Piratkopierad mjukvara minskar i Sverige!

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Piratkopierad mjukvara minskar i Sverige!

Inlägg av Hund »

25 procent av alla program som används i Sverige är piratkopierad. Det är en procent lägre jämfört med i fjol och motsvarar ett värde av 2,1 miljarder kronor. Det visar den årliga undersökningen från Business Software Alliance, BSA.

http://www.idg.se/2.1085/1.161431

Jag antar att vi har oss* själva att tacka lite för detta. :)

* oss = OSS (Humor) ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Piratkopierad mjukvara minskar i Sverige!

Inlägg av Sid »

Underbart
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det lustiga är att man lika väl skulle kunnat sagt att piratkopieringen av mjukvara ökat med tio procent, är man mäter i värdet i amerikanska dollar.

Undrar vilken som används när de inte berättar om hur duktiga de varit, och vill ha hjälp med hårdare tag...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hur f-n mäter man sånt då? Guesstimation? BSA vill bara publicera nåt så dom får förnyad budget... ;D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Det är vi som är de sanna bekämparna av piratkopiering. Om alla går över till fri mjukvara så slipper vi piratkopiering.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

farmfield skrev:Hur f-n mäter man sånt då? Guesstimation? BSA vill bara publicera nåt så dom får förnyad budget... ;D
Tja, det beror på vilket land man pratar om, enligt metologin har de inte ens gjort gissningar baserat på landet för somliga länder utan bara hittat på en siffra som passar med liknande länder.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev:
farmfield skrev:Hur f-n mäter man sånt då? Guesstimation? BSA vill bara publicera nåt så dom får förnyad budget... ;D
Tja, det beror på vilket land man pratar om, enligt metologin har de inte ens gjort gissningar baserat på landet för somliga länder utan bara hittat på en siffra som passar med liknande länder.
Undrar hur dom mätte dom liknande länderna... Inte så att jag tror dom har fel, visst, man kan fråga 1000 pers. och få ett grovt överslag, men att säga att piratkopieringen i Sverige minskat med 1% sedan föregående år känns löjligt spekulativt...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

farmfield skrev:Undrar hur dom mätte dom liknande länderna... Inte så att jag tror dom har fel, visst, man kan fråga 1000 pers. och få ett grovt överslag, men att säga att piratkopieringen i Sverige minskat med 1% sedan föregående år känns löjligt spekulativt...
Glöm inte att det är just med två siffrors nogrannhet som det är på 24% och 25% och att nogrannheten i mätningen inte specificeras så en förändring från 25% +/- 3% från 2003 till 25% +/- 3% 2008 behöver inte ens vara intressant att diskutera ÄVEN om vi struntar i att uppgifterna kom från något så utförligt beskrivet som "Analyst Local knowledge" i matematisk formel tillsammans med "Vendor/Channel Interviews"
Sid skrev:Det är vi som är de sanna bekämparna av piratkopiering. Om alla går över till fri mjukvara så slipper vi piratkopiering.
Håller helt med, men jag tror inte riktigt det är vad BSA är särdeles intresserade av.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Kan själv säga att sedan 2007.10 så använder jag inte någon piratkopierad programvara alls. Innan dess så var det helt annorlunda...
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

Undrar om inte det har mer att göra med att folk är nöjda med att köra det som förinstalleras i affären numera, dvs Vista/XP, Norton 30-dagars, någon OEM-Neroversion, eventuellt någon liten version av Photoshop Elements för digitalkameran och så förstås det stora e:et som står för Internet.

Piratkopiering handlar väl i det fallet mer om film snarare än mjukvara. På senare senare år har jag inte märkt av något som helst intresse för piratad mjukvara, utan folk vill bara ha förmågan att ladda ner film från Pirate Bay, that's it.

Ja, förutom när Norton har löpt ut sina 30-dagar och de undrar varför den skickar upp en masa rutor som gnäller. Då åker den ut och de får fria Antivir istället.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jepp multimedia är det som är piratkopierat idag i störst utsträckning.

Men sen får vi nog räkna med att alla inte har en licens för Windows på varje dator. Många har nog en piratkopierad version av photoshop etc. Med tanke på vad dessa kostar så bidrar det nog en del.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev:Glöm inte att det är just med två siffrors nogrannhet som det är på 24% och 25% och att nogrannheten i mätningen inte specificeras så en förändring från 25% +/- 3% från 2003 till 25% +/- 3% 2008 behöver inte ens vara intressant att diskutera ÄVEN om vi struntar i att uppgifterna kom från något så utförligt beskrivet som "Analyst Local knowledge" i matematisk formel tillsammans med "Vendor/Channel Interviews"
Du får mig tidvis att känna mig rätt korkad, hehe... ;D
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

farmfield skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev:Glöm inte att det är just med två siffrors nogrannhet som det är på 24% och 25% och att nogrannheten i mätningen inte specificeras så en förändring från 25% +/- 3% från 2003 till 25% +/- 3% 2008 behöver inte ens vara intressant att diskutera ÄVEN om vi struntar i att uppgifterna kom från något så utförligt beskrivet som "Analyst Local knowledge" i matematisk formel tillsammans med "Vendor/Channel Interviews"
Du får mig tidvis att känna mig rätt korkad, hehe... ;D
Nää, jag svamlar bara mer och mer, jag har fått för mig att jag måste ge sken av att jag verkligen är lika galen som jag ser ut.

Alltså, deras metologi innehåller inte metologi utan "försäljningssnack", somliga länders värden är bara gissningar av vad de tror baserat på deras grannar, de har gjort gissningar utifrån utifrån underlag vi inte kan ens få gissa oss till nogrannheten i, de anger inte någon nogrannhet själva (min gissning är att meningar som "sveriges mjukvara är piratad någonstans mellan 4% och 44%" helt enkelt inte är lika tuffa som att berätta att "sveriges piratverksamhet kostade 10% mer på bara mjukvarumarknaden räknat i dollar" (se där jag hann med att förolämpa dem två gånger)). En procentenhets skillnad när angivelsen är i procent är fluktationer som inte betyder något (speciellt inte om den är innanför nogrannheten).

META: Ett stycke, nästan en mening, parantes inom parantes, upprepande av ordet gissning och nogrannhet in absurdum, förolämpa en motståndare som inte ens är här, och inte ett enda klargörande! Poäng till mig! :D
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

zero gravity skrev:Jepp multimedia är det som är piratkopierat idag i störst utsträckning.

Javisst är det så, det beror på att det finns så många eldsjälar som brinner för att skapa fri programvara. Även om bilder lär vara det som laddas ned mest (google:s bildsökning är nog det som bidrar mest till nedladdning på internet), så finns det väldigt många bra fria bilder.

Däremot fri musik och fria filmer finns det inte så mycket av tyvärr, beroende på kostnaderna och jobbet att producera. Även om de absolut flesta musikerna (och till viss del filmskaparna) jag lyssnar på och har pratat med vill att deras musik laddas ner till viss grad (för att på så sätt få sin musik spriden), så vill de flesta ändå ha kvar kopieringsskyddet, vilket är synd.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev:META: Ett stycke, nästan en mening, parantes inom parantes, upprepande av ordet gissning och nogrannhet in absurdum, förolämpa en motståndare som inte ens är här, och inte ett enda klargörande! Poäng till mig! :D
Jag är både förvirrad och väldigt road! +1 ;D ;D ;D
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Mekaniserad Apelsin skrev:jag har fått för mig att jag måste ge sken av att jag verkligen är lika galen som jag ser ut.
Ge sken av? Bild

(2-1 till mig) :P ;D (kunde inte låta bli att sätta den kommentaren) ;)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"