tweeek skrev:Det är alltid kul att höra om företag som bryter mot GPL och sedan åker dit för det.
Jag skulle snarare säga: det är
bra att företag åker dit om de bryter mot GNU GPL, men jag har svårt att se att det skulle vara kul att de bryter mot licensen från första början. Nu vet jag vad du menar, så det är ingen kritik mot ditt inlägg

Det är bara det att jag är orolig för att vissa företag får för sig att "strunta i" GNU GPL och försöker köra över licensen. Det är ju precis det som var på tapeten i just det här fallet och jag tycker att Lars tar upp en väldigt viktig aspekt av det hela: vad händer om det visar sig att GNU GPL är inkompatibel med t.ex. konkurrenslagstiftningen i EU?
Det finns ju åtskilliga exempel där ohemult korkade beslut fattas (eller bra beslut upphävs) som konsekvens av konkurrenslagstiftning inom EU, så risken finns att frågan inte bara är hypotetisk.
Förresten: är det någon som vet vad som händer om man misstänker att proprietär mjukvara innehåller kod som egentligen ligger under GNU GPL? Finns det juridiska medel att ta till för att få titta på koden? Jag har hört rykten om att det var någon som åkte dit för fortkörning, men hävdade att fartkameran bara var en slumpgenerator och inte alls mätte hastigheten. Resultatet var att personen fick titta på koden (men den öppnades givetvis inte upp för allmänheten, tyvärr).