Microsoft börjar censurera dina meddelanden
Microsoft börjar censurera dina meddelanden
Jag fick just veta av en kompis att Microsoft har börjar censurera din meddelanden på msn. Innan var det fritt fram att skicka youtube länkar över messenger-protokollet, vilket bland annat jag använde flitigt. Detta har alltså Microsoft nu satt stop för. Testa själva så får ni se. Ett mycket dåligt drag av Microsoft, men finns det något de gör som är bra?
Kanske kan man också använda detta som ett argument när man marknadsför Ubuntu?
Senast redigerad av 2 Bertzored, redigerad totalt 10 gång.
- Eldräven
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Micrsoft börjar censurera dina meddelanden
Det har uppdagats tidigare. BBB från i fjol: Windows Messenger censurerar samhällskritisk information
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det är åtminstone ett bra argument när man marknadsför Jabber/XMPP.Bertzored skrev:Kanske kan man också använda detta som ett argument när man marknadsför Ubuntu?
- farmfield
- Kontakt:
Fast vette f*n om det är pga sammhällskritik utan snarare nån legal fråga som M$ oroar sig över - ja jag har ingen aning om vad jag pratar om men har svårt att tro att M$ av nån slags stöd tför US skulle stoppa dom här länkarna... Det kan t.o.m. vara så att det är fel/defekter i MSN-protokollet...Eldräven skrev:Det har uppdagats tidigare. BBB från i fjol: Windows Messenger censurerar samhällskritisk information
Usch, känns helt fel att "försvara" M$, hehe, men reagerade bara på att det skulle vara kontrolltänkande som ligger bakom, M$ bryr sig BARA om cash (tror jag)...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
M$ censurerade .info förut, tror att de slutat med det nu.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
YouTube också? Nej nu <Massa svordommar> får dom ge sig..
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Eldräven
Jo, det har du iofs antagligen rätt i. Nåja, jag postade länken till sidan då jag mindes den i samband med "Messenger" och "censur".Lars skrev:M$ bryr sig BARA om cash (tror jag)...
Hmm... av vilken anledning valde de att censurera .info?Emil.s skrev:M$ censurerade .info förut, tror att de slutat med det nu.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
http://www.betadaily.com/2008/05/10/mic ... messenger/farmfield skrev:Fast vette f*n om det är pga sammhällskritik utan snarare nån legal fråga som M$ oroar sig över - ja jag har ingen aning om vad jag pratar om men har svårt att tro att M$ av nån slags stöd tför US skulle stoppa dom här länkarna... Det kan t.o.m. vara så att det är fel/defekter i MSN-protokollet...Eldräven skrev:Det har uppdagats tidigare. BBB från i fjol: Windows Messenger censurerar samhällskritisk information
Usch, känns helt fel att "försvara" M$, hehe, men reagerade bara på att det skulle vara kontrolltänkande som ligger bakom, M$ bryr sig BARA om cash (tror jag)...
"This block seems to be related to the recent launch of Messenger TV in 20 countries which allows for sharing video clips from MSN Video on messenger."
Bästa nyheten jag har fått på ett tag

-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Microsoft börjar censurera dina meddelanden
Gäller detta alltså hela protokollet,eller är det bara när man använder MS msn messenger? Så att man slipper detta om man använder t.ex pigin eller kopete?Bertzored skrev:Jag fick just veta av en kompis att Microsoft har börjar censurera din meddelanden på msn. Innan var det fritt fram att skicka youtube länkar över messenger-protokollet, vilket bland annat jag använde flitigt. Detta har alltså Microsoft nu satt stop för. Testa själva så får ni se. Ett mycket dåligt drag av Microsoft, men finns det något de gör som är bra?
-
MSN 
Först körde jag msn, sen tröttnade jag på att man aldrig fick vara ifred. Det finns bättre sätt att kommunicera. Starta ett dolt forum, enbart för era vänner. Mindre stressfylt än msn.
Här är ett av mina.
http://christersforum.myfreeforum.org/
Prata i realtid?
Skaffa ett forum med inbyggd chatt. Chatten i de här phpBB3 forumen är den bästa jag sett på något forum.
http://www.editboard.com/sv/create-forum/
Alternativ skapar man en privat irc kanal.

Först körde jag msn, sen tröttnade jag på att man aldrig fick vara ifred. Det finns bättre sätt att kommunicera. Starta ett dolt forum, enbart för era vänner. Mindre stressfylt än msn.
