Förslag på stadgar

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

[quote="XtremXem"]Och det enda sättet att göra det på (enligt min mening) är att just använda pengar. Pengar är inte alltid ett nödvändigt ont. Det kan också vara ett nödvändigt medel för att nå mål.

XtremXem[/quote]
:)

Visst behövs pengar men det är mer "rätt pengar"... hittar man en sponsor som tycker om
ett koncept så behöver man inte fundera i banorna och istället göra medlemshanteringen enkel.

Eller att någon blir vänligt , proffsigt samt får kreativ hjälp och den användaren sedan ger ett bidrag till verksamheten.
osv

att leva på medlemsavgifter är nog varken till eller från..... antalet blir antagligen ganska litet i början och
det är nog bättre att profilera sig samt satsa på det som syns utåt.

Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Jag har bestämt mig... Är emot avgifter. Donationer är den nuvarande, enda lösning just nu.
Med en ny webb så kommer det finnas möjlighet till en mer avancerad kontroll av annonsbanner på webbsidan. Hitta företag som är villiga att stödja Ubuntu med banners på webben. Nu pratar jag inte om en himla massa som tynger ner webben. En toppbanner/botten några på sidan. Absolut inga pop-ups plaese :o
Vi måste kunna visa upp en besöksstatestik på webben för att övertyga annonsörer om att det finns potentiella kunder. Läst att det finns skript för detta på servern så...
Som medlemsförmån kan vi tabort annonsena på webben:D Men ibland kan de ge uppslag om de verkligen är bra :/

---------------------------

Kom på att vi är lite off-topic med detta om avgifter mm. Denna tråd handlar om stadgar.. Jag ber om ursäkt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Förslag på stadgar

Inlägg av Broder Tuck »

Mycket intressant diskussion här ovan. För egen del är jag minst lika osäker själv,
som en del andra givit uttryck för här inne. Även för mig är donation det som klingar
bäst. Det "lirar" mest i Ubuntu-andan, så att säga.

Ser man till vad man får, om och när när man väljer Ubuntu före det största alternativet
( XP o/e Vista), så skulle man ju enkelt, frivilligt och kanske rent av i glädje (?)
över friheten i Ubuntu, kunna donera en liten slant per år av "skattebefrielsen" som man får direkt.
Inte sant?

Inget pris på produkten Ubuntu.
Inga snärjande licensavtal.
Ingen automatisk och dold kontroll var fjortonde dag av om ens dator innehåller "äkta Win XP" .

Frihet.

Hälsningar och en tillönskan om en bra dag och trevlig helg till er alla!

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Diskussionen om medlemsavgift har genererat många inlägg och jag har därför skapat en ny tråd där detta kan diskuteras: Medlemsavgift VS ingen medlemsavgift
Användarvisningsbild
PsySine

Förslag på stadgar

Inlägg av PsySine »

Föreningen har inga rättigheter att utesluta någon ur nätverket i dess helhet i ett steg men personer kan uteslutas ur samtliga delar i Ubuntu Sveriges verksamhet och personen ej respekterar uppsatta regler eller ej följer svensk lag.
Jag skulle vilja föreslå en annan formulering. Vad sägs om:

"Föreningen har inga rättigheter att utesluta någon ur nätverket. Däremot kan ansvariga för föreningens olika delområden vidta åtgärder för att begränsa skadan som illvilliga individer kan åsamka."

mvh Janne
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

PsySine: den var bra. Byter du?
Användarvisningsbild
PsySine

Förslag på stadgar

Inlägg av PsySine »

visst :)
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Jag kommer troligen inte kunna delta på mötet under måndagen. Ser att det fortfarande finns brister som vidtalats tidigare angående mandattiden för ledarmöterna i medlemsrådet. Tex. att ordf. skall väljas på 1 år och minst 1/3 av styrelsen skall vara vald på 2 år. Detta för att förhindra ett helt utbyte av medlemsrådet. Detta för att bibehålla kompetens vid utbyte.

