Det heter väl Ubuntu 8.04 LTS?

Diskussion gällande forumet
tweeek

Det heter väl Ubuntu 8.04 LTS?

Inlägg av tweeek »

Hej hej!

Brukar alltid börja med något positivt när jag har kritik, så vill säga att jag verkligen gillar phpBB3-forumet och att jag tycker att staff gör ett bra jobb. Speciellt moderatorerna som håller diskussionerna på en bra nivå. Fortsätt så!

Det andra som jag tänkte på var att forumkategorierna innehåller "Hardy Heron". Hardy, Gutsy etc är väl bara utvecklingsversionerna som heter, om jag har förstått det hela rätt. Det officiella namnet på den senaste releasen är "Ubuntu 8.04 LTS" men forumkategorin heter "Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS". Det blir ju lite fel.

Förstår att ni har döpt kategorierna så, men det är ju som sagt fel, egentligen. Det här är väl lite en "GNU/Linux vs Linux"-fråga, där det officellt heter en sak och allmänheten använder ett annat namn. Jag säger själv ofta "Hardy", när jag egentligen menar "Ubuntu 8.04 LTS".

Tänkte bara höra med er vad ni har för tankar, ni kanske inte ens har tänkte på det på samma sätt som jag precis gjorde. hade inte tänkt på det förrens för 5 min sedan ;]
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Det heter väl Ubuntu 8.04 LTS?

Inlägg av Inhuman Soul »

Vad jag har förstått så är Hardy Heron bara ett smeknamn som de lagt till bara för att det är lite kul.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

tweeek skrev:Förstår att ni har döpt kategorierna så, men det är ju som sagt fel, egentligen. Det här är väl lite en "GNU/Linux vs Linux"-fråga, där det officellt heter en sak och allmänheten använder ett annat namn. Jag säger själv ofta "Hardy", när jag egentligen menar "Ubuntu 8.04 LTS".
Ja, det heter "ubuntu 8.04" plus/minus "LTS", men eftersom inte alla vet att hardy heron (som det hette när det utvecklades) blev 8.04 och djuren verkar vara mer kända (och roligare) så funkar det alldeles utmärkt att ha kvar de namnen i namnen på delforumen, främst för att folk inte ska undra vad för version de har.

Det skiljer sig alltså milsvidd från linux vs gnu/linux, där det beror på vad man menar, normalt sett så påstår man att det är operativsystemet som avgör, då beror det på om man menar operativsystemet som den "korrekta" betydelsen (linux) eller den som användes försäljningsvis ett tag på åttiotalet (gnu/linux) eller den som folk tror på sedan mitten av 90-talet (ubuntu). Eller så beror det på om man tycker att gnu ska hyllas bara för att det ska (gnu/linux) osv osv osv.

Den benämning som finns officiellt är linux för kerneln, sedan beror det på vad man tycker ett operativsystem är, så att gnu/linux skulle vara officiellt korrekt är fel, i så fall skulle inte diskussionen vara "intressant".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

OT ang. GNU/Linux - pågår det debatten på OpenSolaris-forumet också, hehe? GNU/Solaris? xD
tweeek

Inlägg av tweeek »

Jag tycker att det är konstigt att det offiella svenska ubuntuforumet har forumskategorier som skiljer sig från de officiella releaserna. Det blir ju fel. Även om allmänheten säger Hardy Heron så borde det officiella forumet kalla releasen för det korrekta releasenamnet. Det är sant att djurnamnen är mer kända, och roligare, men jag tror ändå att alla användare vet att de använder Ubuntu 8.04 LTS, även om de kallar det för Hardy Heron. Så jag tycker att forumet ska vara så korrekt som möjligt, och det blir det om forumskategorierna inte innehåller Hardy Heron. Att folk sedan skapar trådar och inlägg om "Hardy" har jag inget emot, men tycker som sagt att forumet klart och tydligt ska visa att det heter Ubuntu 8.04 LTS.

EDIT:
farmfield skrev:OT ang. GNU/Linux - pågår det debatten på OpenSolaris-forumet också, hehe? GNU/Solaris? xD
Någon måste ju nästan starta den diskussionen, och skaka om OpenSolarisforumet lite ;]
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

tweeek skrev:Jag tycker att det är konstigt att det offiella svenska ubuntuforumet har forumskategorier som skiljer sig från de officiella releaserna. Det blir ju fel. Även om allmänheten säger Hardy Heron så borde det officiella forumet kalla releasen för det korrekta releasenamnet.

Ubuntu.com tar ju själva och ger bägge namnen vid t.ex. http://releases.ubuntu.com/
Ubuntu Releases

The following releases of Ubuntu are available:

* Ubuntu 6.06.2 LTS (Dapper Drake)
* Ubuntu 6.10 (Edgy Eft)
* Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn)
* Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon)
* Ubuntu 8.04 LTS (Hardy Heron)
Jag tror inte det är den viktigaste eller ens den mest förklarande och förenklande förändring vi kan göra just nu, utan tvärtom.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Mekaniserad Apelsin skrev:
tweeek skrev:Jag tycker att det är konstigt att det offiella svenska ubuntuforumet har forumskategorier som skiljer sig från de officiella releaserna. Det blir ju fel. Även om allmänheten säger Hardy Heron så borde det officiella forumet kalla releasen för det korrekta releasenamnet.

