Komma åt Windows-domän med Ubuntu 8.04?

GImcor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Komma åt Windows-domän med Ubuntu 8.04?

Inlägg av GImcor »

Hej där!

Nu är det så att jag har bytt från Windows till Ubuntu och haft det i ett par dagar men det är något som jag stör mig oerhört mycket på. Det är nämligen så att jag inte kan komma åt domän-filer med Ubuntu. När jag körde Windows så var min användare registrerad till den här domänen och att komma åt mapparna som låg på domänen var mycket simpelt. Även om jag inte lyckades logga in som just ansluten till själva domänen så gick det ändå att skriva in den lokala IP:n för servern och komma åt mapparna genom "Kör..." med:

Kod: Markera allt

\\192.168.1.13
Nu däremot så kan jag ansluta mig till Internet där men jag kan inte hitta dessa delade mappar som ligger på domänen. Är det någon som vet vad som behövs göras?

Något annat som bör kanske noteras är att här hemma där jag kör ett vanligt Windows-nätverk så fungerar det att komma åt mapparna utan problem.

Är väldigt tacksam för alla svar.

Mvh. Gimcor
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Komma åt Windows-domän med Ubuntu 8.04?

Inlägg av mcNisse »

Inget det är bara att ansluta. Har för mig att det finns ett menyval för att ansluta till server (plats?). Jag kör inte gnome så jag vet inte exakt var den ligger...

Annars ser url:en (som du kan skriva in i nautilus) ut så här smb://192.168.1.13 sedan borde du få en inloggnings dialog (eller när du klickar på en utdelning). Saknas fält för domännamnet kan du ange det med användarnamnet, domän\användare.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"