Om det nu skall envisas med att ha en ledare förutom ordföranden så borde han/hon ingå i medlemsrådet och på så vis ha en beslutanderätt vald av medlemmarna och rent juridiskt om han/hon avses vara firmatecknare.
Vet att han väljs av medlemsmötet som i princip kan ske 1 gång i veckan. En synnerligen osäker post för en ledare då han kan avsättas allt för lätt bara genom att tex 11 personer av 20 vill detta. Med tanke på att att antalet deltagare är få gör det lätt för en kupp.
För ändring av § Syfte samt § Medlemsmötet krävs att beslut fattas med 2/3 majoritet vid två på varandra följande medlemsmöten.
Ã…ter med tanke på det låga deltagarantalet så kan föreningens syfte medlemsmötets funktion helt omkullkastas med denna klasul. Krävs tex. 14 av 20 söm röstar. I det läget är medlemsrådet med ledaren i underläge.

Stadgar ska vara ett stabilt dokument som medlemsrådet kan luta sig emot när de tar beslut. Det är inte hugget i sten men skall inte vara lätt att förändra utan en ordentlig granskning.

Vil inte vara jobbig, men jag skulle inte rösta för nuvarande förslag. Ser inte att det förbättrar demokrati eller en ledares roll jämfört med den gamla beprovade uppdelningen med årsstämma och medlemsråd där ordörande har ledarrollen.
Medlemsrådet behöver inte vara stor, uppdrag med ansvar kan läggas på personer utanför medlemsrådet. Så länge medlemsrådet och ordföranden har kontrollen.
Medlemmarna kan närsom helst via uppropp kalla till medlemsmöte om inte medlemsrådet gör detta.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Tack swe_henke för ditt engagemang!
swe_henke skrev:Jag kommer troligen inte kunna delta på mötet under måndagen. Ser att det fortfarande finns brister som vidtalats tidigare angående mandattiden för ledarmöterna i medlemsrådet. Tex. att ordf. skall väljas på 1 år och minst 1/3 av styrelsen skall vara vald på 2 år. Detta för att förhindra ett helt utbyte av medlemsrådet. Detta för att bibehålla kompetens vid utbyte.
Jag ser poängen. Men är inte två en lång tid i sammanhanget, och vem/vilka i medlemsrådet bör vara valda på längre tid än ordförande, sekreteraren? kassören? båda? Sekreteraren bör vara mer insatt i ordförandes arbete, tänker jag..

Du får gärna ändra detta i stadgarna till något du ser är bra.
Om det nu skall envisas med att ha en ledare förutom ordföranden så borde han/hon ingå i medlemsrådet och på så vis ha en beslutanderätt vald av medlemmarna och rent juridiskt om han/hon avses vara firmatecknare.
Om ledaren ingår i Medlemsrådet eller inte är inte av betydelse juridiskt (eftersom ledaren ingår i styrelsen) eller för demokratin (eftersom stadgarna kan säga att ledaren ska väljas i båda fallen). Att du anser att ledaren bör väljas är däremot en annan sak.
Vet att han [ledaren] väljs av medlemsmötet som i princip kan ske 1 gång i veckan. En synnerligen osäker post för en ledare då han kan avsättas allt för lätt bara genom att tex 11 personer av 20 vill detta. Med tanke på att att antalet deltagare är få gör det lätt för en kupp.
Detta gäller i hög grad ledaren, men bör också gälla ledamöterna i medlemsrådet. Jag ska se över detta.

Eventuellt kan vi ha ett "årsmöte" två gånger per år i samband med distributionssläpp och att poster enbart kan bytas ut och stadgar enbart ändras då.
För ändring av § Syfte samt § Medlemsmötet krävs att beslut fattas med 2/3 majoritet vid två på varandra följande medlemsmöten.
Ã…ter med tanke på det låga deltagarantalet så kan föreningens syfte medlemsmötets funktion helt omkullkastas med denna klasul. Krävs tex. 14 av 20 söm röstar. I det läget är medlemsrådet med ledaren i underläge.

