skulle vilja ha ett program som jag skulle kunna formatera min usb pinne på min kubuntu hardy dator. Tycker om console om jag inte behöver använda den, så fdisk går bort. Ska formatera så den går till windows med, FAT32?
tack på förhand
formaterings program
Re: formaterings program
Gparted, eller parted om du vill köra det textbaserat.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
titta va enkelt det kan vara
men hittade en annan grej som jag inte visste om, Har en hårddisk med två delar Window på ungefär 30 g(/dev/sda1), och linux på 10 g(/dev/sda4). sen verkar det som jag har ett gammalt linux som ligger och tar plats(/dev/sda2). är det krongligt att radera allt på den sista delen och få en linux del med ungefär 20 g? Det är inget som jag vill spara på den jag inte visste om, men vill inte att de ska bli något konstig med den andra delen
Det är bara att ta bort partitionen och ändra storlek så att det bli som du vill ha det. Det är inte svårt och går ganska snabbt att ordna. Se dock till att du sparar allt viktigt på hårddisken utifall det skulle hända något, sannolikheten för att det går galet är dock obefintlig. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det var inget svårt det där, har nu två hårddiskar som jag kan spara på. Eftersom en av dem är igång när jag håller på gparted så går det inte att sätta ihop dom, tror jag. Men det blir kalas som det rä nu, tackar