Macbook air
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Macbook air
Någon som vet huruvida det fungerar att installera ubuntu på en macbook air om man bara har tillgång till ubuntudatorer?
Är remote disc programet som kommer med, kompatibelt med linux/ubuntu eller hur löser man det? Finns det något sätt att kringå R D med något annat program?
Är remote disc programet som kommer med, kompatibelt med linux/ubuntu eller hur löser man det? Finns det något sätt att kringå R D med något annat program?
SV: Macbook air
Tja, via usb-porten borde det ju gå, och sedan får man väl installera och modifiera via nätverk?
HVR är till för att recencera hårdvara man har. Flyttade hit.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ja nu finns ju inte några specar på sådana detaljer men antagligen så gör systemet ingen skillnad mellan en sån "lånad" läsare jämfört med en egen samt, som Emil säger, att man såklart kan koppla in en extern läsare.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Var in på Applestore och hörde efter, och killen jag pratade med var tämligen säker på att man kunde boota både från USB-sticka och deras USB-DVD, så det borde gå alldeles utmärkt att installera andra operativsystem på Macbook Air. Han skulle själv prova när han fick händerna på en 
Edit: Värt att tillägga är väl att Macbook Air inte har en vanlig Ethernet-koppling, så det är väl till att hoppas att det trådlösa funkar out-of-the-box

Edit: Värt att tillägga är väl att Macbook Air inte har en vanlig Ethernet-koppling, så det är väl till att hoppas att det trådlösa funkar out-of-the-box

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
- Dimi
Kool! Fett sugen på en sådan, de verkar ju vara extremt balla.Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Var in på Applestore och hörde efter, och killen jag pratade med var tämligen säker på att man kunde boota både från USB-sticka och deras USB-DVD, så det borde gå alldeles utmärkt att installera andra operativsystem på Macbook Air. Han skulle själv prova när han fick händerna på en
Edit: Värt att tillägga är väl att Macbook Air inte har en vanlig Ethernet-koppling, så det är väl till att hoppas att det trådlösa funkar out-of-the-box![]()
- farmfield
- Kontakt:
Fast är den? Jag är ju Apple-fan och visst är det trevligt hur mindre laptopen är, men så begränsad* burk och till det priset?Dimi skrev:Kool! Fett sugen på en sådan, de verkar ju vara extremt balla.
Jag hade hoppats på en surfplatta, typ en Ipod Touch fast med 7"- 10"- eller ännu större skärm, multitouch & hela svängen, det hade varit betydligt fräsigare...
Jag tror att det under 2008 blir UMPC som blir den stora vinnaren, riktigt små bärbara med solid state diskar & allra helst med Linux...
* skum combo av hi-tec hårdvara (C2D 2Ghz/2Gb Ram) och inga portar..?
- Dimi
Jag tror inte att jag kommer känna mig begränsad med en sådan. Men jag kan hålla med om att den är på tok för dyr.
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Tjaao, den har ju USB-port iaf?farmfield skrev:Fast är den? Jag är ju Apple-fan och visst är det trevligt hur mindre laptopen är, men så begränsad* burk och till det priset?Dimi skrev:Kool! Fett sugen på en sådan, de verkar ju vara extremt balla.
Jag hade hoppats på en surfplatta, typ en Ipod Touch fast med 7"- 10"- eller ännu större skärm, multitouch & hela svängen, det hade varit betydligt fräsigare...
Jag tror att det under 2008 blir UMPC som blir den stora vinnaren, riktigt små bärbara med solid state diskar & allra helst med Linux...

Annars tror jag du har rätt, UMPC är nästa "thing", och Apple kommer haka på det, var så säker... Skulle tro att Steve ger en release-keynote i slutet av 2008-början av 2009 med en typ 7" Touchbook.
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
- Dimi
Re: SV: Macbook air
farmfield skrev:Fast är den? Jag är ju Apple-fan och visst är det trevligt hur mindre laptopen är, men så begränsad* burk och till det priset?Dimi skrev:Kool! Fett sugen på en sådan, de verkar ju vara extremt balla.
Ahh, tack vare herrarna här så blev det till slut en umpc, en liten eee 900. Har bara haft den i några dagar. Hitills är jag fett nöjd.
måste också säga att det är första gången jag känt mig kool när jag haft en ny datarelaterad leksak. Damerna har flockats runt denna lilla pryl och kommit med uppmuntrande kommentarer. Man ska aldrig underskatta den effekten det har! Riktigt kul också att den kommer med en linux dist (om man nu får skriva så, med tanke på pågående debatt här på forumet). Även om den var riktigt tråkig och fick ligga kvar i ca 2 dagar innan den fick ge plats för ubuntu.
Re: SV: Macbook air
En sån måste jag skaffa mig sen :]Dimi skrev: Ahh, tack vare herrarna här så blev det till slut en umpc, en liten eee 900. Har bara haft den i några dagar. Hitills är jag fett nöjd.
måste också säga att det är första gången jag känt mig kool när jag haft en ny datarelaterad leksak. Damerna har flockats runt denna lilla pryl och kommit med uppmuntrande kommentarer. Man ska aldrig underskatta den effekten det har! Riktigt kul också att den kommer med en linux dist (om man nu får skriva så, med tanke på pågående debatt här på forumet). Även om den var riktigt tråkig och fick ligga kvar i ca 2 dagar innan den fick ge plats för ubuntu.
Re: Macbook air
Jag hade hoppats på äckligt lång batteritid, men då måste jag köpa ssd varianten och då är det frågan om det inte är billigare att betala nån för att bära på ett diesel-elagreggat åt en 

