Har nu tagit det tråkiga beslutet att låta ubuntu vila ett tag och jag tänkte skriva av mig lite här. Varför?
Ja det kan man fråga sig. Ubuntu är ju så mycket trevligare än windows på alla sätt. Dock är det de ständiga problemen ubuntu (linux) som har fått mig att ta beslutet.
1. Strul med hårdvara och drivrutiner.
Trots att det blir bättre och bättre med stöd för diverse devices så får man ändå lov att säga som det är: i windows funkar allt direkt utan strul. I ubuntu funkar nästan allt direkt, efter 5 timmars googlande. I mitt fall är det väl grafiken som man stört sig på. En så enkel sak som tv-ut borde vara något som funkar så fort man stoppar i kabeln. Tyvärr är inte så fallet.
2. Snabbheten?
Av någon anledning så känns windows snabbare, både fönsterhantering och arbete. Jag vet inte vad jag har råkat ut för men en så enkel sak som att firefox startas upp på 2 hundradelar på windowsburken och 3 sekunder på ubuntuburken (lika hårdvara) - varför är det så här? Stabilitet i all ära - men snabbhet är inte heller helt fel.
3. Mjukvara
Trots att det även här börjar bli mycket bättre så tycker jag att programvaran som finns tillgänglig till windows är bättre. Om än inte gratis. Om det i linux skulle funnits ett program som utför det som autohotkey gör i windows hade jag aldrig någonsin (trots 1) och 2)) gått tillbaka till MS. Att en så liten grej kan utmynna i ett så stort nerköp

Jag ber att få återkomma till ubuntus härliga värld när jag ser en förbättring på ovanstående problem. Ha de gött så länge! Man vet aldrig, om 2 dagar är jag säkert tillbaka och pillar med beryl och tv-uten igen