Jag har kikat runt lite efter SAS-kontrollerkort med pci-e ifall man ska köra Ubuntu på en systemdisk med SAS-gränssnitt men det är rätt knepigt att få fram info. Det jag är ute efter är ett low eller mid-end kort som bara ska fungera som adapter åt systemdisken samt möjligtvis en mindre raid-lösning. Knappast något som kräver hårdvaru-raid alltså.
Adaptec och Lsi Logic ska tydligen ha rätt kasst stöd för linux om man inte kör Red hat eller Suse.
3ware-korten ska tydligen 2.6-kärnan ha inbyggt stöd för så att det bara är att tuta & köra. Men de säljer bara high-end kort med full hårdvaru-raid som följdaktligen kostar därefter.
Är det någon som har erfarenhet av att köra Ubuntu på en SAS-systemdisk och kan ge lite tips?
SAS-kontrollerkort (pci-e)
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: SAS-kontrollerkort (pci-e)
Tjenare!
Jag har precis köpt mig ett RocketRaid 2300 och är ruskigt missnöjd.
Har inte fått det att fungera alls. Så jag har försökt leta efter något annat kort som skulle haft lite bättre stöd i linux men inte direkt hittat något, så jag sitter väl lite i samma båt som dig, fast jag är då ute efter ett sata kort som ligger i vettig prisklass och fungerar till linux.
Dock så fungerar ju Sata2 diskar på SAS-kort så om du skulle hitta något som fungerar bra under linux skulle jag gärna vilja veta
.
Linuxstöd för kontrollerkort verkar ju generellt sett ganska så dåligt, iaf enligt den information jag hittat.
Jag har precis köpt mig ett RocketRaid 2300 och är ruskigt missnöjd.
Har inte fått det att fungera alls. Så jag har försökt leta efter något annat kort som skulle haft lite bättre stöd i linux men inte direkt hittat något, så jag sitter väl lite i samma båt som dig, fast jag är då ute efter ett sata kort som ligger i vettig prisklass och fungerar till linux.
Dock så fungerar ju Sata2 diskar på SAS-kort så om du skulle hitta något som fungerar bra under linux skulle jag gärna vilja veta

Linuxstöd för kontrollerkort verkar ju generellt sett ganska så dåligt, iaf enligt den information jag hittat.