ominstallation/saknas hårddisksutrymme
ominstallation/saknas hårddisksutrymme
Hej alla!
Jag har precis installerat ubuntu 8.04 och gjorde nog några misstag.. bla så vill jag ha den svenska versionen och inte den engelska nu.. sen så verkar det som om det saknas 40 gb på hårddisken.. förmodligen kidnappat av windows xp som jag installerade först.. jag vill ha tillbaka mina 40 gb och installera om ubuntu men det verkar ju inte gå att boota från cdn.. hur gör man?
jag är ju inget datageni kanske men jag skulle ändå vilja kunna köra ett open source os..
vore grymt acksam för lite hjälp!
Jag har precis installerat ubuntu 8.04 och gjorde nog några misstag.. bla så vill jag ha den svenska versionen och inte den engelska nu.. sen så verkar det som om det saknas 40 gb på hårddisken.. förmodligen kidnappat av windows xp som jag installerade först.. jag vill ha tillbaka mina 40 gb och installera om ubuntu men det verkar ju inte gå att boota från cdn.. hur gör man?
jag är ju inget datageni kanske men jag skulle ändå vilja kunna köra ett open source os..
vore grymt acksam för lite hjälp!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: ominstallation/saknas hårddisksutrymme
Hej plommon
Trevligt att du vill ha ett opensource os.
Du fixar till boot från cd genom att ändra i boot ordning i bios. Se till att cdn ligger före hårddiskarna.
Det kan även vara fel på cd-skivan. Kolla denna länk hur du gör för att bränna en iso fil http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Branna_iso-filer
Det kan även vara bra att kolla checksummor innan du bränner: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Checks ... tu_ISO-fil
Hoppas det löser sig
/Nisse
Trevligt att du vill ha ett opensource os.
Du fixar till boot från cd genom att ändra i boot ordning i bios. Se till att cdn ligger före hårddiskarna.
Det kan även vara fel på cd-skivan. Kolla denna länk hur du gör för att bränna en iso fil http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Branna_iso-filer
Det kan även vara bra att kolla checksummor innan du bränner: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Checks ... tu_ISO-fil
Hoppas det löser sig
/Nisse
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Den svenska versionen kan du enkelt få genom att aktivera svenska under System/administration/språkstöd. Man kan enkelt stöd för flera språk samtidigt och växla mellan dem när man loggar in.
schysst.. språkbytet gick ju bra.. men är det nån som haren teori om vad som hänt med hårddsiken? jag upplät 40gb av HDn till xp.. sen raderade jag hela disken vid ubuntuinstallationen.. men om man kollar på egenskaper för filsystem så står det att det bara finns 273Gb.. ska ju vara 320 eller nåt..
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Starta ett terminalfönster (Program/tillbehör/terminal) och kör kommandot sudo fdisk -l (när du anger ditt lösenord så syns inget på skärmen, det är normalt). Det du får upp är en lista på alla partitioner på hårddisken.
Om du skriver sudo fdisk -l i terminalen (Program / Tillbehör) så listas alla partitioner. Om du föredrar det grafiskt kan du använda dig av programmet Gparted som du kan installera via "Lägg till/ta bort"-menyn.
Edit: Lars var före.
Edit: Lars var före.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Disk /dev/sda: 320,0 GB, 320072933376 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 38913 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x1e8d1e8c
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 38157 306496071 83 Linux
/dev/sda2 38158 38913 6072570 5 Utökad
/dev/sda5 38158 38913 6072538+ 82 Linux växling / Solaris
e@e-desktop:~$ sudo
ok.. jag hajjar ingenting.. men det verkar ju som om hela HDn existerar iaf..
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 38913 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x1e8d1e8c
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 38157 306496071 83 Linux
/dev/sda2 38158 38913 6072570 5 Utökad
/dev/sda5 38158 38913 6072538+ 82 Linux växling / Solaris
e@e-desktop:~$ sudo
ok.. jag hajjar ingenting.. men det verkar ju som om hela HDn existerar iaf..
Tänk på att du bara kan nyttja 298 GB av en hårddisk på 320 GB. Sedan reserverars 5% av det totala utrymmet (dvs 5% av 298 GB) för ROOT på Ext3 partitioner. Detta värde kan du ställa ner på 0 på lagrinspartitionerna, inte på systempartitionen.
Kommandot för detta är:
sudo tune2fs -r 0 /dev/sdb1
Tänk på att du lär avmontera partitionen innan.
Kommandot för detta är:
sudo tune2fs -r 0 /dev/sdb1
Tänk på att du lär avmontera partitionen innan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Då verkar väl allt ok då.. är väl bara att börja lära sig hur allt funkar.. Tack för hjälpen!