Vill kunna välja vad ingångarna på ljudkortet gör

cashew75
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Vill kunna välja vad ingångarna på ljudkortet gör

Inlägg av cashew75 »

Hej!
Är helt ny med linux och tycker det verkar grymt hittils. Jag har ett lyxproblem som jag skulle vilja vet om det finns en lösning på. Mitt ljudkort fungerar utmärkt och jag har inga problem att få ljud ur det. Under windows har jag möjlighet att styra vad ingångarna på ljudkortet ska göra, ex kan jag sätta att flera av dem ska vara audio out. Efter som jag har kopplat flera ljudenheter till datorn blir det för jobbigt att hela tiden byta till bak på datorn för att rätt ljudenhet ska spela ex musik. Så till min fråga, går det under ubuntu styra vad de olika ingångarna på ljudkortet ska göra?
jogu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Vill kunna välja vad ingångarna på ljudkortet gör

Inlägg av jogu »

Hej och välkommen till forumet!

Du kan ange vilken/vilka ljudenhet/er som skall spela upp musik, ljudhändelser m.m. via valen i System > Inställningar > Ljud > Enheter.
Svarar det på din fråga? Du verkar diskutera både ljudfångst och -uppspelning.
cashew75
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Vill kunna välja vad ingångarna på ljudkortet gör

Inlägg av cashew75 »

Hej!
Jag ska försöka förtydliga min fråga. På baksidan av datorn finns det 6st "portar" för ljud, i XP kan jag styra så att jag bestämmer om dessa "portar" ska vara ljudingångar eller utgångar eller om det är 5.1 ljud kan jag bestämma vilken ingång som ska vara frontar, sateliter eller center. Jag kan allstå bestämma vad varje "port" ska ha för uppgift, finns möjligheten för detta i Ubuntu. Som det är just nu måste jag sätta in kabeln till stereon i en förbestämd port för att få ljud. Vill jag få ljud i stereon i köket måste jag koppla ur kabeln från stereon och stoppa in kabeln för stereon i köket i samma port.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"