Stadgar ska vara ett stabilt dokument som medlemsrådet kan luta sig emot när de tar beslut. Det är inte hugget i sten men skall inte vara lätt att förändra utan en ordentlig granskning.
Jag instämmer.
Vil inte vara jobbig, men jag skulle inte rösta för nuvarande förslag.
Om någon röstar nej för att framförd kritik inte har lett till åtgärdet ser jag det som fullt naturligt. Om någon däremot inte framför kritik och således inte ger möjlighet till korrigering skulle jag personligen se det som oschysst mot Ubuntu Sverige och de som lagt ner tid på att utforma stadgarna.
Ser inte att det förbättrar demokrati eller en ledares roll jämfört med den gamla beprovade uppdelningen med årsstämma och medlemsråd där ordörande har ledarrollen.
Medlemsrådet behöver inte vara stor, uppdrag med ansvar kan läggas på personer utanför medlemsrådet. Så länge medlemsrådet och ordföranden har kontrollen.
Det med årstäma håller jag med, att ledaren inte ingår i medlemsrådet inte har några betydelse för om ledaren ska vara vald eller har några juridiska skillnader har jag redan framfört.

Att skilja på beslutsfattande och medlemsrepresenterande vilket inte görs i många idealla föreningar ser jag har demokratiska fördelar. Håller du inte med vill jag gärna försöka följa ditt resonemang.

Men titeln ordförande i en förening behöver inte betyda att personen är ordförande på mötet. Och ordförande i en en styrelse i en förening behöver inte vara vald, på så sätt går det mycket väl att kalla mig för ordförande, men jag ser ledare vara ett mer passande namn på mitt uppdrag. Jag tycker mig se en tendens till att du fäster dig vid namnen på titlar. I sådana fall ber jag dig att försöka se till uppdragen och vad de innebär istället.
Medlemmarna kan närsom helst via uppropp kalla till medlemsmöte om inte medlemsrådet gör detta.
Du menar att de bör kunna det? Skriv gärna till detta i stadgarna.
Användarvisningsbild
Ubu

Förslag på stadgar

Inlägg av Ubu »

Hej
Stadgarna bör också paragrafnumreras för enkelhetens skull och dessutom av någon som vet hur man redigerar stadgarna. (Inte av mig)

Styrelsen bör vara ett ojämnt antal medlemmar så att det inte blir "oavgjort" vid något beslut.

Ledarens roll i styrelsen är lite oklar. Är han en fristånde PR-människa för Ubuntu eller är han med i styrelsen som då får ett jämnt antal ledamöter?

Någon skrev att man fick ta större hänsyn till vad Ubuntu internationellt har för riktlinjer. Håller med fullständigt. Vi bör inte driva ett eget race sett ur svenska förhållanden utan stödja och stötta Internationella Ubuntu på alla sätt.

Medlemsavgift: Tycker det är en dålig ide. Ta "ordentligt" betalt för skivor och tröjor m.m. vad ni än tänker sälja så det går runt ekonomiskt och ger lite eller mycket plus i föreningskassan. Dessutom minskar ju antalet okynnesbeställningar av skivor på det sättet.

Hur mycket kostar andra distar som man inte bränner själv på Nätet???

Några synpunkter i all hast nedtecknade av Ubu.
Frågar man inget,
får man inget veta.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Ubu: Även detta skrivs i all hast ;) tänk inte namn utan funktion.. medlemsrådet är ett ojämnt antal.. det finns att läsa i stadgarna vilka uppgifter ledaren respektive medlemsrådet har.. ledaren och medlemsrådet är fristående..
Användarvisningsbild
Johan Westin
Kontakt:

Förslag på stadgar

Inlägg av Johan Westin »

Sen vill jag påstå att alla beslut kommer nog fattas i konsensus i medlemsrådet. Då det följer "Code of conduct" bättre. Det är kanske inte något som beöver stå i stadgarna med man kan skriva ner det i andra styrdokument som tydligör alla sådana saker.
---
Johan Westin
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Hej,

jag har inte skrivit så mycket under några dagar men läst det som diskuteras angående föreningsbildandet.
Jag är för att stadgar ska vara väl förberdda innan man går till beslut och har således suttit och skrivit ner en hel del. Detta är vad jag hittils har klart.
Ubuntu Sveriges stadgar

Inledning
Ubuntu Sverige är en oberoende organiserad och driven lokal gemenskap (s.k. LoCo, Local Community) godkänd av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.
Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.

