Gammal LCD-skärm klarar ej Ubuntu installationsprogram

Användarvisningsbild
SpeedyG
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Gammal LCD-skärm klarar ej Ubuntu installationsprogram

Inlägg av SpeedyG »

Under gårdagskvällen pysslade jag lite med min hemdator i syfte att installera Ubuntu. Efter lite fillförflyttningar och stroleksändrade partitioner med hjälp av Partition Magic, startade jag Ubuntu-cdn. När den kommer fram till första grafiska menyn, där man får välja om man ska köra den som Live-cd m.m., så slocknar min skärm och det står som felmeddelande "Outside of range limit". Jag förstår då att det grafiska läge Ubuntus installation har i det skedet inte fungerar på min gamla skärm, en 15" Packard-Bell SlimView 510 anno 1999 ;D

Då kommer frågan om hur jag ska göra med en textbaserad installation, behöver jag då fixa hem Alternate-ison eller går det med standard Ubuntu-desktop-ison?
Murphy was an optimist...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Gammal LCD-skärm klarar ej Ubuntu installationsprogram

Inlägg av Hund »

Du behöver alternate CD:n. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
SpeedyG
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Gammal LCD-skärm klarar ej Ubuntu installationsprogram

Inlägg av SpeedyG »

Jodå, jag tankade hem alternate-ison, brände på cd och installerade. Installationen gick bra men när jag kommer till ubuntus inloggningsskärm så får jag "Out of range limit" igen. Jag orkarde inte ta reda på hur jag kan fixa till x-servern så att jag år ett grafikläge som passar den gamla skärmen, så jag tjackade helt enkelt en beg. 17" skärm för en billig peng. Nu fungerar även Ubuntu på min hemdator och det återstår "bara" att få igång mit trådlösa nätverk, videokort och lite annat smått och gott ;D
Murphy was an optimist...
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"