fråga om att dela filer mellan datorer

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
martin77
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

fråga om att dela filer mellan datorer

Inlägg av martin77 »

Jag har en desktop med xubuntu och en laptop med ubuntu (båda 8.04). Jag vill gärna dela filer dem emellan. Har fattat att man kan använda NFS. Men eftersom jag inte har fasta IP-nummer på någon (båda är kopplade till en ADSL- router, antar jag att det är. Nätuppkopplingen kommer från Bredbandsbolaget). Hur gör jag då? Har installerat nfs-server på xubuntu datorn och nfs - client på laptopen men får det inte att funka.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: fråga om att dela filer mellan datorer

Inlägg av ebbot »

Funkar det inte att lägga in dina respektive hostname i /etc/exports?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
andol

Inlägg av andol »

Ahh, båda datorerna är inkopplade direkt i BBB:s utrustning? Ett sådant abonnemang där varje inkopplad dator får ett eget (riktigt) ip-nummer?
martin77

Inlägg av martin77 »

Ebbot: Nä, det funkar inte. Har testat det. Men ska göra det igen imorgon.

Andol: Precis, jag kan pinga den andra datorn men inte mer...
andol

Inlägg av andol »

Det förklarar saken :)

På sätt och vis är det i många fall en riktigt bra lösning. Det är alltid att vara ansluten mot Internet med riktiga ip-adresser till varje dator. Kan om inte annat bespara en del NAT-relaterade problem.

I just ditt fall just nu ställer det dock till saken litegrann.
  • Du saknar som sagt fasta ip-adresser, vilket är rätt halvnödvändigt i NFS-fallet
  • Beroende på vilka brandväggsregler BBB kör med kan din Samba/NFS mycket väl exponeras ut mot resten av Internet. Nu tror jag i och för sig BBB blockar dessa portar, men det är inget jag skulle vilja sätta min tillit till själv.
  • Det kan finnas konstigheter i BBB:s system som ställer till för din trafik mellan datorerna.
Vill du köra ett internt nätverk så är det antagligen lättast att införskaffa en (billig) hemmarouter och placera mellan BBB:s adsl-switch och dina datorer.
martin77

Inlägg av martin77 »

Ok, jag har funderat på att skapa ett hemmanätverk innan så... Men då undrar jag hur jag gör det. Behöver jag bara en router (och plocka ner all annan programvara genom Synaptic)? Sen behöver jag väl sätta upp en dator som server eller? Om det är så, behöver jag då alltid ha den på eller kan man komma ut på nätet från andra datorer ändå?
Och hur är det med säkerhet, räcker det med Firestarter (flickvännen kör windows på sin laptop med brandvägg) på linux datorerna?
Jag är, som ni märker, helt lost på de här frågorna:)
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Ok, jag är inte helt säker på att jag fattar ditt problem med nfs. Är datorerna hemma på samma wan-ip eller på olika ort med olika wan-ip? Om de är på olika ort så borde det gå att lägga upp en dyndns-adress som uppdateras kontinuerligt om du har dynamiskt ip. Man kan köra nfs genom en ssh-tunnel vilket gör det hela säkrare.

Brandvägg skall man alltid ha, tycker jag. En brandvägg är en port mellan där elden är och det som ska skyddas. Därför kan aldrig en brandvägg vara i det du skall skydda, en felaktigt kallad mjukvarubrandvägg. Denna är inte säker. Kör du GNU/Linux så lever du säkrare men en extern brandvägg gör mer. Kör du dessutom Windows så kommer du märka att antalet suspekta händelser/intrångsförsök minskar drastiskt. Firestarter och dylikt kör inte jag men man kan göra det. Jag litar mer till min brandvägg.

Vad gäller hemmanätverk rekommenderar jag att routern agerar som brandvägg. Detta gör att det går åt mindre el än att ha fler datorer. Jag har en Asus WL-500w där jag flashat den med dd-wrt. Annars är Linksys WRT54G ett klassiskt val. Min router har usb-portar så jag kan ansluta usb-hårddiskar och på så sätt minska strömförbrukningen jämfört med en stationär dator (från 200 W till kanske 20 W). Routern kan även köra bittorrent men det klarar även mina hårddiskar så dom gör det istället (säkrare). På så sätt slipper jag köra bittorrent på min dator och ha den igång. USB hårddiskarna går att ssh:a till, montera som nfs, mm. Routern klarar även att uppdatera ip:t till dyndns (har BBB så jag har också dynamiskt ip). Dyndns är smart om jag vill ssh:a till min burk och hämta någon fil (scp).
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
martin77

Inlägg av martin77 »

Oops, det var en del att läsa på där för att fatta vad allt betyder (ssh etc.).
Hur som helst så finns alla datorerna i samma lägenhet. Har inte tid att sätta mig in i allt det där nu (och har inga pengar att köpa en router för heller för den delen). Får bli ett projekt för regniga sommardagar.
Tack för hjälpen i alla fall å ha det gott i solen...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"