§1 Syfte och verksamhet
Ubuntu Sverige är en ideell, allmännyttig, partipolitiskt samt religiöst oberoende förening som syftar till att i Sverige öka användandet och förståelsen av samt kunskapen om Ubuntu, och därigenom även av annan Fri mjukvara. Detta görs primärt genom föreningens webbplats, samt genom andra internetbaserade kommunikationsmedel såsom e-post och chatt-program. Föreningen ska ses som ett nätverk av personer eller andra instanser och föreningen har sitt säte där föreningens sekreterare bor.

§2 Medlemskap
För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man har en personlig presentation i wikin innehållande en kort personlig presentation samt kontaktinformation i form av e-post-adress, jabber eller liknande, och också på något sätt är aktiv inom gemenskapen. För att vara medlem i föreningen krävs att man är privatperson, annan organisation eller företag. Föreningen har inga rättigheter att utesluta någon ur nätverket. Däremot kan ansvariga för föreningens olika delområden vidta åtgärder för att begränsa skadan som illvilliga individer kan åsamka. Det finns ingen medlemsavgift. Som medlem har man en röst på medlemsmötet i varje omröstning.

§3 VERKSAMHETSÅR/RÄKENSKAPSÅR
Föreningens verksamhets- och räkenskapsår skall vara kalenderår.

§4 ORGANISATION
Föreningens högsta beslutande organ är årsmötet, dess verkställande och förvaltande organ är medlemsrådet

§5 Ã…RSMÖTET
Mom 1 Ã…rsmötet, ordinarie och extra
Ã…rsmötet ska hållas senast sista veckan i april varje år.
Kallelse skall utfärdas av styrelsen och delges medlemmarna via e-postlista och anslag på Ubuntu Sveriges webb, senast 5 veckor före årsmötet.
Ã…rsmöteshandlingarna skall finnas tillgängliga för medlemmarna 2 veckor innan årsmötet.
Extra årsmöte skall hållas om revisorerna eller minst 2/3 av klubbens medlemmar så yrkar. Styrelsen kan också kalla till extra årsmöte om medlemsrådet bedömer att särskilda skäl för detta föreligger.
Yrkande om extra årsmöte skall vara skriftligt och ställas till styrelsen samt innehålla uppgift om det eller de ärenden som skall tas upp till behandling samt skäl till yrkandet. Extra årsmöte skall hållas inom 60 dagar från den dag yrkandet inkom.
Kallelse till extra årsmöte skall senast 3 veckor före mötet av styrelsen skriftligen delges
medlemmarna via e-postlista och anslag på Ubuntu Sveriges webb. Med kallelsen skall de handlingar i det eller de ärenden som skall behandlas publiceras eller bifogas. Tid och plats för extra årsmöte bestäms av medlemsrådet.

Mom 2 Dagordning
Ã…rsmötet öppnas av medlemsrådets ordförande eller, vid förfall för denne, av den som medlemsrådet utsett. Ã…rsmötet avslutas av medlemsrådets ordförande eller, vid förfall för denne, av årsmötets ordförande.

