Får ej igång min optiska ljudutgång
- Wiborg82
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Får ej igång min optiska ljudutgång
Hej!
Jag har en Acer TravelMate 8102 wlmi som jag precis installerat Ubuntu 8.04 och har fått allt att fungera precis som det ska utom en lite sak, jag får inte den optiska ljudutgången att fungera. Den optiska utgången sitter i samma "hål" som den vanliga analoga stereoutgången (3,5 mm hörlursutgång) och den analoga fungerar som den ska. Jag har försökt att läsa mig i andra trådar men har inte hittat något som kan hjälpa mig.
Kan lägga till att jag är helt ny på Ubuntu så jag vet inte ens vilka kommandon jag ska skriva för att se vilken hårdvara jag har, så utförliga intruktioner välkomnas.
Jag har en Acer TravelMate 8102 wlmi som jag precis installerat Ubuntu 8.04 och har fått allt att fungera precis som det ska utom en lite sak, jag får inte den optiska ljudutgången att fungera. Den optiska utgången sitter i samma "hål" som den vanliga analoga stereoutgången (3,5 mm hörlursutgång) och den analoga fungerar som den ska. Jag har försökt att läsa mig i andra trådar men har inte hittat något som kan hjälpa mig.
Kan lägga till att jag är helt ny på Ubuntu så jag vet inte ens vilka kommandon jag ska skriva för att se vilken hårdvara jag har, så utförliga intruktioner välkomnas.
-
Re: Får ej igång min optiska ljudutgång
Högerklicka på volymkontrollen uppe vid klockan och välj att visa den mer detaljerade volymkontrollen. Under Redigera/inställningar kan du aktivera massor av olika reglage, det är lite olika för olika ljudkort. Hjälper det att ratta på någon av dessa?
- Wiborg82
- Kontakt:
Nej, det hjälper tyvärr inte. När det fungerade (när jag hade windows XP) så lyste det rött från utgången men det gör det inte nu, så jag antar att man måste aktivera det på något sätt och alltså inte en volyminställning.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej
Jag har en optisk utgång på mitt ljudkort och det var inte helt självklart hur jag skulle få igen den.
För mig funkade följande.
1. Dubbelklicka på ljudkontrollen
2. Välj Redigera-->Inställningar
3. Bocka för nån som heter IEC958 Output. Stäng ner.
4. Nu bör fliken Växlar synas bredvid Uppspelning. Bocka för IEC958 Output igen.
Funkar det nu?
Jag har en optisk utgång på mitt ljudkort och det var inte helt självklart hur jag skulle få igen den.
För mig funkade följande.
1. Dubbelklicka på ljudkontrollen
2. Välj Redigera-->Inställningar
3. Bocka för nån som heter IEC958 Output. Stäng ner.
4. Nu bör fliken Växlar synas bredvid Uppspelning. Bocka för IEC958 Output igen.
Funkar det nu?
- Wiborg82
- Kontakt:
Nej, det funkade inte heller. Jag gjorde punkt 1,2 och 3 men under fliken växlar (switches på min engelska version) så finns inte IEC958 med utan bara headphones.
- flamboyant
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Vad är det för ljudkort, eller om det är on board, vilket moderkort?
- Wiborg82
- Kontakt:
Jag vet inte riktigt vad det är, och jag vet inte heller riktigt hur jag kollar det i Ubuntu...flamboyant skrev:Vad är det för ljudkort, eller om det är on board, vilket moderkort?
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
har också problem med mitt ljudkort men när jag skriver alsamixer <--- precis som det står i terminalen så får jag upp en volymkontroll i terminalen.. där står det vad ditt ljudkort heter.. så här står det hos mig:
┌──────────────────[AlsaMixer v1.0.15 (Press Escape to quit)]──────────────────┐
│ Card: HDA Intel <--- card
│
│ Chip: Realtek ALC883 <--- ljudkort/chip
┌──────────────────[AlsaMixer v1.0.15 (Press Escape to quit)]──────────────────┐
│ Card: HDA Intel <--- card

│ Chip: Realtek ALC883 <--- ljudkort/chip
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
- Wiborg82
- Kontakt:
Äntligen tillbaka efter att ha flyttat och dessutom varit utan internetuppkoppling i två veckor efter flytten.
Såhär står det när jag skriver alsamixer i terminalen:
│ Card: HDA Intel │
│ Chip: Realtek ALC880 │
│ View: [Playback] Capture All │
│ Item: Master [dB gain=-12.00]
Gör det er något klokare?
Såhär står det när jag skriver alsamixer i terminalen:
│ Card: HDA Intel │
│ Chip: Realtek ALC880 │
│ View: [Playback] Capture All │
│ Item: Master [dB gain=-12.00]
Gör det er något klokare?
hejsan!
Jag upplever samma problem. Har ett styck hörlurar som inte vill fungera. Jag kan höra ett vagt ljud på Rhytmbox, dock ohörbart.
I mediaspelaren Totem kommer det inget ljud som hellst.
Alsamixer i terminalen ger:
Ljudkort= HDA ATI SB
Chipset= Realtek alc885
I stapeln headphone kan jag inte ändra något, bortsett från att stänga av samt sätta på.
/Hoppas någon kan hjälpa oss!
Jag upplever samma problem. Har ett styck hörlurar som inte vill fungera. Jag kan höra ett vagt ljud på Rhytmbox, dock ohörbart.
I mediaspelaren Totem kommer det inget ljud som hellst.
Alsamixer i terminalen ger:
Ljudkort= HDA ATI SB
Chipset= Realtek alc885
I stapeln headphone kan jag inte ändra något, bortsett från att stänga av samt sätta på.
/Hoppas någon kan hjälpa oss!
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Mitt problem var att ljudkortet inte kände av när jag anslöt mitt headset. Jag fick mitt ljud att fungera när jag följde workarounden som finns att läsa här:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=22
Jag har likadant ljudkort som ni fast mitt heter alc 883. Den går ut på att lura linux att det är ett annat ljudkort och det funkade. Kanske löser det era problem också.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=22
Jag har likadant ljudkort som ni fast mitt heter alc 883. Den går ut på att lura linux att det är ett annat ljudkort och det funkade. Kanske löser det era problem också.