Förslag: Öppet forum för klagomål.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Förslag: Öppet forum för klagomål.

Inlägg av ZX Spectrum »

Sid skrev:Min tanke var en tavla där jag öppet kan överklaga ett beslut som moderatorerna fattat och där de öppet kan förklara varför de tog beslutet.
Får denna tavla modereras? ::)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

ZX Spectrum skrev:
Sid skrev:Min tanke var en tavla där jag öppet kan överklaga ett beslut som moderatorerna fattat och där de öppet kan förklara varför de tog beslutet.
Får denna tavla modereras? ::)
Min tanke var att bara den som startade tråden och moderatorerna skulle ha tillgång till den. Jag tycker inte att den ska modereras men väljer jag att kalla berörd moderator fitta eller kuk i den tråden så har jag väl bränt mina skepp ändå?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Sid skrev:Jag menade inte att det skulle bli varken skampåle eller folkdomstol. Min tanke var en tavla där jag öppet kan överklaga ett beslut som moderatorerna fattat och där de öppet kan förklara varför de tog beslutet. Sen kan också förtroenderådet posta sitt beslut i samma tråd. Jag ser bara fördelar med det här förfarandet. Mer öppenhet och mindre skitsnack. Vill man inte göra det offentligt att man blivit varnad så överklagar man bara till förtroenderådet och skiter i att klaga i tavlan.
Men om det här ska gälla allt från flyttade trådar av ämnesskäl till utdelade varningar blir det ju uppenbarligen väldigt mycket extrajobb för moderatorerna.

Eller ska det vara den/de "utsatta" som ska få ta initiativ till att starta trådar där moderatorerna får förklara sig?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Idén med en öppen tavla där båda parter får yttra sig är inte fel, det är en bra idé, men för det finns stor risk att det snabbt blir bråk däri och att den måste modereras - så det är ingen enkel uppgift att skapa tavlan och ett regelverk kring den... :-[

Sen är det en sak vi inte skall glömma och det är att det är väldigt lite bråk, så idén kanske är prematur... :P
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

farmfield skrev:Idén med en öppen tavla där båda parter får yttra sig är inte fel, det är en bra idé, men för det finns stor risk att det snabbt blir bråk däri och att den måste modereras - så det är ingen enkel uppgift att skapa tavlan och ett regelverk kring den... :-[

Sen är det en sak vi inte skall glömma och det är att det är väldigt lite bråk, så idén kanske är prematur... :P
Mitt förslag i så fall är att endast förtroenderådet får tillåtelse att moderera i den tavlan.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sid

Inlägg av Sid »

Eller ska det vara den/de "utsatta" som ska få ta initiativ till att starta trådar där moderatorerna får förklara sig?
Ja det var min tanke.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:
Ja det var min tanke.
Den anmälde startar tråd och informerar rörd moderator. Förtroenderådet modererar, skulle väl fungera?

Så sätter man max 1 tråd/ärende så det inte ältas in i all oändlighet.
Sid

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:
Sid skrev:
Ja det var min tanke.
Den anmälde startar tråd och informerar rörd moderator. Förtroenderådet modererar, skulle väl fungera?

Så sätter man max 1 tråd/ärende så det inte ältas in i all oändlighet.
Ja inget ältande. Är man inte i närheten av att komma överens och användaren fortsätter tjata så kan tråden också låsas.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag ska kolla om det går tekniskt att fixa så att bra den som startar tråden och moderatorer kan skriva i den. Förmodligen går det att få till. Kanske det vore bäst med en undertavla i förtroenderådets tavla i så fall? Då framgår det kanske tydligare att det är "neutral mark"?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Jag ska kolla om det går tekniskt att fixa så att bra den som startar tråden och moderatorer kan skriva i den. Förmodligen går det att få till. Kanske det vore bäst med en undertavla i förtroenderådets tavla i så fall? Då framgår det kanske tydligare att det är "neutral mark"?
Men hur fungerar det när förtroenderådets tavla är "dold"..? Eller är det endast innehållet som är dolt?

