Hej
Jag installerade Ubuntu 8.04 via Windows för några dagar sen. Tyvärr har jag fått ett irriterande problem.
Jag har telia ADSL , ingen router. Datorn är kopplad direkt till modemet.
När jag bootar om och startar upp Ubuntu så hittas inte min uppkoppling. För att få en ip måste jag starta om nätverket, modemet och datorn. Ibland tar det uppemot en halvtimme innan jag äntligen lyckas få en ip-address och kan surfa.
Likadant sen, när jag bootar upp i Windows. Då har jag exakt samma problem där.
Nån som vet om detta går att lösa ?
Problem med nätverk efter omstart
Re: Problem med nätverk efter omstart
Lösningen är enkel, köp en router.
Kanske inte det svar du önskade dig men.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- SpeedyG
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Problem med nätverk efter omstart
Detta problem beror väl på att releasetiden för ett ip-nummer brukar vara typ 30 minuter eller så, så då borde det gå att lösa. I WIndows använder man ju i commandofönster, kommandona ipconfig /release och därefter ipconfig /renew. Det finns så klart motsvarande kommandon i Ubuntu, men så bra är jag ännu inte på detta system
Du kan ju som "workaround" göra som sista kommando inann du stänger av Windows, gå via Start - Kör, skriv cmd + enter. Kör sen kommandot ipconfig /release. Avsluta därefter Windows och starta upp Ubuntu och testa om du får ett ip-nummer direkt.

Du kan ju som "workaround" göra som sista kommando inann du stänger av Windows, gå via Start - Kör, skriv cmd + enter. Kör sen kommandot ipconfig /release. Avsluta därefter Windows och starta upp Ubuntu och testa om du får ett ip-nummer direkt.
Murphy was an optimist...