Vid ordinarie årsmöte skall följande ärenden förekomma
1. Justering av röstlängden.
2. Val av ordförande för årsmötet.
3. Medlemsrådets anmälan om protokollförare vid mötet.
4. Val av två justeringsmän tillika rösträknare, som tillsammans med mötesordföranden skall justera protokollet.
5. Fråga om medlemmarna blivit stadgeenligt kallade.
6. Fastställande av dagordningen.
7. Medlemsrådets årsredovisning med balans- och resultaträkning, redogörelse för verksamhetsåret samt revisorernas berättelse.
8. Fastställande av balans- och resultaträkning samt beslut om enligt dessa uppkommen vinst eller förlust.
9. Medlemsrådets rapport om de uppdrag föregående årsmöte givit till medlemsrådet.
10. Beslut om ansvarsfrihet för medlemsrådet.
11. 1. Beslut om medlemsrådets förslag till verksamhetsplan
2. Föredragning av medlemsrådets budgetplan
3. Beslut om medlemsavgifter för kommande verksamhetsår.
12. Beslut om antalet ledamöter och suppleanter i medlemsrådet.
13. Val av ordförande, ordinarie ledamöter och suppleanter i medlemsrådet samt beslut om suppleanternas tjänstgöringsordning.
14. Val av två revisorer och en revisorssuppleanter enligt § 9 i dessa stadgar.
15. Val av valberedning enligt § 10 i dessa stadgar.
16. Behandling av ärenden, som senast fyra veckor före årsmötet anmälts till medlemsrådet eller av denna underställts årsmötet.
17. Övriga ärenden.

Mom 3 Röstning
Rösträtt har endast medlemar. Röstning med fullmakt får ej ske. Röstning sker som regel öppet. Röstning vid val skall ske med slutna sedlar (e-post till ordf. och justerare) om någon medlem begär detta. I annat ärende än val kan röstning med slutna sedlar (e-post till ordf. och justerare) ske om någon så yrkar och om årsmötet så beslutar.
Som mötets beslut gäller den mening som erhåller högsta röstetal. För beslut fordras enkel majoritet av de avgivna rösterna. Vid lika röstetal i ärende där röstning sker öppet gäller den mening som biträds av tjänstgörande ordförande under förutsättning att denne är medlem. I annat fall avgörs ärendet genom lottning. Om vid röstning med slutna sedlar röstetalet blir lika, avgörs ärendet genom lottning.
Eventuell reservation till årsmötesbeslut i ett ärende skall bekräftas skriftligt via e-post, och den skrivna reservationen, skall vara inlämnad till mötesordföranden och av denne anmälas innan årsmötet förklaras avslutat.

Mom 4 Motioner och ärenden
Motion som medlem önskar få behandlad vid ordinarie årsmöte skall skriftligen avlämnas till medlemsrådet senast 4 veckor innan det ordinarie årsmötet hålles. Medlemsrådet skall med eget yttrande överlämna motionen till årsmötet.
Väcks vid årsmötet förslag i ett ärende, som inte har inkommit i den ordning som stadgas i 1:a stycket, kan om årsmötet så beslutar, ärendet tas upp till behandling men inte till beslut.
Vid extra årsmöte får till avgörande endast upptagas ärende som angetts i kallelsen.

§6 Medlemsrådet
Förvaltningen av föreningens angelägenheter handhas av en av årsmötet vald medlemsråd.

Mom 1 medlemsrådets organisation
Medlemsrådet består av ordförande, minst fyra och högst sex övriga ordinarie ledamöter samt minst två och högst fyra suppleanter.
Ordinarie årsmöte väljer årligen ordförande för ett år, halva antalet ordinarie ledamöter för två år samt suppleanter för ett år.
Suppleant tjänstgör i den ordning röstetalet vid årsmötet visar, eller om röstetal saknas enligt beslut av årsmöte. Till ordinarie ledamot och suppleant i medlemsrådet kan endast den väljas som är medlem i Ubuntu Sverige.
Medlemsrådet utser inom sig vice ordförande samt inom eller utom sig sekreterare och kassör.
Medlemsrådet har rätt att till sig adjungera en eller flera personer. Sådan adjungerad person har förslags- och yttranderätt men inte rätt att deltaga i beslut.
Medlemsrådet får inom sig utse ett arbetsutskott och inom eller utom sig kommittéer eller
arbetsgrupper för att handlägga av medlemsrådet angivna arbetsuppgifter.
Medlemsrådet sammanträder efter kallelse av ordföranden eller vid förhinder för denne av vice ordföranden, eller när fler än hälften av medlemsrådet ledamöter så påkallar. Medlemsrådet skall sammanträda minst fyra gånger per kalenderår. Vid sammanträde skall protokoll föras.
Medlemsrådet är besluts för då samtliga ledamöter är kallade och fler än hälften av ledamöterna är närvarande vid sammanträdet. Som medlemsrådets beslut gäller den mening som de flesta ledamöterna förenat sig om. Vid lika röstetal gäller den mening som biträds av tjänstgörande ordförande.

