Linux på mobile?

lobbeTobbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Linux på mobile?

Inlägg av lobbeTobbe »

Hej jag har blivit glatt överraskad av Ubuntu och Linux det som jag undrar är helt enkelt om det går att köra ubuntu eller någon annan linux dist på mobilen ?

jag har en k7010i och en w810i båda ifrån sonyericsson går det att göra linux på dessa telefoner
LoveableSound
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Linux på mobile?

Inlägg av LoveableSound »

Hej!
ja det ska finnas en ubuntu version för mobiler om du kollar på deras sida O0
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Är inte hundra säker, men ganska säker på den bara funkar på en del windows-mobiler, eller om Ubuntu Mobile bara var för kommande umpc och internet tablet.
LoveableSound
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av LoveableSound »

Cadryc skrev:Är inte hundra säker, men ganska säker på den bara funkar på en del windows-mobiler, eller om Ubuntu Mobile bara var för kommande umpc och internet tablet.
när jag läste om det så stod det att den stödjer touchscreen som kan läsa av 2 punkter så jag tror nog iphone funkar med :) kanske ipod touch men :o
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Den ska stöda all annan hådvara också, som tex CPU.

En iPhone med Ubuntu på vore oslagbart ;D ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Cadryc skrev:Den ska stöda all annan hådvara också, som tex CPU.

En iPhone med Ubuntu på vore oslagbart ;D ;D
Det kommer säkert 10-20 olika Android-baserade iPhone-liknande nallar till hösten, iaf internationellt - här i Schwedala får vi vänta till 2011 eller nåt sånt, hehe, som med iPhone... ;D [/ironi]

Men Ubuntu-Mobile är för UMPC m.m, inte för telefoner som jag förstått det... Sedan kommer kanske en Ubuntu-Mobile-(phone)-OS också sen men det är väl främst Android som är intressant för utvecklarna just nu iaf...

Ang iPhone så har den tvådelat OS, en del är samma som i iPod Touch och heter iPhone-OS, den andra är telefondelen och relativt fristående från huvudoperativet verkar det som - ja jag har inte fattat riktigt hur det fungerar, hehe... Men att ersätta iPhoneOS med Ubuntu blir nog tufft eftersom telefon-delen av programvaran lär vara helt beroende av iPhoneOS... :P
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"