Eller så gör ni bara en klistrad första-post med info om hur den fungerar, vilka som modererar o.s.v...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Och nu är det ju bara jag i rådet som yttrat mig, fler får nog yttra sig - t.ex. om moderering - innan man kör på...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:
vulfgar skrev:Jag ska kolla om det går tekniskt att fixa så att bra den som startar tråden och moderatorer kan skriva i den. Förmodligen går det att få till. Kanske det vore bäst med en undertavla i förtroenderådets tavla i så fall? Då framgår det kanske tydligare att det är "neutral mark"?
Men hur fungerar det när förtroenderådets tavla är "dold"..? Eller är det endast innehållet som är dolt?

Eller så gör ni bara en klistrad första-post med info om hur den fungerar, vilka som modererar o.s.v...
Nejnej, jag tänkte på den öppna tavlan. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=90
Den dolda kan ju inte ens vi admins se. ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tycker det faller sig rätt så naturligt att förtroenderådet ska moderera en sådan tavla. Tror inte att någon har nåt att invända mot detta.
Administratörer och Moderatorer faller bort med en gång eftersom dessa grupper kan moderera alla andra tavlor och kan själva hamna på tapeten i denna tavlan.
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

När det utkristallerats ett par färdiga förslag så kör vi en omröstning, men det känns som om det fortfarande är läge att komma med förslag.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Om jag sammanfattar denna tråden och som jag tycker är helt ok:

1. Max. en tråd per ärrende.
2. Moderatorn som tråden gäller måste förklara sig när det riktar sig mot denne.
3. Endast Förtroenderådet har rätt att moderera i Klagomålstavlan.
Bild
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Om jag förstår detta rätt ska det alltså vara ett öppet alternativ till att anmäla saker till förtroenderådet som istället får se till att parterna löser saken själva i en tavla tillägnad konflikter?

Fungerar det i praktiken låter det ju onekligen bra :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Om jag förstår detta rätt ska det alltså vara ett öppet alternativ till att anmäla saker till förtroenderådet som istället får se till att parterna löser saken själva i en tavla tillägnad konflikter?

Ja, eller som en pre-förtroenderådet-grej, så båda parter får en chans att förklara sig... Går ärendet sedan till förtroenderådet så har ju rådet mer kött på benen också... :)
Sid

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:Om jag förstår detta rätt ska det alltså vara ett öppet alternativ till att anmäla saker till förtroenderådet som istället får se till att parterna löser saken själva i en tavla tillägnad konflikter?

Ja det var min tanke. Man ska givetvis fortfarande ha alternativet att överklaga till förtroenderådet privat som det fungerar nu om man föredrar det. Och om det bara urartar till bråk mellan moderator och användare i tråden så kan förtroenderådet låsa tråden i väntan på beslut. Det ska inte vara någon tråd för pajkastning utan försoning.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Har en diskussion i moderatorforumet hur denna tavlan kommer att fungera i praktiken och jag anser att forumsreglerna måste ändras. Annars har vi moderatorer för lite kött på benen för att kunna bemöta anklagelserna från vederbörande personer. Detta betyder inte att reglerna inte finns utan att dom är för diffusa.
Avgör själva:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=10492

Tror inte att det uppskattas om någon moderator rent hypotetiskt börjar moderera godtyckligt för att denne tyckte att det behövdes.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Har en diskussion i moderatorforumet hur denna tavlan kommer att fungera i praktiken och jag anser att forumsreglerna måste ändras. Annars har vi moderatorer för lite kött på benen för att kunna bemöta anklagelserna från vederbörande personer. Detta betyder inte att reglerna inte finns utan att dom är för diffusa.
Avgör själva:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=10492

Tror inte att det uppskattas om någon moderator rent hypotetiskt börjar moderera godtyckligt för att denne tyckte att det behövdes.
Numrera reglerna. Vi börjar bli för stora för att hålla den här familjära grejen igång, det måste bli mer svart/vitt - tyvärr...
Skriv svar

Återgå till "Forum"