En väldigt bra reklamfilm, faktiskt!
Tycker att Macbook Air är för bantad. Man kan knappt använda den utan att koppla in de dosor och tillbehör som de använder i videon. Ingen ethernetport tex. Ett skämt!
Självklart skulle jag aldrig tacka nej till en, men jag skulle välja Lenovo X300 över Macbook Air utan att tveka.
- farmfield
- Kontakt:
Hihi, läste i Niklas Andersson's krönika om hans nya Lenovo han köpte, hur han fick förklara sig med "det är så den skall se ut" och "jo, den är ny", hehe... Dom är väl Apple's totala motsats vad gäller nyskapande design...tweeek skrev:jag skulle välja Lenovo X300 över Macbook Air utan att tveka.

Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 10 gånger.
Hehe, jo.farmfield skrev:Hihi, läste i Niklas Andersson's krönika om hans nya Lenovo han köpte, hur han fick förklara sig med "det är så den skall se ut" och "jo, den är ny", hehe... Dpom är väl Apple's totala motsats vad gäller nyskapande design...tweeek skrev:jag skulle välja Lenovo X300 över Macbook Air utan att tveka.
Nyskapande design är inte det som Thinkpad är kända för. Tycker ändå att de på något sätt är snygga, dock inte "Mac-snygga".
hehe, sant.farmfield skrev:Hihi, läste i Niklas Andersson's krönika om hans nya Lenovo han köpte, hur han fick förklara sig med "det är så den skall se ut" och "jo, den är ny", hehe... Dpom är väl Apple's totala motsats vad gäller nyskapande design...tweeek skrev:jag skulle välja Lenovo X300 över Macbook Air utan att tveka.
Men det är ju det som är grejen också. De är AS SNYGGA! Coola iallafall...
Apple har sin sida, och Lenovo sin.
Men vem vill ha något billigt plastskräp från HP/Sony/Dell (XPS Undantaget)/LG/nästan allt annat, då alla ser likadana ut, alla har någon billig B-plast och känns allmänt billiga.
Sen har de kontakter som sticker ut, är felplacerade, eller så har datorn konstiga former eller liknande.
Med Apple, Lenovo eller vissa Dell XPS så har man rejäla byggen i metall, eller om det är plast känns det iallafall inte som att de går sönder när man tar i dem.
- farmfield
- Kontakt:
Asså, jag tycker HP sticker ut mest när jag går runt och tittar på bärbara, dom har väldigt hög finish! ..på sin plast (kanske man skall tillägga, hehe)...
...men jämfört med en MacBooc Pro eller Air så känns ju allt plastigt utom möjligtvis Dell's proffsburkar då - och hur ni fick in Lenovo i samma klass fattar verkligen inte jag...

...men jämfört med en MacBooc Pro eller Air så känns ju allt plastigt utom möjligtvis Dell's proffsburkar då - och hur ni fick in Lenovo i samma klass fattar verkligen inte jag...

Är väl iof samma där. Vanliga Lenovo är samma skräp som allt annat, men de dyrare (IBM) Thinkpadsen är riktigt grymma.farmfield skrev:Asså, jag tycker HP sticker ut mest när jag går runt och tittar på bärbara, dom har väldigt hög finish! ..på sin plast (kanske man skall tillägga, hehe)...![]()
De och apple delar förstaplatsen på minst returer/defekta datorer per 100 sålda också.
- Eldräven
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag är personligen mer sugen på en "vanlig" MacBook. Tycker den är lagom liten och nätt (och snygg!). MacBook Air är förstås lockande, men jag får känslan av (kanske felaktigt) att den är ganska "ömtålig" (egentligen inte det ord jag letade efter, menar bara att den är en renodlad lyx-dator...) - och framför allt är den ju väldigt mycket dyrare (SSD-varianten). Antar att Apple fortsätter att utveckla MacBook vid sidan av MacBook Air, så "standardmodellen" kanske också utrustas med multi-touch-platta, SSD-disk o.s.v. i framtiden. Den som lever får se.