hur formatera man en extern hd?
hur formatera man en extern hd?
någon som vet hur man formatera en extern hd? och vilket filformat ska man köra, kör nu ntfs....
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: hur formatera man en extern hd?
Hej,
Installera gparted via synaptic. Anslut disken och kontrollera att den INTE är monterad innan du startar gparted (du kan göra en unmount i gparted också ifall du skulle glömma det). Sen är det bara att välja bland en massa olika filsystem. Jag har alla mina extra diskar (har dock inga externa förutom en liten 40GB 2.5") formaterade som EXT3. Du bör hitta "din" disk bland de övriga. Är du osäker på vad den har för beteckning kan du testa med att montera den, starta terminalen och skriva mount (enter) då får du fram lite info gällande alla dina diskar. Du bör se vilken som är den externa.
//Tobbe
Installera gparted via synaptic. Anslut disken och kontrollera att den INTE är monterad innan du startar gparted (du kan göra en unmount i gparted också ifall du skulle glömma det). Sen är det bara att välja bland en massa olika filsystem. Jag har alla mina extra diskar (har dock inga externa förutom en liten 40GB 2.5") formaterade som EXT3. Du bör hitta "din" disk bland de övriga. Är du osäker på vad den har för beteckning kan du testa med att montera den, starta terminalen och skriva mount (enter) då får du fram lite info gällande alla dina diskar. Du bör se vilken som är den externa.
//Tobbe
tack så mycke för hjälpen, en fråga bara, disken är på 500 gig, men efter formatering är de max 465 gig... varför?
Om man inte vet varför spisen är farlig så kommer man bränna sig, så jag måste fråga:TobbeT skrev:Hej,
Anslut disken och kontrollera att den INTE är monterad innan du startar gparted (du kan göra en unmount i gparted också ifall du skulle glömma det).
//Tobbe
Är det så, om en HDD är monterad på T.ex. system HDD så läser Ubuntu/gparted de två som en HDD, man kan alltså riskera att formatera båda?
Nu brukar det ju inte vara möjligt att formatera system HDD när man kör systemet, men som ett exempel.
- SpeedyG
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Hårddisktillverkarna har otyget att storleksbeskriva sina diskar i termer om 1000 bytes per kilobyte, medans operativsystem storleksbeskriver diskar i termer om 1024 bytes per kilobyte. En enkel uträkning ger alltså 500 000 000 000 (500 gigabyte disk enligt tillverkaren) delat med 1024^3 = 465 gigabyte. Så svaret är att 500 gig är lika med 465 gigmr_kiv skrev:disken är på 500 gig, men efter formatering är de max 465 gig... varför?

Murphy was an optimist...
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag gissar på att du menar att system är mountningpunkten /Hjalle skrev:Om man inte vet varför spisen är farlig så kommer man bränna sig, så jag måste fråga:
Är det så, om en HDD är monterad på T.ex. system HDD så läser Ubuntu/gparted de två som en HDD, man kan alltså riskera att formatera båda?
Nu brukar det ju inte vara möjligt att formatera system HDD när man kör systemet, men som ett exempel.
Operativsystemet/gparted använder inte mountningspunkten som id för partitionen, utan använder /dev/sda1, /dev/sda2, /dev/sda3 osv (installera och kolla gärna i gparted). Alltså kan du inte formatera två partitioner när du bara väljer att du ska formatera en.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
jag har en extern disk på 500...Hjalle skrev:
Om man inte vet varför spisen är farlig så kommer man bränna sig, så jag måste fråga: