http://www.idg.se/2.1085/1.161431
Jag antar att vi har oss* själva att tacka lite för detta.

* oss = OSS (Humor)

Tja, det beror på vilket land man pratar om, enligt metologin har de inte ens gjort gissningar baserat på landet för somliga länder utan bara hittat på en siffra som passar med liknande länder.farmfield skrev:Hur f-n mäter man sånt då? Guesstimation? BSA vill bara publicera nåt så dom får förnyad budget...
Undrar hur dom mätte dom liknande länderna... Inte så att jag tror dom har fel, visst, man kan fråga 1000 pers. och få ett grovt överslag, men att säga att piratkopieringen i Sverige minskat med 1% sedan föregående år känns löjligt spekulativt...Mekaniserad Apelsin skrev:Tja, det beror på vilket land man pratar om, enligt metologin har de inte ens gjort gissningar baserat på landet för somliga länder utan bara hittat på en siffra som passar med liknande länder.farmfield skrev:Hur f-n mäter man sånt då? Guesstimation? BSA vill bara publicera nåt så dom får förnyad budget...
Glöm inte att det är just med två siffrors nogrannhet som det är på 24% och 25% och att nogrannheten i mätningen inte specificeras så en förändring från 25% +/- 3% från 2003 till 25% +/- 3% 2008 behöver inte ens vara intressant att diskutera ÄVEN om vi struntar i att uppgifterna kom från något så utförligt beskrivet som "Analyst Local knowledge" i matematisk formel tillsammans med "Vendor/Channel Interviews"farmfield skrev:Undrar hur dom mätte dom liknande länderna... Inte så att jag tror dom har fel, visst, man kan fråga 1000 pers. och få ett grovt överslag, men att säga att piratkopieringen i Sverige minskat med 1% sedan föregående år känns löjligt spekulativt...
Håller helt med, men jag tror inte riktigt det är vad BSA är särdeles intresserade av.Sid skrev:Det är vi som är de sanna bekämparna av piratkopiering. Om alla går över till fri mjukvara så slipper vi piratkopiering.
Du får mig tidvis att känna mig rätt korkad, hehe...Mekaniserad Apelsin skrev:Glöm inte att det är just med två siffrors nogrannhet som det är på 24% och 25% och att nogrannheten i mätningen inte specificeras så en förändring från 25% +/- 3% från 2003 till 25% +/- 3% 2008 behöver inte ens vara intressant att diskutera ÄVEN om vi struntar i att uppgifterna kom från något så utförligt beskrivet som "Analyst Local knowledge" i matematisk formel tillsammans med "Vendor/Channel Interviews"
Nää, jag svamlar bara mer och mer, jag har fått för mig att jag måste ge sken av att jag verkligen är lika galen som jag ser ut.farmfield skrev:Du får mig tidvis att känna mig rätt korkad, hehe...Mekaniserad Apelsin skrev:Glöm inte att det är just med två siffrors nogrannhet som det är på 24% och 25% och att nogrannheten i mätningen inte specificeras så en förändring från 25% +/- 3% från 2003 till 25% +/- 3% 2008 behöver inte ens vara intressant att diskutera ÄVEN om vi struntar i att uppgifterna kom från något så utförligt beskrivet som "Analyst Local knowledge" i matematisk formel tillsammans med "Vendor/Channel Interviews"
zero gravity skrev:Jepp multimedia är det som är piratkopierat idag i störst utsträckning.
Jag är både förvirrad och väldigt road! +1Mekaniserad Apelsin skrev:META: Ett stycke, nästan en mening, parantes inom parantes, upprepande av ordet gissning och nogrannhet in absurdum, förolämpa en motståndare som inte ens är här, och inte ett enda klargörande! Poäng till mig!
Ge sken av?Mekaniserad Apelsin skrev:jag har fått för mig att jag måste ge sken av att jag verkligen är lika galen som jag ser ut.