Här är ett av mina.

http://christersforum.myfreeforum.org/
Prata i realtid?
Skaffa ett forum med inbyggd chatt. Chatten i de här phpBB3 forumen är den bästa jag sett på något forum.
http://www.editboard.com/sv/create-forum/
Alternativ skapar man en privat irc kanal.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det gäller iaf pidgin -> msn, men vore konstigt om det inte gäller alla...jansson skrev:Gäller detta alltså hela protokollet,eller är det bara när man använder MS msn messenger? Så att man slipper detta om man använder t.ex pigin eller kopete?
- kollektivist
- Kontakt:
Hmm? Det funkar att skicka youtube-länkar för mig...? Eller hur har de blockat det? Det har hänt att de bara länkat första halvan av länken, och att man fått klistra in länken manuellt, men i så fall suger de på att blocka...
- farmfield
- Kontakt:
LOLDimensionX skrev:Starta ett dolt forum, enbart för era vänner. Mindre stressfylt än msn.
Fick associationer till problemen runt bollplanket (som ju beskrivits som ett dolt forum) här det senaste och det har knappast varit mindre stressfyllt... xD
- Eldräven
Hmm... Spektaklet heter visst "Windows Live Messenger" numera. Trodde iofs att själva poängen med IM var just att det är "live", men det skadar inte att vara övertydlig. 

Ja när man sitter här i en T-skirt antagligen tillverkad av någon under vidriga arbetsförhållanden i tredje världen. Jag som själv använder teknologi som uppfinns i väst och tillverkas Kina, ja då helt plötsligt ser man hur stor ondskan är hos Microsoft.
YouTube
Detta forum T.ex. försöker förhindra att länkar till torrent sajter eller torrentfiler, eskalerar i detta forum blir egna Topic. Det gör man antagligen inte av moraliska skäl utan man vill slippa skadestånd, Men också som ansvarig utgivare så vill man ha kontroll på vad ansiktet utåt är. Eftersom jag inte tror att det är av moraliska skäl är att forumet tillåter länkar till YouTube som är en plattform för olaglig publicerad copyrightskyddat material. YouTube accepterat i samma kretsar som är motståndare till fildelning, konstigt. YouTube har en acceptans här i Sverige, men den prövas hårt i USA.
Folk som är motståndare till fildelning och tycker det är stöld kunde ladda ner ett avsnitt av Black Books från Stage6 och behålla sin gloria i sina egna ögon, konstigt.
Microsoft har säkert fått hot från de stora TV bolagen som är trötta på att folk hellre går till YouTube och ser på deras TV program än går till deras egna sidor som säljer reklam till annonsörer. Så valet har varit några miljarder i böter eller ta bort TouTube länkar, det är ett ganska givet val. Problemet är då, som med all IT, att det är gränsöverskridande. Amerikansk lagstiftning inrikes debatt och domslut påverka också oss här i Sverige som inte har samma lagstiftning.
Censur av samhällskritisk text.
Okej då börjar vi: WLM=Microsoft=aktieägare=användare=USA i krig=patriotiska politiska övertoner hos en stor del av befolkningen i USA.
Under Mc Carthy tiden på 50 talet så blev författare, skådespelare bojkottade för kommunist sympatier. Bokförlag, filmbolag kunde inta ta ställning för de anklagade hur mycket de än velat, alla ville väl inte det heller. Kollegor, vänner vände de anklagade ryggen, de skulle annars löpa samma öde till mötes. Det var en häxjakt där blotta misstanken räckte. Människor tror nämligen att ”ingen rök utan eld” är en hypotes att leva efter.
Den här häxjakten, atmosfären är fortfarande en verklighet i Amerikanskt samhälle och nyhetmedia.
9,11och Irak kriget gör detta väldigt tydligt, men det heter inte kommunism längre utan ”opatriotisk”. En skådespelare som i huvudsak har sin publik i USA dödar sin karriär om de uttrycker en ”opatriotisk” åsikt.
Nu till Microsoft igen. Att de tar bort länkar T.ex. till konspirations teori sidor, sammhällskritiska och krigsmotståndssidor är antagligen på grund av hur USA handlar med terroristlagar, inrikes debatt och den del av befolknigen som är för kriget, också den industri som tjänar pengar på krigsmateriel och dess aktieägare.
Tänk er att Microsoft blir stämplat som opatriotisk, eller vänster sympatisörer. Massor av användare skulle byta till MAC, eller Ubuntu kanske. Företag som använde WLM och Windows skulle bojkottas i USA.
Ett företags ansvar är att ge aktieägarnas investeringar avkastning, det förhindrar oftast moraliska ställningstagande, som kan medföra risk för minskad avkastning. Vad skulle Google-s aktieägare säga om företaget sa att de inte skulle genomfört den store affären med Kina för att de stöder det fria ordet.?
Jag menar inte att Microsoft är helgon, de har gjort mycket fult, men antagligen inte mer än andra stora företag.
För att hävda det fria ordet så är Open Source nog det enda alternativet. Men de som gör dessa program får inte vara finansierade av typ IBM eller Sun för då kan råka ut för påtryckningar. Och de ska nog inte heller ha sin huvudverksamhet i USA.
Om jag nu cyniskt och svart vitt tittar på Ubuntus val av att i sitt OS inte ge användaren möjligheter att se sina inköpta DVD skivor. Det ser ut som det är ett intresse symbios med Antipiratbyrån, Ifpi, MPAA. Nu vet jag att det inte är så, och det finns en förklaring. Men vi säger det att jag är inte intresserad av att höra den.
YouTube
Detta forum T.ex. försöker förhindra att länkar till torrent sajter eller torrentfiler, eskalerar i detta forum blir egna Topic. Det gör man antagligen inte av moraliska skäl utan man vill slippa skadestånd, Men också som ansvarig utgivare så vill man ha kontroll på vad ansiktet utåt är. Eftersom jag inte tror att det är av moraliska skäl är att forumet tillåter länkar till YouTube som är en plattform för olaglig publicerad copyrightskyddat material. YouTube accepterat i samma kretsar som är motståndare till fildelning, konstigt. YouTube har en acceptans här i Sverige, men den prövas hårt i USA.
Folk som är motståndare till fildelning och tycker det är stöld kunde ladda ner ett avsnitt av Black Books från Stage6 och behålla sin gloria i sina egna ögon, konstigt.
Microsoft har säkert fått hot från de stora TV bolagen som är trötta på att folk hellre går till YouTube och ser på deras TV program än går till deras egna sidor som säljer reklam till annonsörer. Så valet har varit några miljarder i böter eller ta bort TouTube länkar, det är ett ganska givet val. Problemet är då, som med all IT, att det är gränsöverskridande. Amerikansk lagstiftning inrikes debatt och domslut påverka också oss här i Sverige som inte har samma lagstiftning.
Censur av samhällskritisk text.
Okej då börjar vi: WLM=Microsoft=aktieägare=användare=USA i krig=patriotiska politiska övertoner hos en stor del av befolkningen i USA.
Under Mc Carthy tiden på 50 talet så blev författare, skådespelare bojkottade för kommunist sympatier. Bokförlag, filmbolag kunde inta ta ställning för de anklagade hur mycket de än velat, alla ville väl inte det heller. Kollegor, vänner vände de anklagade ryggen, de skulle annars löpa samma öde till mötes. Det var en häxjakt där blotta misstanken räckte. Människor tror nämligen att ”ingen rök utan eld” är en hypotes att leva efter.
Den här häxjakten, atmosfären är fortfarande en verklighet i Amerikanskt samhälle och nyhetmedia.
9,11och Irak kriget gör detta väldigt tydligt, men det heter inte kommunism längre utan ”opatriotisk”. En skådespelare som i huvudsak har sin publik i USA dödar sin karriär om de uttrycker en ”opatriotisk” åsikt.
Nu till Microsoft igen. Att de tar bort länkar T.ex. till konspirations teori sidor, sammhällskritiska och krigsmotståndssidor är antagligen på grund av hur USA handlar med terroristlagar, inrikes debatt och den del av befolknigen som är för kriget, också den industri som tjänar pengar på krigsmateriel och dess aktieägare.
Tänk er att Microsoft blir stämplat som opatriotisk, eller vänster sympatisörer. Massor av användare skulle byta till MAC, eller Ubuntu kanske. Företag som använde WLM och Windows skulle bojkottas i USA.
Ett företags ansvar är att ge aktieägarnas investeringar avkastning, det förhindrar oftast moraliska ställningstagande, som kan medföra risk för minskad avkastning. Vad skulle Google-s aktieägare säga om företaget sa att de inte skulle genomfört den store affären med Kina för att de stöder det fria ordet.?