Mom 2 Medlemsrådets åligganden
forts....
Jag utgår dels från det som finns här på Wikin men hel del från andra föreningars stadgar för att få till en fungerande demokratisk organisation med ett högsta beslutande organ (årsmötet) som har en verkställande styrelse (medlemsrådet). Detta medlemsråd kan hålla regelbundena rådgivande informationsmöten (medlemsmöten) för det dagliga arbetet. Arbetet leds av dess medlemsråd av ordförande mellan de ordenarie möten som medlemsrådet har.

Om det finns intresse så kan jag fortsätta. Vet att detta förslag strider mot den annars rådande uppdelning av ledarskapet idag där det förslås finnas två styrande poster varav Ledaren är den verkställande och ordförande den som håller möten.

Fördelen med den här gamla klassiska föreningsorganisationen är att man har en tydlig fördelning av ledarskap, medlemspåverkan och demokratisk heraki.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Ett alternativt förslag till stadgar, och i detta fall också organisation är ju intressant nu i början av föreningsbildande. Jag har några frågor jag vill ställa.

"Jag är för att stadgar ska vara väl förberdda innan man går till beslut och har således suttit och skrivit ner en hel del."
Du anger som motivering till de stadgar du har arbetat med att du tycker stadgar ska vara väl förberedda innan beslut. Syftar du på ändringar i organisationen (Ledare och medlemsråd) eller enbart på att de saker som uppkommit om att det varit för enkelt för medlemsmötet att ändra stadgar etc.? Om det förstnämnda, ber jag dig att förklara..

"Fördelen med den här gamla klassiska föreningsorganisationen är att man har en tydlig fördelning av ledarskap, medlemspåverkan och demokratisk heraki."
Vill du förklara denna tydliga fördelning för de tre nämnda områdena..
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Stadgar enl. senaste Ubuntu Sverige möte. 27/11-06

. ----------------------------- -------------------------------
| Ã…rsmöte | | Medlemsmöte |
----------------------------- -------------------------------
| |
----------------------|-------------------------------------------------|-------------------
| | Medlemsrådet | |
| | | |
| Ordförande Ledaren |
| | |
| | |
| Sekreterare |
| Kassör |
| |
------------------------------------------------------------------------------------------

Man skall nu hålla i tankarna att årsmötet hålls en gång om året och medlemötena som är det högsta bestämmande organ kan hållas mellan engång i veckan till varannan månad.

Ã…rsmötet väljer ordf. sekr. och kassören. De viktigaste posterna en styrelse kan ha.

Medlemsmötet väljer ledaren. (om denne väljer att avgå eller misstroende finns.)

Medlemsrådet består nu av 4 personer där ledaren har det verkställande funktionen. De övriga personernas funktioner är förutom kassörjobbet ganska triviala. Saker som kan skötas av medlemmar som har ett allmänt förtroende. Saker som behöver komma upp på ett medlemsmöte kommer upp iaf även utan att en i medlemsrådet gör detta. Sekr. tex kan vara den som inom medlemsrådet tar hand om medlemsmötena. Ser till att de kommer till stånd och har en ordförande.

Enl. bilden ovan så ser ni två forum som är oberoende av varandra en har ett inflytande på medlemsrådet. årsmötet som står utan befogenheter beslutar om 3 medlemmar och eftersom det INTE är det högsta beslutande organ kan der INTE ta beslut så som ansvarsfrihet för det avgående medlemsrådet - det kan bara det HÖGSTA beslutande organet över medlemsrådet göra. Men medlemsmötet har endast inflytande på Ledaren. inte på medlemsrådet.
Här ser jag konflikter i den struktur ni vill skapa. Sen 4 i en beslutsgrupp.... Kan bli svårt.
Sen anser jag att denna strukturbild är förvirrande!

