GRUB Error 17 [HALVLÖST/KRINGGÅD]

Stingray

GRUB Error 17 [HALVLÖST/KRINGGÅD]

Inlägg av Stingray »

har lite små problem med datorn..

windows muppade ur totalt, fick meddelande att det var felkonfig. maskinvara på startdisketten/disken.

sparkade in ubuntu igen och allt lirade fint, den skriver MBR på SDD och bios ska läsa på SDD efter MBR, ridå vid grub kommer fel 17 upp efter jag valt ubuntu i listan. kan inte montera filsystemet eller vad det stod...

startar livecdn och ska repararea grub till hdb istället och ska byta disk för MBR i bios, men nu kan inte GRUB köra setup (HD1) får bara error 17 "cannot mount selected partition".

nu kommer jag inte längre, jag kunde ju partionera diskarna varför kan jag inte skriva MBR och få skiten att boota?

har jag lyckats fått något sällsynt MBR virus eller något??
Senast redigerad av 1 Stingray, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
qix
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: GRUB Error 17

Inlägg av qix »

Jag har, och har haft, det här problemet sedan första installationen, och har senast idag installerat om Ubuntu. Fortfarande Error 17.

Trycker E, D, B när jag är vid GRUB (Edit, Delete, Boot), och det fungerar fint. Har fortfarande inte fått något svar på varför det blivit så här dock, och dessutom 2 gånger.
Stingray

Inlägg av Stingray »

konstiga för mig är att det händer med NTLDR oxå dvs winxps starthanterare vilket får mig att tro att det har med hdisken att göra,

sen mitt i allt så försvinner min 500GB sata disk i winxp, när man torrentar ibland, men den finns när man bootar om...

det är något med att disken försvinner som gör att allt larvar sig, kanske är kontrollerkortet på moderkortet som börjar ge upp?
(amd64 k8n neo-fx2)

konstiga är att alla diskar verkar ge error 17...

trycker jag E,

kommer jag till
root (hd3,0)

den ska ju heta 3,1, men 3,1 ger no such partition... vilket är liiiiite udda då jag vet att den finns där..

ditt E D B funkar hos mig med!!
tackar :)

nu har utvecklingsavdelningen något att bita i ;)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Stingray skrev:root (hd3,0)

den ska ju heta 3,1, men 3,1 ger no such partition... vilket är liiiiite udda då jag vet att den finns där..
Säker på att det ska vara 3,1 ? Ubuntu räknar första partitionen som nr 1 i fstab och så, men i GRUB verkar första partitionen räknas som nr 0. Det upptäckte jag när jag fick ERROR 22, då hade mina IDE-diskar helt plötsligt börjat räknas före SATA-disken så fick ändra i GRUB.
Stingray

Inlägg av Stingray »

bra fråga jag är mest förbryllad över att genom att ta bort root raden så bootar skiten... finns lixom ingen logik i det hela, tycker det borde vara den viktigaste raden?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Beskriv hur du reparerade grub så kan vi gå vidare därifrån.
Stingray

Inlägg av Stingray »

Jag gjorde som Qix sa, när grub kommer upp, trycker jag E(dit), D(elete) raden som heter "Root (HD3,0)" och trycker B(oot)

så startar allt!

men trycker jag bara på enter i GRUB på menyn så blir det Error 17 cannot mount partition..

tror det har med att jag har både SATA och PATA diskar?

Qix har du både SATA och gamla PATA diskar??
Användarvisningsbild
qix

Re: GRUB Error 17 [HALVLÖST/KRINGGÅD]

Inlägg av qix »

Nope, jag har bara SATA.

Kör en C (command) nästa gång istället för att trycka på E, så kommer du till GRUB's mini-shell. Där skriver du;

Kod: Markera allt

find /boot/grub/stage1
Det du får som svar där ska stå istället för hd(3,0), i mitt fall var det hd(2,0).
Stingray

Inlägg av Stingray »

qix skrev:Nope, jag har bara SATA.

Kör en C (command) nästa gång istället för att trycka på E, så kommer du till GRUB's mini-shell. Där skriver du;

find /boot/grub/stage1
Det du får som svar där ska stå istället för hd(3,0), i mitt fall var det hd(2,0).
ah skitbra :) fixar det ikväll, men fortfarande är det udda att GRUB missar vilken disk som är vilken isf..
quinnie

Inlägg av quinnie »

Stingray skrev:
qix skrev:Nope, jag har bara SATA.

find /boot/grub/stage1
ah skitbra :) fixar det ikväll, men fortfarande är det udda att GRUB missar vilken disk som är vilken isf..
Verkar vara någon ny kass version av Grub som är buggig så det förslår i denna version av Ubuntu.Grub verkar ha fallertat fullständigt. Den kan inte skilja på IDE, Sata eller SCSIdiskar i version 8.04. Den blandar helt enkelt ihop dom som den tycker och allt skiter sig med andra ord. Jag lyckades få in version 8.04 genom att först installera Gutsy Gibbon 7.10 och sedan uppgradera till 8.04. En lösning som heter duga för att vara en linuxdist. Den verkar inte se skillnad på vad som är vilket av diskar. Allt verkar bli SCSI hur nu det kommer sig. Sedan läggs dom i fel ordning vilken inte är en fördel precis. Jag har 2 IDE och 2 SCSI. Den lade SCSI på plats 0 och 1 samt IDE på 2 och 3. I Gutsy var det tvärt om och så även i windows diskmanager. När jag fick error 17 så kollade jag hur fasen det stod till med detta. Grub låg på 3.0. Hur den nu har hamnat där. Skulle vara intressant att få veta då jag ville ha den på hd0 och även hade talat om det.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"