Ubuntu CDs contain only free software applications; we encourage you to use free and open source software, improve it and pass it on.
(Min fetstil)
Det kan tyckas som hårklyverier, men
plugins,
drivrutiner osv räknas nog inte riktigt dit. Adobe Reader, för att ta ett exempel finns till Linux, men är inte med på Ubuntuskivan, möjligen finns den i de ofria delarna av förråden, men inte på skivan i alla fall.
Se'n är det väl en del ofria saker som inte är med på skivan, men som de flesta nog installerar ändå, typ Flash. Som diskuterats en del här. Surfar man in på en flashsida får man välja mellan att installera Flash, det fria Gnash och ett tredje alternativ, som jag glömt.
Se'n är det lite kluvet: Många vill gärna ha fler spel till Ubuntu, men de flesta stora spelen är också ofria. Jag vet att många här "sitter fast" i Photoshop, fast
jag tycker att GIMP är väl så bra för
mina behov. Några behöver bokföringsprogram eller vad det nu kan vara. Tänk om de här programmen fanns till Linux, då kunde folk en gång för alla kasta ut Windows. Vi måste uppmuntra att de portas!
Visst vore det bra med 100% fria program, men vägen dit är olika lång för olika personer. Är man beredd att överge sin hårdvara och köpa ny för att åstadkomma det? Är man beredd att byta jobb för det? Är man beredd att sluta spela sina favoritspel för det? För vissa kräver det inga uppoffringar alls, för andra är steget ännu så länge väldigt stort.
Så vitt jag ser det är
bug #1 något av en övergripande vision för Ubuntu. Ska vi rubba Microsofts monopol måste Linux vara lätt och tillåtande. Vi måste kompromissa i det lilla för att uppnå det stora. Vi kan inte räkna med att moster i Alvesta ska byta ut sitt nätverkskort och grafikkort för att kunna använda Ubuntu. Hon vill ha en strulfri dator och det kan Ubuntu ge henne om hon slipper byta halva datorn först. Det vill säga om Ubuntu innehåller fungerande drivisar till den hårdvara hon råkar ha.
Småföretagaren som vill sätta upp en Ubuntuserver skiter sannolikt i om drivrutinerna är fria eller ofria. Att OS-et är gratis och strulfritt betyder däremot allt.
Det här är lite ovana tankar för oss som hållit på med Linux ett tag. Vi har diskuterat principer och proklamationer tills fingrarna börjat bloda ner tangentborden. Nu är det de praktiska argumenten som väger tyngre. Vad funkar? Vad är enklast för en ovan användare? Vad kräver användarna ska fungera? Vi måste tänka om och tänka nytt!
Samtidigt ska vi hålla argumenten för fri och öppen programvara aktuella. De håller i längden, men vi får bara inte se tillvaron så svartvitt. Det finns gråtoner och det finns andra aspekter som också är viktiga.