lite flummigt. Fast den stabila versionen kommer denna månad.

Kan inte hålla med om att FF3 är stabilare än FF2. Innan jag nedgraderade till FF2 så kraschade Firefox dagligen. Tog jag dessutom och gick till någon sida som hade flash så kraschade Firefox 50% av gångerna. Dessutom undrar jag varför man gör om för hur musen uppför sig i FF?
Var tvungen att ändra i xorg.conf till en annan konfiguration för att få bakåt och framåtknapparna att fungera.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

LOL

Kom du hit och fortsatte på vårt OT nu, du är väl också med och skriver i tråden jag länkade till ovan? ;D
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Varför ska man inte välja Foresight Linux?
Kanske om man inte har tid att mecka med andra distros för att man vill vara produktiv i det som funkar. Det är möjligt att Hardy inte funkar nåt avseende för alla, en inte alls för någon. Men just nu är jag apnöjd med Ubuntu 8.04, särskilt med Gnome, AWN, Compiz, Open Office, FF3, Inkscape, Scribus, GIMP, Rhytmbox och LastFM. När jag har tid över blir det väl till att testa Foresight..
Det vore lite magstarkt om rubriken antydde att man ska välja bort Ubuntu, men det tror jag inte Max menar..
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Varför bör du prova Foresight Linux hade kanske varit lite ödmjukare... ;D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag tycker att det här börjar angränsa till spam. Tanken med tavlan för övriga operativsystem är inte långa reklamtexter.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Jag tycker att det här börjar angränsa till spam. Tanken med tavlan för övriga operativsystem är inte långa reklamtexter.
Det är ju en enskild tråd, inte en hel tavla om Foresight... ::)

Lite konkurrens tål vi, även på hemmaplan... Ulsaks inlägg var också en tänkvärd motpol.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Ja men det sker inte bara på det här forumet utan på alla GNU/Linux forum jag sitter på. Samma texter.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Ja men det sker inte bara på det här forumet utan på alla GNU/Linux forum jag sitter på. Samma texter.
Mmm, men låt dom marknadsföra sig lite, den stora bilden är ju just GNU/Linux, inte specifikt vilket distribution - ja med undantag för dom som dealat med M$ då... >:(

Förstår dock om det blir irriterande om man springer på samma promo hela tiden dock, inte så kul kanske, men Foresight är så små, låt dom få lite plats... :)

Tänk ubuntu. :) ...och tänk på blodtrycket... ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Sid skrev:Ja men det sker inte bara på det här forumet utan på alla GNU/Linux forum jag sitter på. Samma texter.
Ja! Är det så allvarligt. Om man tittar på Ubuntu hur många artiklar har Ubuntu på IDG och även på andra ställen. De är långt i från alla artiklar som är vetenskapligt belagda eller motiverade. Många rena marknadsföringen. Att vi då marknadsför oss är det så allvarligt. Det är också första gången vi gör detta för Foresight. Vi har också gjort en kampanj för Pardus. Sen att där har varit lite allmänt snack i olika trådar eller bloggar kallar jag inte marknadsföring. Vi är också en liten distribution så varför vara så hatisk. Vi kan väl inte på något sätt hota Ubuntu. :-\

M.v.h

Max Klurig
Senast redigerad av 1 Klurig, redigerad totalt 16 gånger.
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Klurig skrev:
Ja! Är det så allvarligt. Om man tittar på Ubuntu hur många artiklar har Ubuntu på IDG och även på andra ställen. De är långt i från alla artiklar som är vetenskapligt belagda eller motiverade. Många rena marknadsföringen. Att vi då marknadsför oss är det så allvarligt. Det är också första gången vi gör detta för Foresight. Vi har också gjort en kampanj för Pardus. Sen att där har varit lite allmänt snack i olika trådar eller bloggar kallar jag inte marknadsföring. Vi är också en lite distribution så varför vara så hatisk. Vi kan väl inte på något sätt hota Ubuntu. :-\

M.v.h

Max Klurig
Men Klurig, Sid sitter inte ens i Ubuntu utan i gNewSense och Debian, så det handlar väl kanske mer om hur ni uttryckt er ibland och att ni just nu kör en liten kampanj. Jag för min del tycker som sagt det är OK, bara kul att folk tittar på andra distar - och i slutändan handlar det om att GNU/Linux skall växa, inte Ubuntu specifikt. :)
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Snälla, här diskuterar vi Foresight Linux och låt oss hålla oss till det. Jag rensade tråden på spekulationer och tjafset som hörde till, ni vet var ni hittar de inläggen, och skulle ni ha problem med någon på forumet ta upp det med oss moderatorer och administratörer istället för att komma med antydningar så hålls forumet mycket trevligare.
Zin

Inlägg av Zin »

Tack för rensningen, känns skönt att komma hem efter jobbet och se posterna borta. Tack !

För att återgå till Foresight, här är en sak som imponerar mig när det gäller conary. tagen från irc kanalen:
<dxdemetriou> can you tell me how can I replace 1 file from some package that I deleted it from mistake?
<Zinden> was it a package you installed thru conary?
<dxdemetriou> from initscripts:config the /etc/sysconfig/network-scripts/network-functions
<Zinden> and you deleted it from trashcan too?
<dxdemetriou> no, with rm
<Mark__T> dxdemetriou, what about 'sudo conary erase initscripts:config'
and 'sudo conary update initscripts:config'
<dxdemetriou> it has many dependencies
<Mark__T> 'sudo conary erase initscripts:config --no-deps'
Det fixade susen, att man kan fixa till filer som man råkar kasta bort och fixa till det igen. Vet inte hur andra distar fixar sånt utan att installera om hela programmet i sig.

Det allra grymmaste sakerna i Foresight är djupet i systemet. Kan förklara mer om nån är intresserad, känns annars meningslöst.
Zin

Inlägg av Zin »

Beer skrev:
Zin skrev: Det allra grymmaste sakerna i Foresight är djupet i systemet. Kan förklara mer om nån är intresserad, känns annars meningslöst.
Om du vill att folk ska börja använda Foresight får du nog vara så god att förklara ändå . ;)
Om rollback: http://www.foresightlinux.se/forum/index.php?topic=74.0
Ett riktigt bra exempel när den behövs. Det hände mig i morse, hade full kalabalik med Firefox. 8)
Då hjälpte inte ta bort och installera om.

Edit: stavfel
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"