Skapa en partition?

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Skapa en partition?

Inlägg av Emka »

Jag har Vista idag för tillfället och vill få in ubuntu utan att avinstallera vista, vill köra en dualboot på men fattar inte ett smack av hur man gör, jag installerade av nån anledning Vista på hela disken ist för att göra en partion av det. nu vill jag göra en partion i efterhand utan att formatera och skall lägga in ubuntu, hur gör jag?
Beta

Re: Skapa en partioin?

Inlägg av Beta »

Om du startar up din dator med en Ubuntu liveCD, så kan du installera Ubuntu. Vid installationen kommer du att få välja att lägga Ubuntu på hela hårddisken, eller om du vill lägga den på en egen partition. Om du har Vista på hela hårddisken nu, så ska du kunna välja att krympa den partitionen och skapa en ny som du lägger Ubuntu på.
Jag har WinXp og Ubuntu i min dator, och det var så jag gjorde.
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Emka »

ja men det blir det en partion av det ledig utrymmet då eller? eller försvinner vista?
Diplomaten
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Diplomaten »

Lånar tråden och hoppas det går bra ;)

Har Ubuntu på en 80 Gb hdd idag men skulle vilja ha in WinXp Tiny Edition Går det att skapa en partition i
Ubuntu som nmitt system ser ut idag utan att riskera att förlora något?

Så en liten guide hur jag ska gå tillväga skulle uppskattas ;)
Jag gick aldrig i skolan så klaga inte på min stavning.. :D
Användarvisningsbild
Defunctus
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Defunctus »

Emka: det är som sagt bara att boota med en livecd och när du blir frågad att välja fall du vill använda hela disken eller använda frigjort utrymme så väljer du frigort utrymme så stannar vista där du lämnar det...
Girls, girls, girls
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Vet inte exakt hur det funkar att krympa en partition vid installationen av Ubuntu, för själv använder jag GParted LiveCD till det jobbet. Men jag antar att tillvägagångssättet är det samma i båda fallen.

1. Börja med att göra två defragmenteringar av Vista. Ett tips man alltid ger i det här sammanhanget är att göra backup på de filer man inte skulle kunna vara utan om något går snett.
2. Starta upp Ubuntu- eller GParted-skivan. Vid partitioneringen får man välja manuell om man kör Ubuntu, annars får du upp GParted och ser då hur utrymmet på hårddisken är fördelat. Du har då en partition och det använda utrymmet är markerat med gult.
3. För att krympa partitionen tar du tag i den högra kanten på remsan och drar den åt vänster. Dra så långt att du lämnar Vista det utrymme det här plus lite för uppdateringar.
4. Om du kör Ubuntu kan du nu gå på med att skapa ytterligare partitioner i det lediga utrymmet. Kör du GParted LiveCD så stänger du av den och starta med Ubunut-CDn.
Lars

Re: Skapa en partition?

Inlägg av Lars »

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Aha, det finns en automatisk funktion för det. Funkar det?
Diplomaten
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Diplomaten »

Kan man göra detta i efterhand..?
Jag gick aldrig i skolan så klaga inte på min stavning.. :D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"