Jag menar inte att Microsoft är helgon, de har gjort mycket fult, men antagligen inte mer än andra stora företag.
För att hävda det fria ordet så är Open Source nog det enda alternativet. Men de som gör dessa program får inte vara finansierade av typ IBM eller Sun för då kan råka ut för påtryckningar. Och de ska nog inte heller ha sin huvudverksamhet i USA.
Om jag nu cyniskt och svart vitt tittar på Ubuntus val av att i sitt OS inte ge användaren möjligheter att se sina inköpta DVD skivor. Det ser ut som det är ett intresse symbios med Antipiratbyrån, Ifpi, MPAA. Nu vet jag att det inte är så, och det finns en förklaring. Men vi säger det att jag är inte intresserad av att höra den.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det är inte i usa folk sitter i domstol för att förmedla länkar. Men jag håller med dig att det är dubbelmoral att tillåta youtubelänkar men förbjuda torrentlänkar.Hjalle skrev:[lång bash av usa]
För övrigt har som sagt microsoft censurerat länkar i dina privata konversationer tidigare, något inte andra amerikanska företag för, t.ex. google. Inte heller så tar andra företag och aktivt söker upp andra länders regeringar för att ge bort dina konversationer, vilket de facto microsoft gjort (ok, en gång bara, och det var mot en "terrorist" i israel. "Terroristen" var frisläppt tidigare mot att han inte fick prata om sina kunskaper om israels kärnvapenjprogram med utlänningar, och det gjorde han via msn).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
Jag tror att varje större företag måste tänka på sin image, får de tillräckligt många på sig så väljer de säkert det som verkar fördelaktigast, dvs vänder kappan efter vinden, allt enbart i PR och vinstsyfte.
Jag förstår inte denna mening?Mekaniserad Apelsin skrev:Det är inte i usa folk sitter i domstol för att förmedla länkar.Hjalle skrev:[lång bash av usa]
Det jag menar är att USA-s lagstiftining eller inrikes debatt påverkar också oss i Sverige.
Ett exempel: Sverige har fått en ny avlyssningslag. Försvarets radioanstalt, FRA ska få avlyssna all utgående och ingående data och teletrafik. Det har gjort att även Finländare, Norska och Danskar drabbas av lagstiftningen. Många internet leverantörer som har sina e-mail servrar i Sverige för hela skandinavens kunder flyttar nu servrarna ut ur Sverige på grund av detta.
MSN inrikes policy måste ju påverka världen användare globalt också.
Ja, jag brukar säga att företag har inget samvete. Att ha ett samvete som affärsidé, det är en helt annan sak.DimensionX skrev:Jag tror att varje större företag måste tänka på sin image, får de tillräckligt många på sig så väljer de säkert det som verkar fördelaktigast, dvs vänder kappan efter vinden, allt enbart i PR och vinstsyfte.
Image är ju kopplat till kunder, politiska vindar och aktieägare och när kontoret ligger i USA, så...
- farmfield
- Kontakt:
Jo precis, jag fattar verkligen inte varför t.ex. TPB skulle vara värre eller olagligare än YouTube och Flickr då dom sajterna svämmar över av copyright'at material, och "i första hand" också, på TPB så länkas du bara vidare, YouTube och Flickr har ju materialet på sina servrar... Sen så säger ju dom sajterna att det är "användarnas fel" att det förekommer copyright'at material - men vafän?Hjalle skrev: ... Detta forum T.ex. försöker förhindra att länkar till torrent sajter eller torrentfiler, eskalerar i detta forum blir egna Topic. Det gör man antagligen inte av moraliska skäl utan man vill slippa skadestånd, Men också som ansvarig utgivare så vill man ha kontroll på vad ansiktet utåt är. Eftersom jag inte tror att det är av moraliska skäl är att forumet tillåter länkar till YouTube som är en plattform för olaglig publicerad copyrightskyddat material. YouTube accepterat i samma kretsar som är motståndare till fildelning, konstigt. YouTube har en acceptans här i Sverige, men den prövas hårt i USA.
Folk som är motståndare till fildelning och tycker det är stöld kunde ladda ner ett avsnitt av Black Books från Stage6 och behålla sin gloria i sina egna ögon, konstigt. ...