Inga drivare för HP PSC 2175
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Inga drivare för HP PSC 2175
I tidigare versioner av Ubuntu har jag haft stöd för min skrivare, en HP PSC 2175. Men nu verkar det stödet vara borta, för jag kan inte hitta den drivrutinen. Jag hittar andra i samma serie, men inte den. På hplip.sourceforge.net hittade jag drivrutiner för den här serien skrivare. Jag körde installationsprogrammet men jag kan fortfarande inte se min skrivare. Däremot fick jag en HP Device Manager. Några förslag på hur man kan göra?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Inga drivare för HP PSC 2175
Hittade denna sidan... Vet inte om du varit här och provat men kan ju kanskew vara något
http://hplip.sourceforge.net/install/index.html
http://hplip.sourceforge.net/install/index.html
Jag gick aldrig i skolan så klaga inte på min stavning.. 

- maths57
Jag tror att jag har hittat orsaken till att jag inte kan installera skrivaren. Det verkar som om drivrutinerna inte stöder att man har den som nätverksskrivare. När jag nu läser listan på psc_2170_series ser jag det. Jag får väl flytta min bärbara till den stationära och sätta in USB-kabeln när jag vill skriva ut. Mysko ändå att jag inte hittar drivrutinen i listan över skrivare. 

- maths57
Lite knöligt att mecka med sladden bakom datorn, men det gick. Jag kunde installera skrivaren. Men det blev "fel" drivare. Trots det funkade det. Så jag tänkt att va f**, jag prövar även över nätverket.
1. Eftersom jag inte kan ansluta på vanligt sätt för tillfället
, letade upp skrivaren så här: smbclient -L xp-datorn
2. Skrivaren heter hppsc217
3. Öppnade programmet Skrivarkonfiguration.
4. Ny skrivare.
5. Valde "Windows Printer via SAMBA".
6. Angav adressen till skrivaren, smb://: <ip-adressen>/hppsc217.
Fyllde också i autentiseringsuppgifterna, även om de inte ska vara nödvändiga.
7. Letade upp tillverkaren, alltså HP, och i nästa steg angav jag drivrutinen för PSC2150, trots att det är en PSC2175:a jag har. Det fanns två alternativ och jag tog Simplified.
8. Kunde sedan skriva ut en testsida.
Jag slipper krypa bakom den andra datorn när jag ska skriva ut från den bärbara!

1. Eftersom jag inte kan ansluta på vanligt sätt för tillfället

2. Skrivaren heter hppsc217
3. Öppnade programmet Skrivarkonfiguration.
4. Ny skrivare.
5. Valde "Windows Printer via SAMBA".
6. Angav adressen till skrivaren, smb://: <ip-adressen>/hppsc217.
Fyllde också i autentiseringsuppgifterna, även om de inte ska vara nödvändiga.
7. Letade upp tillverkaren, alltså HP, och i nästa steg angav jag drivrutinen för PSC2150, trots att det är en PSC2175:a jag har. Det fanns två alternativ och jag tog Simplified.
8. Kunde sedan skriva ut en testsida.
Jag slipper krypa bakom den andra datorn när jag ska skriva ut från den bärbara!