Rippa cd till en fil. [LÖST]

tee0405
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Rippa cd till en fil. [LÖST]

Inlägg av tee0405 »

Om jag vill rippa en cd till en enda fil, dvs slå samman alla spår på cdn till en ogg-fil. Vilket program kan jag använda då?
I itunes är det ganska smidigt att markera alla spår och välja sätt samman till ett spår. Men det bör väl finnas något program till ubuntu som kan göra det också?

/TE
Användarvisningsbild
Flärp

Re: Rippa cd till en fil.

Inlägg av Flärp »

Här är svaret på samma fråga i ett engelskspråkigt forum:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=666676

Svaret är att använda ett av två namngivna program (ABCDE eller cdparanoia) för att rippa direkt till en fil.
Men - och här är det som får det att krypa i kroppen på mig som nybörjare på Ubuntu - båda programmens körs från Program/Tillbehör/Terminal med inskrivna kommandon typ
'abcde -1 -M -o flac' och dylikt.

Skickar mig direkt upp på läktaren där jag kryper ihop under en filt och undrar varför det inte är lag på grafiska interfejs? Skulle göra datorjobbet så mycket enklare...

Okej. Nu är tråden i topp igen och någon kunnig kommer säkert med ett klokare svar.
tee0405

Inlägg av tee0405 »

Tack! Det fungerar med så lite som abcde -1. Sen kan jag byta namn och övrig info manuellt.
Men det kanske finns fler tips här?
tee0405

Inlägg av tee0405 »

Jag har använt abcde lite nu och det fungerar bra, men det går så långsamt. Ca en halvtimme för en hel cd-skiva. Det ger väl en konverteringshastighet på 2-3 gånger? I iTunes tar samma skiva ca 5-6 minuter.

Jag har noterat (om jag förstår det rätt) att abcde först konverterar till en .wav fil och först därefter till ogg (eller m4a). Ska det vara så?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Nåt emot att använda Wine?

Annars kan du testa CDex

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ingId=3273
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

tee0405 skrev:Jag har använt abcde lite nu och det fungerar bra, men det går så långsamt. Ca en halvtimme för en hel cd-skiva. Det ger väl en konverteringshastighet på 2-3 gånger? I iTunes tar samma skiva ca 5-6 minuter.

Jag har noterat (om jag förstår det rätt) att abcde först konverterar till en .wav fil och först därefter till ogg (eller m4a). Ska det vara så?
Googlade lite på abcde och hittade att man kunde ange hur lång tid det skulle ta, standard verkar vara 24 min. lägg till följande flagga för att ändra till 10min "-S 10"
KiviE

Inlägg av KiviE »

Flärp skrev:Skickar mig direkt upp på läktaren där jag kryper ihop under en filt och undrar varför det inte är lag på grafiska interfejs? Skulle göra datorjobbet så mycket enklare...
Brännarprogrammet K3b klarar även av att rippa och då kan du göra det grafiskt :)

Håller på att rippa en cd till en ogg fil nu för att testa hur lång tid det tar. Men verkar gå rätt fort :) Återkommer med tid.

Edit: Enligt min klocka tog det 7minuter att rippa 21spår till en fil med K3b.
tee0405

Inlägg av tee0405 »

Tack, K3b, jag kör på det. Enklare och snabbare än abcde. Jag hinner med tre skivor på en halvtimme istället för bara en.

Nu återstår bara att bestämma sig för vilken kvalitet man bör rippa ljudböckerna i, i ogg-format.
KiviE

Inlägg av KiviE »

tee0405 skrev:Tack, K3b, jag kör på det. Enklare och snabbare än abcde. Jag hinner med tre skivor på en halvtimme istället för bara en.

Nu återstår bara att bestämma sig för vilken kvalitet man bör rippa ljudböckerna i, i ogg-format.
Du får testa och se hur kräsen du är :)

Markerar tråden som löst.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"