[quote="sebastean"]Vill du förklara denna tydliga fördelning för de tre nämnda områdena..[/quote]
Demokratisk heraki vet jag inte om det är ett område, men de andra två förklaras av ETT högsta beslutande organ i egenskap av årsmöte/extra årsmöte och EN vald medlemsråd vid ett och samma tillfälle.

Jag tror att med ovanstående så har jag även förklarat att det är organisationen med Ledare och Medlemsråd jag inte får ihop med varandra och dess inbördes arbetsfördelning.

Angående paragrafen förändring av stadgarna så är jag inte klar med detta. Men tanken med stadgar är att de skall vara fastskruvade i berget. Men ej gjutna så att de ej kan ändras. Meningen är att man skall behöva flera på varandra beslut innan man förändrar det viktigaste en föreningar har. Stadgar.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Är det du skriver från början ned till citatsrutan ett svar på nedanstående citat, och alltså en förklaring till att du syftade på ändringar i organisationen?
[quote="sebastean"]"Jag är för att stadgar ska vara väl förberdda innan man går till beslut och har således suttit och skrivit ner en hel del."
Du anger som motivering till de stadgar du har arbetat med att du tycker stadgar ska vara väl förberedda innan beslut. Syftar du på ändringar i organisationen (Ledare och medlemsråd) eller enbart på att de saker som uppkommit om att det varit för enkelt för medlemsmötet att ändra stadgar etc.? Om det förstnämnda, ber jag dig att förklara..[/quote]
När det gäller ditt svar på nedanstående citerad fråga undrar jag hur du ser att "ETT högsta beslutande organ i egenskap av årsmöte/extra årsmöte och EN vald medlemsråd vid ett och samma tillfälle" har betydelse för "tydlig fördelning ..//.. av medlemspåverkan"? Och vad är det du menade tidigare med "Tydlig fördelning av ..//.. Demokratisk heraki"?
[quote="sebastean"]Vill du förklara denna tydliga fördelning för de tre nämnda områdena..[/quote]
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

swe_henke skrev:Fördelen med den här gamla klassiska föreningsorganisationen är att man har en tydlig fördelning av ledarskap, medlemspåverkan och demokratisk heraki.
Denna mening skulle nog har varit som nedan
Fördelen med den här gamla klassiska föreningsorganisationen är att man har en tydlig fördelning av ledarskap, medlemspåverkan som ger en tydlig demokratisk heraki.
Som lite svagt dyslektiker skriver jag fel och glömmer lite här och var. Vilket är extra jobbigt vid sånna här tillfällen.

Men vad jag inte förstår är rollfördelningen mellan Ledaren och en Ordförande. Vad är det som den ene kan och den andra inte klarar. För mig är dessa personer samma person. Och jag hänger inte upp mig på vem som kallas vad utan deras rollfördelning och ansvar.

Lite längre upp i stadgarna på wikin står det att den valda ordf. skall "kalla till och leda Medlemsmötet och Ã…rsmötet" vilket också är helt fel i demokratisk syn. Sant är att medlemsrådet skall kalla till årsmöte. Men dess ordförande skall väljas av årsmötet(medlemmarna). Samma borde gälla medlemsmötena som jag anser skall vara rådgivande och informativa möten som hålls regelbundet. Detta är/bör vara medlemsrådets inkanal av åsikter mm.

I det förslag jag lämnade nyss fanns inget med om medlemsmöte pga att jag ännu inte kommit dit.

Jag förstår heller inte varför det skall finnas två av varandra oberoende möten (årsmötet - medlemsmötet) som styr ett medlemsråd där det ena mötet har befogenheter som krävs för att det andra skall kunna ta beslut. (avser frågan ansvarsfrihet).
Sen, hur kan ett årsmöte utan beslutanderätt tillsätta ett medlemsråd då det är medlemsmötet som är det högsta beslutande organ.
Detta är en förvirrande organisation tycker jag.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Tack swe_henke, jag återkommer med kommentarer
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"