Är nybörjare här och funderar på att installera senaste Ubuntu. Testade Mandriva nyligen på en stationär dator men den kraschade mitt win xp samt att Mandriva inte startade upp. Fick ett Gru error 21 när jag startade om datorn. Vill gärna inte vara med om detta. Det som hände var att jag hade redan xp på en partition och hade en 40gb usb-hårddisk över som jag installerade Mandriva på. Den hittade hårddisken och installationen gick smärtfritt. När jag sedan startade om fick jag felmeddelandet.
Nu har jag precis köpt en ny bärbar Sony: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=1896908 och funderar på att nyttja usb-hårddisken för att testa Ubuntu.
Mina frågor:
1. Kör trådlöst hemma wap2 aes kryptering. Ställer det till några problem?
2. Kan jag installera ubuntu på usb-hårddisken av märke Lace?
3. Hur mycket utrymme rekommenderar du för ubuntu?
4. Har för mig då jag testat Redhat, Mandrake m.fl förut att det blir en drös med program och inställningar och man vet inte riktigt var man ska starta. Hur kommer jag förbi detta? Vill ju börja så enkelt som möjligt och sen avancera.
5. Hur resurssnålt är ubuntu kontra win xp m.fl(dum fråga)?

6. Hur bra drivrutinsstöd har ubuntu?
7. Om jag kör Ubuntu på usb-hårddisken ska jag då lägga startfilen(gru?)på vista partionen?
Har nu laddat ner iso-filen men avvaktar svar. Kommer även att ladda ner Aros(Amiga) och testa det i framtiden. Ja, Amigan lever fortfarande

Mvh
Joel Edberg
Uppsala