Ubuntu.com tar ju själva och ger bägge namnen vid t.ex. http://releases.ubuntu.com/
Ubuntu Releases

The following releases of Ubuntu are available:

* Ubuntu 6.06.2 LTS (Dapper Drake)
* Ubuntu 6.10 (Edgy Eft)
* Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn)
* Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon)
* Ubuntu 8.04 LTS (Hardy Heron)
Jag tror inte det är den viktigaste eller ens den mest förklarande och förenklande förändring vi kan göra just nu, utan tvärtom.
Okej, känns som man får lite dubbla budskap då. Läste till exempel en tråd på ubuntuforums.org när Intrebid Ibex blev tillkännagiven där många tyckte att namnet var dåligt och då svarade admin, mod eller vad det var med att det bara är utvecklingsnamnet och att det officiella releasenamnet är Ubuntu 8.10 (hittar inte den tråden nu). Vilket jag också har hört förut. Om releaserna officiellt har två namn när de släpps så har jag inget att invända mot angående forumkategorierna.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Det som utryckligen inte är fel - är rätt!

Om man skriver Obanta 8.04 Hardy Heron så är det fel
Om man skriver Ubuntu 8.05 så är det åckso feil
Om man skriver Ubuntu 8.04 Feisty Fawn= fel

Ubuntu 8.04 ( med eller utan LTS)
Ubuntu Hardy Heron ( med utan LTS och/eller 8.04) - vad är problemet?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:vad är problemet?
Hehe, det är väl just det, inget är särskilt fel, bara olika åsikter... Som MA skriver, finns annat att ta itu med som har högre prio...
tweeek

Inlägg av tweeek »

Ulsak skrev:Det som utryckligen inte är fel - är rätt!

Om man skriver Obanta 8.04 Hardy Heron så är det fel
Om man skriver Ubuntu 8.05 så är det åckso feil
Om man skriver Ubuntu 8.04 Feisty Fawn= fel

Ubuntu 8.04 ( med eller utan LTS)
Ubuntu Hardy Heron ( med utan LTS och/eller 8.04) - vad är problemet?
Jag hade hört att Gutsy, Hardy etc bara var namn som användes när en ny utgåva var i utvecklingsstadiet och att utgåvan när den släpptes fick ett officiellt namn, tex Ubuntu 7.10, Ubuntu 8.04 LTS.

Ni säger till mig att detta inte stämmer och då har jag inget emot forumkategoriernas benämning. Fel från min sida alltså.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

he he, Tweeek -vad kan hända? Prygel?

apropå, utvecklingsstadier, man har haft lite olika namn för det också, senast hette det lite tråkigt alfa 1-6 innan beta.
Men "alforna" innan Gutsy beta kallade man för tribe
sen har de tidiga prebeta versioner hetat bla herd
Men själva versionen har alltid nåt catchy som Hoary Warthog , Breezy Badger, Dapper Drake, Egdy Eft..osv..lite kul om man frågar mig.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Oavsett vad som är officiellt eller inte så är forumrubrikerna till för att göra det så lätt som möjligt att hitta. Även om ubuntu skulle släppa djurnamnen när releasen släppts så är det tydligare med namnen kvar i rubrikerna, bla eftersom namnen ofta förekommer i inlägg. Jag blev fö lite överaskad när jag läste det första inlägget, har aldrig lagt märke till att djurnamnen inte längre användes efter releasen släppts och är väl förmodligen inte ensam om det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
tweeek

Inlägg av tweeek »

vulfgar skrev: Jag blev fö lite överaskad när jag läste det första inlägget, har aldrig lagt märke till att djurnamnen inte längre användes efter releasen släppts och är väl förmodligen inte ensam om det.
Jag trodde att det va så, men är inte lika säker nu. Om någon är 100% på hur det fungerar så får ni gärna berätta hur det ligger till.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag tycker att det är synd att det inte kan få heta RSX-11m.... :'(
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Ulsak skrev:Men "alforna" innan Gutsy beta kallade man för tribe
[... och ...] herd.
Det beror väl på djurtyp och vad en "flock" heter för de olika djuren.
tweeek skrev:
vulfgar skrev: Jag blev fö lite överaskad när jag läste det första inlägget, har aldrig lagt märke till att djurnamnen inte längre användes efter releasen släppts och är väl förmodligen inte ensam om det.
Jag trodde att det va så, men är inte lika säker nu. Om någon är 100% på hur det fungerar så får ni gärna berätta hur det ligger till.
Det var väl tänkt att djurnamnen skulle användas när det utvecklades, och de mer "snobbiga"/"affärsmässiga" suffervarienterna skulle användas när de var färdiga. Men det är ju bara att läsa intervjuer med Mark Shuttleworth från sent 2005, han har redan själv svårt att sluta kalla dem för djurnamnen trots att de är "skarpa", och hardy används ju fortfarande för att beskriva versionsnamn på för apt-get osv.

Det är helt enkelt inte bara användarna som inte håller så hårt på att de endast ska användas på utvecklingsversionerna.
Skriv svar

Återgå till "Forum"