Hur gör man för att få tillbaka vista

Användarvisningsbild
Stirner
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Hur gör man för att få tillbaka vista

Inlägg av Stirner »

Råkade ut för ett litet missöde när jag skulle installera ubuntu på min nya laptop.

Jag tänkte nämligen även ha kvar vistat som fanns på den när jag köpte den för spel och musikprogram men råkade installera på fel partition så at vista försvann.

Nu har jag mitt min vista "recovery" på en annan partition (som det brukar vara när man köpt en ny laptop) men förstår inte hur jag ska tala om för datorn att köra igång den ???

Datorn är en Fijitsu Siemens, Amilo Pi2540

/Stirner
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Hur gör man för att få tillbaka vista

Inlägg av mr_kiv »

hejsan!, du har inte brännt ut operativsystemet på skiva efter du köpte?, gjorde du om hdd till en ända stor partition eller har du kvar recovery partitionen?, när du startar datorn bruka de stå vilken tangent du ska trycka ner, typ F10 men du måste hålla ned knappen då du startar datorn...
Användarvisningsbild
Stirner
Kontakt:

Inlägg av Stirner »

Jo jag fick tips om det av en annan kamrat här på forumet (det skall vara F8 på min modell) men det funkade dessvärre icke utan jag måste enligt uppgift från amilo-forum.com installera om windows med en skiva och sedan göra proceduren med F8 eftersom att GRUB skriver över nån BIOSfil total förvirring råder men man lär sig ju massor av såda här missöden =)

Ingen som har ett annat förslag än detta något lååångdragna?
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av mr_kiv »

Oki, de är värre de, du skulle ha bränt ut en skiva då du köpte datorn, de var ju din version av vista, risken finns ju att du måste köpa en ny version av vista, duger inte ubuntu? wine funka nog att klara av spelen, och jag gissa att du kör men winamp att spela musik med, audacious ser typ ut som winamp...
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Stirner skrev:Råkade ut för ett litet missöde när jag skulle installera ubuntu på min nya laptop.

Jag tänkte nämligen även ha kvar vistat som fanns på den när jag köpte den för spel och musikprogram men råkade installera på fel partition så at vista försvann.

Nu har jag mitt min vista "recovery" på en annan partition (som det brukar vara när man köpt en ny laptop) men förstår inte hur jag ska tala om för datorn att köra igång den ???

Datorn är en Fijitsu Siemens, Amilo Pi2540

/Stirner
Du kan kanske använda NEOsmart.

http://blogs.techrepublic.com.com/windo ... ows/?p=622

Med Vista servicepack 1 skall det tydligen bli möjligt att bränna recovery partionen till en DVD. Men, NEOsmart verkar redan ha gjort det i förväg. Du kan ladda NEOsmart ison på den här sidan.

Hoppas det hjälper.
Användarvisningsbild
rodak

Inlägg av rodak »

kan du inte starta recovery från grub?
Jag får upp min recovery partiotion i Grub, kan välja, ubuntu, vista, och vista. när jag väljer den ena vista så startar recovery.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Om man bestämmer sig för att köpa Vista så tycker jag att man först skall ringa till Fujitsu-Siemens i Sverige och säga att det "blev något fel" när man försökte bränna recovery-skivorna. Innan man ringer skall man förstås skriva upp datorns serienummer och framförallt Windows produktnyckel som står på datorns undersida. Kanske dom kan hjälpa till? Har man produktnyckel så kanske man slipper köpa igen.

(Jag vet bara hur min HP-laptop funkar: Har man partitionerat om disken så kan man inte återställa med F8 eller motsvarande, då måste man ha skivorna. - Dvs om man lägger till partitioner kan man lika bra sudda recoverypartitionen. Skivorna saknar dessutom Windows recoveryconsole - som finns om man köper Vista separat. Skivorna återställer bara datorn i dess "ursprungsskick.")
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Recoverypartitionen för Windows är den som heter WinRE under "Platser" om man kör Gnome, under KDE heter den samma sak men man får starta Konqueror eller Dolphin istället.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Stirner
Kontakt:

Inlägg av Stirner »

Tack DimensionX !! :)

Det var precis vad jag behövde >:D
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Det borde kunna fixa till problemet åt dig. ;)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

DimensionX skrev:Du kan kanske använda NEOsmart.

Med Vista servicepack 1 skall det tydligen bli möjligt att bränna recovery partionen till en DVD. Men, NEOsmart verkar redan ha gjort det i förväg. Du kan ladda NEOsmart ison på den här sidan.

Hoppas det hjälper.
Det är en mycket intressant länk. Jag är inte säker på om jag fattat rätt, men jag vet inte om det går att bränna ner recoverypartitionen? Jag har bara tittat som hastigast, men såvitt jag fattar länken så skapar den en "äkta" Vista recovery-skiva. Dvs en skiva med recoveryconsole som man kan ha t.ex. för att återställa MBR vid avinstallation.

Men i den här tråden gäller det ju att utnyttja recoverypartitionen på datorns disk. Den partitionen är väl skapad av Fujitsu-Siemens, den aktiveras med F8? Är inte problemet i den här tråden att Vista har blivit överskrivet. Den disk som länken hänvisar till är väl en recoverydisk (utan hela systemet på)?

Jag kan ha fattat fel, men det som bränns ner enligt länken är en Vista recovery (console) disk, inte Fujitsu-Siemens datorns recoverypartition?

Hoppas jag inte rör till tråden ;)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

ycc skrev:

Hoppas det hjälper.
Det är en mycket intressant länk. Jag är inte säker på om jag fattat rätt, men jag vet inte om det går att bränna ner recoverypartitionen? Jag har bara tittat som hastigast, men såvitt jag fattar länken så skapar den en "äkta" Vista recovery-skiva. Dvs en skiva med recoveryconsole som man kan ha t.ex. för att återställa MBR vid avinstallation.

Men i den här tråden gäller det ju att utnyttja recoverypartitionen på datorns disk. Den partitionen är väl skapad av Fujitsu-Siemens, den aktiveras med F8? Är inte problemet i den här tråden att Vista har blivit överskrivet. Den disk som länken hänvisar till är väl en recoverydisk (utan hela systemet på)?

Jag kan ha fattat fel, men det som bränns ner enligt länken är en Vista recovery (console) disk, inte Fujitsu-Siemens datorns recoverypartition?

Det är en egen recovery konsoll som man laddar ned och bränner på cd. Som säkert använder partionens recovery när den hittar den. gissar jag. :)

http://www.downloadsquad.com/2008/01/26 ... a-recover/
Användarvisningsbild
Stirner
Kontakt:

Inlägg av Stirner »

ycc skrev:

Hoppas det hjälper.

Problemet var att jag inte kunde boota med F8 eftersom att GRUB tagit över nån BIOS fil men med skivan va det bara att installera med nyckeln jag fick med vid köpet av datorn.

Sedan var det bara att fra iväg till F-S hemsida och dra ned det jag behövde och det var inte mycket.

Har nu installerat Hardy på den också och kör vista, hardy och lite fedora på samma maskin =)

D
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jätteskönt :) :) :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"